• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Presage SARX055

M26

Rolex
2-Faktor
Jag verkar vara inne i en frenesi just nu som jag har ytterst svårt att stoppa och slagit till på nya Seiko Presage SARX055 :) Det är ingen GS Snowflake men det närmsta man kan komma utan att behöva punga ut med 60K. Håll till godo!
SeikoSARX055-9.jpg
SeikoSARX055-5.jpg
SeikoSARX055-4.jpg
SeikoSARX055-7.jpg
 
Senast ändrad:

M26

Rolex
2-Faktor
Helt klart missvisande smeknamn.....
Man kan naturligtvis debattera lämpligheten i valet av smeknamn på en Presage men jag misstänker att det är en gimmick som Seiko själva använder på sina midend modeller. Det är ju inte första gången man ser Mini GS eller Baby GS i förhållande till just SARB, SDGM och SARX modellerna. Ser du till fit och finish så är det egentligen bara urverket som hindrar Seiko från att ta ut högre pris.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Riktigt snygg. Pris?
Ganska saftigt då den är helt ny men ca $1.000 just nu, kommer säkert att stabilisera sig om ett tag. Man får dock mycket klocka för pengarna enligt min mening:
  • Case & Bracelet: Titanium case with super-hard coating (Dia-Shiled)
  • Crystal: Sapphire Crystal/ Super-clear coating
  • See-through back Case (Sapphire Crystal)
  • Water Resistance: 10ATM
  • Diameter 40.8 mm (w/o the crown)  Thickness: 11.0 mm 106g
  • Max wrist size 20.0cm (7.87 in)
 

M26

Rolex
2-Faktor
Glömde själva stjärnan som är en riktigt grym urtavla och naturligtvis själva finishen som alternerar mellan satinerat och blankpolerat som endast Seiko kan göra.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan naturligtvis debattera lämpligheten i valet av smeknamn på en Presage men jag misstänker att det är en gimmick som Seiko själva använder på sina midend modeller. Det är ju inte första gången man ser Mini GS eller Baby GS i förhållande till just SARB, SDGM och SARX modellerna. Ser du till fit och finish så är det egentligen bara urverket som hindrar Seiko från att ta ut högre pris.
SEIKO har ingenting med smeknamnet att göra. :)
Håller med om att det är ett kass smeknamn, det finns flera tavlor från SEIKO med den strukturen från 70/80-talet, finns ingen anledning att dra parallellen till ”Snowflake”.

Väldigt fin däremot och ja, bör ju vara löjligt prisvärd. Kul köp!
 

M26

Rolex
2-Faktor
SEIKO har ingenting med smeknamnet att göra. :)
Håller med om att det är ett kass smeknamn, det finns flera tavlor från SEIKO med den strukturen från 70/80-talet, finns ingen anledning att dra parallellen till ”Snowflake”.

Väldigt fin däremot och ja, bör ju vara löjligt prisvärd. Kul köp!
Det är inte jag som drar den parallellen utan Gnomon bl.a. som säljer denna klocka, därav jag benämnde den så i min ursprungspost. Jag har korrigerat det nu så ingen stör sig på det :)
 

M26

Rolex
2-Faktor
IMG_0095.PNG
Vad säger ni om denna då? Testade den fast silver med blå urtavla och blev smått kär, men vill nog ha den i rött guld.
Tycker alla Presage modeller är riktigt fina men drar mig för olika typer av PVD behandlingar då det finns en överhängande risk för fula repor som blottar den underliggande metallen, avsaknaden av safirglas kan också vara något att fundera över. Var själv på jakt efter SDGM001 med champagne färgad urtavla eller SDGM003 med svart urtavla, dessa hör till Seikos Brightz linje och har bättre urverk, Comfotex behandling, safirglas och överlag bättre kvalité, minus är att de då är begagnade, har en enklare urtavla dvs. endast tre visare och är snäppet dyrare. Finns just nu en spansk säljare med en SDGM001 på eBay för ca 5.500kr.
SDGM001vs003.jpg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Är ruggigt sugen på denna modell men även den svarta SARX035/057
Ser fram emot dina bilder samt reflektioner :)
Jag ser till att dela med mig så snart jag fått den. Hade en Seiko Landmaster SBDB005 tidigare med Spring Drive som var helt fantastisk, lite för stor för mitt tycke och en helt horribel designmiss som fick mig att sälja klockan men om kvalitén ens är i närheten av min Landmaster så bör SARXen vara fantastisk.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Tycker alla Presage modeller är riktigt fina men drar mig för olika typer av PVD behandlingar då det finns en överhängande risk för fula repor som blottar den underliggande metallen, avsaknaden av safirglas kan också vara något att fundera över. Var själv på jakt efter SDGM001 med champagne färgad urtavla eller SDGM003 med svart urtavla, dessa hör till Seikos Brightz linje och har bättre urverk, Comfotex behandling, safirglas och överlag bättre kvalité, minus är att de då är begagnade, har en enklare urtavla dvs. endast tre visare och är snäppet dyrare. Finns just nu en spansk säljare med en SDGM001 på eBay för ca 5.500kr.
SDGM001vs003.jpg
Tack för input! Klockorna du visar är fina men just urtavlan på cocktailen är ju vad som fick mig på fall. Även om jag håller med ang glaset och PVD så tror jag stt jag beställer hem en och klämmer lite på.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Tack för input! Klockorna du visar är fina men just urtavlan på cocktailen är ju vad som fick mig på fall. Även om jag håller med ang glaset och PVD så tror jag stt jag beställer hem en och klämmer lite på.
Det handlar ju om personlig preferens så det gör du helt rätt i, har du dessutom redan klämt på den i verkligheten så kommer du inte bli besviken. Tycker som jag nämnde i min tidigare post att samtliga Presage är riktigt fina och mycket prisvärda.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar ju om personlig preferens så det gör du helt rätt i, har du dessutom redan klämt på den i verkligheten så kommer du inte bli besviken. Tycker som jag nämnde i min tidigare post att samtliga Presage är riktigt fina och mycket prisvärda.
Diashield är också en ytbehandling. ;)
Även om jag håller med om att ”fakeguld” inte är nice.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Diashield är också en ytbehandling. ;)
Även om jag håller med om att ”fakeguld” inte är nice.
Självfallet är det en ytbehandling men den enda anledningen till att jag är emot färgad PVD är för att eventuella repor nöter bort färgen och blottar den underliggande metallen som har en annan färg. Med Dia-Shield har du fördelen med repskydd utan att för den delen behöva oroa dig för "missfärgade" repor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självfallet är det en ytbehandling men den enda anledningen till att jag är emot färgad PVD är för att eventuella repor nöter bort färgen och blottar den underliggande metallen som har en annan färg. Med Dia-Shield har du fördelen med repskydd utan att för den delen behöva oroa dig för "missfärgade" repor.
DBBA062D-6B90-43FD-881E-49017E9310EF.png

seiko_sbdj013-4550-jpg.525612

Diashield
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får jag fråga om det är din klocka eller vart du hittade dessa bilder, skulle vilja veta vad som orsakat dessa skador? Speciellt på undersidan av luggen är ju en väldigt ovanlig position för den typen av skada.
Gamla annonsbilder jag sparat på. Det krävs säkerligen en gel del misshandel för att få det resultatet. Poängen år dock densamma; Diashield är en ytbehandling som ej går att polera.
 
Senast ändrad:

M26

Rolex
2-Faktor
Gamla annonsbilden jag sparat på. Det krävs säkerligen en gel del misshandel för att få det resultatet. Poängen år dock densamma; Diashield är en ytbehandling som ej går att polera.
Jo jag känner jag till att skador på Diashield endast kan återställas av Seiko i Japan eller måste tas bort helt varav båda alternativen känns långsökta. Tack för infon.
 
Topp