• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko monster

MajorMax

Omega
Hej!
När jag började intressera mig för klockor, dvs för cirka 6-7 år sedan, lärde jag mig snabbt att Seiko är svårslagna för pengen. Då hade jag inte hittat hit än (om nu klocksnack fanns redan då?), utan det var watchuseek och andra internationella forum som gällde. Bland alla seiko-nördar verkade just black och orange monster vara mest poppis bland instegs-modellerna, tillsammans med skx007 och 009 såklart. Detta var innan 2nd och 3rd gen monsters fanns, och de delade samma urverk som skx007/9, så skillnaden var monsternas lite hårdare utseende.
Jag tyckte först att monster-klockorna var rejält fula. Riktigt icke-stiliga, groteskt med orange urtavla, klumpiga med total avsaknad av smak. De växte sedan på mig och av någon anledning började jag överväga att köpa mig en, kanske till och med med orange urtavla? Jag har ingen aning om hur det gick till, men de charmade mig med tiden.
Jag började istället min seikosamling (och min första mekaniska klocka) med en 5 sports, för att sedan dess ha hunnit gå igenom bland annat 3 olika skx007/9, vintage seikos, sarb017 mm.
Seiko monster har lite fallit i glömska för mig, fram till ganska nyligen igen. Kanske är det för att jag som sagt är inne på min tredje skx007/9 som dykare/beater som jag känner för ombyte, och att monster-klockorna representerar början av ett klockintresse för mig. Speciellt med orange tavla har de en sådan unik look och karaktär, och när jag ser en bild av en blir jag påmind om de timtals av research som jag lade ner på att lära mig om olika märken, modeller, komplikationer, urverk mm för 6 år sedan.
Idag, till skillnad från då, verkar de inte nämnas riktigt lika ofta. Det kryllar inte av dem direkt här på Kobra Kai, såvitt jag kan se! Varför har de sjunkigt i popularitet måntro? Eller är det helt enkelt så att de aldrig varit lika poppis i Sverige som i t.ex USA, där majoriteten av watchuseek-användare fanns?
Vilken generation gillar ni mest?
Har ni en monster, posta gärna bild!
 

Case

Panerai
Jag undrade samma sak för ett tag sedan, när Seikotråden låg i det allmänna forumet, men minns faktiskt inte vad jag fick för svar. Jag hade läst mycket om monster på spanska klockforum, där man framhävde dess orginella design. Kanske det aggressiva formspråket är lite för långt ifrån Scandi-Chic?

Klart är i alla fall att här är SKX 00X herre på instegstäppan.
 

Case

Panerai
Fösta och tredje generationens gillar jag mer än andra. Men jag tycker det är lite "tribal tattuering" över uttrycket i dem, så de passar mig inte personligen.

Bra sida med sammanfattning över olika generationer och varianter
http://www.60clicks.com/ultimate-seiko-monster-collectors-guide/

Och en bild på en jag gillar, snodd från nätet. Tråden blir roligare då :)

IMG_1262.JPG
 

MajorMax

Omega
Yes! Fin!
Jag håller med ang 2nd gen. Tand-index faller inte mig i smaken. De senaste är verkligen sjyssta, trevligt att skippa dag-visning.
 

Hubbatix

Cartier
Har haft min OM i över tio år, kommer älska den till döddagar. En trogen beater som fnyser åt utmaningar. Den har fått en hel del karaktär av användandet och det är enbart positivt, blir liksom bara snyggare av lite stryk.

Kastar upp min gamla spindelbild igen, ber om ursäkt till eventuella araknofober...
IMGP6994kopiera2-1024.jpg
 

Paahl

Omega
2-Faktor
C7092A8C-8A25-48DE-8A87-9B448DBFEA5A.JPG

Min OM 2nd gen får krypa fram ur garderoben när det vankas bad under sommarmånaderna. Sköter sitt säsongsarbete med bravur.

Hand winding och hack funktionen på urverket i andra generationen får mig att föredra den framför första generationen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har ägt ganska många både gen 1 och 2. Tycker inte riktigt om boetten. Dock är länken grym och känslan superb i relation till priset. Tycker även att gen 2's tavla är väldigt bra kvalite på, bättre än skx. Jag kommer äga fler det vet jag, härliga sommarbeaters :)
 

MajorMax

Omega
I samma veva som intresset för dessa klockor växte hos mig, började jag också se hur folk moddade sina Seikos. Idag tycker jag fortfarande att ett simpelt chapter ring-byte mellan den svarta och orangea monstern är riktigt snyggt. Speciellt svart tavla med orange chapter ring. Bild stulen från internet!
DSC_5597.jpg
 

Blackmore

Panerai
Jag gillar Monstret.

Iochmed att jag precis köpte en orange 7548 så skulle det bli en 779:a, gen1 eller gen2 har inte så stor betydelse.
Jag tycker båda har sina sidor. Men gen1 är kanske den skulle bli ändå då jag nog gillar de indexen mer.

Nu klickade jag på länken, visste inte ens om att en gen3 hade kommit. Klart bäst tycker jag.
 
Senast ändrad:

Subsec

Rolex
2-Faktor
Älskar min 307:a. Grym klocka som aldrig sviker!
Ägde en tredje gen men gillade verkligen inte datumförstorningen, passade enligt mig inte alls in i designen.
 

Paahl

Omega
2-Faktor
I samma veva som intresset för dessa klockor växte hos mig, började jag också se hur folk moddade sina Seikos. Idag tycker jag fortfarande att ett simpelt chapter ring-byte mellan den svarta och orangea monstern är riktigt snyggt. Speciellt svart tavla med orange chapter ring. Bild stulen från internet!
DSC_5597.jpg
Skulle ju försöka få med att citera ditt inlägg också...
 
Det är något speciellt över dem. Det vore synd att säga att de är snygga. Däremot har de en stor dos karaktär!

Gratulerar till nytillskottet!

Jag håller med du, Snygga? njaeo.. jag gillar dem men detta är mest för att de är något udda, något annorlunda eller som du säger de har en stor dos karaktär :D
Och jag tackar så hjärtligt, första gratulationen! :)
 
Grattis! Hoppas du trivs med den. Det där måste vara den hårdaste monstern av alla, svart case, orange tavla och sylvassa gaddar till index.

Tackar! Och ja... går o småsneglar på den som om man är fjorton och Linda två bänkar över kanske tittar åt mitt håll :D
Men den har inte ett svart case, Svart ring men boet är i rosttrögt.. (stainless)
 

MajorMax

Omega
Nu har monster-suget blivit så stort att jag lagt ut min skx009 till försäljning. Om någon sitter på en (helst) black monster gen 1 så är jag en seriös spekulant.
 

Stryd

Cartier
IMG_6322.JPG
Denna skönhet finns nu i min ägo, tack Paahl:)
Drycken på bilden gjorde att jag råkade beställa en till Monster igår, snubblade över en auktion med 8sek kvar och högg som ett monster...... Jag som skulle beställa en Alpinist som nästa klocka....:D

///Stefan
:seiko:
 

Paahl

Omega
2-Faktor
IMG_6322.JPG
Denna skönhet finns nu i min ägo, tack Paahl:)
Drycken på bilden gjorde att jag råkade beställa en till Monster igår, snubblade över en auktion med 8sek kvar och högg som ett monster...... Jag som skulle beställa en Alpinist som nästa klocka....:D

///Stefan
:seiko:
Nu kliver jag OT, men hur var whiskyn förutom att den den grumlade ditt omdöme lite? :) Gillar japansk whisky, men den har jag inte testat.
För att återgå till ämnet, vad blev det för Monster?
 

Stryd

Cartier
Nu kliver jag OT, men hur var whiskyn förutom att den den grumlade ditt omdöme lite? :) Gillar japansk whisky, men den har jag inte testat.
För att återgå till ämnet, vad blev det för Monster?
image.jpg
Fortsätter på OT, riktigt bra! Har också en förkärlek till japansk whisky!
Öppnade denna igår också, inte dum den heller men Hibikin är snäppet bättre:)

Tar ett foto så Monstret får vara med;)

Kommer en uppdatering när det nya Monstret kommer:rolleyes:
 
Topp