• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko Presage, Sinn 556 eller Longines Flagship Heritage?

Klockorna är ju väldigt olika. Beror på när var och hur den ska bäras.
556 är enl min mening det mest mångsidiga valet. Longines är mest klassisk och Seikon sannolikt mest klocka för pengarna.

E4E608CA-8B54-4292-833D-0201EEE02E3E.jpeg
Jag har funderat på att sälja min Presage. Ny i låda. Skulle den vara intressant? Pm’a mig isf.

Hälsningar
Claes

Håller med @JayJay att det beror en del på hur du har tänkt att använda klockan.

Vill du ha något åt det mer dressade hållet så välj Seiko eller Longines. Om du vill ha en av de mest kompetenta allroundarna under 10´är 556 det självklara valet. Beroende på i vilka situationer du har tänk att använda klockan bör du också ta med i beräkningarna att Sinn har bäst vattentäthet med 20Atm, Seiko har fullt godkända 10Atm medan Longines stannar vid 3Atm vilket begränsar den betänkligt.

Senast ändrad:
Tack för kloka svar! Just nu ser min (amatör-)ranking ut så här:
1. Longines. Kanske för att jag tycker den är snyggast, kanske är det fåfängan som spökar (att det är en klocka med "ett namn").
2. Seiko. Kanske för att den är snyggast (det är jämt skägg) och att jag fått höra att Seiko har riktigt vasst urverk.
3. Sinn. Visserligen förstår jag det som att den har bäst urverk/teknik men det är väldigt anonym.
Svårt det här. Jag vill ha en dressklocka men inte FÖR dressad (jag valde t ex bort den här: https://www.rado.com/collections/rado-coupole-classic/coupole-classic-0176338764101) för att den inte är jag.
Tack på nytt!

1. Longines. Kanske för att jag tycker den är snyggast, kanske är det fåfängan som spökar (att det är en klocka med "ett namn").
2. Seiko. Kanske för att den är snyggast (det är jämt skägg) och att jag fått höra att Seiko har riktigt vasst urverk.
3. Sinn. Visserligen förstår jag det som att den har bäst urverk/teknik men det är väldigt anonym.
Svårt det här. Jag vill ha en dressklocka men inte FÖR dressad (jag valde t ex bort den här: https://www.rado.com/collections/rado-coupole-classic/coupole-classic-0176338764101) för att den inte är jag.
Tack på nytt!
Det sitter mer eller mindre samma urverk i Sinn 556 och Longenes Heritage Flagship. Longines har i stort sett bara bytt namn på det till L633. Jag skulle ha valt Longines, men inte som enda klocka i samlingen.
Edit: Nej, nu är jag ute och cyklar. Longines HF har ett L609-verk. Jag _gissar_ att det är ETA-baserat.

Senast ändrad:
Tack på nytt!

Om det är din ranking och du kan leva med att du inte kan använda klockan vid bad så är det ju bara att slå till :)

Det sitter mer eller mindre samma urverk i Sinn 556 och Longenes Heritage Flagship. Longines har i stort sett bara bytt namn på det till L633. Jag skulle ha valt Longines, men inte som enda klocka i samlingen.
Edit: Nej, nu är jag ute och cyklar. Longines HF har ett L609-verk. Jag _gissar_ att det är ETA-baserat.

Aha, är L609 bättre eller sämre än Sinn 556?

Håller med @JayJay att det beror en del på hur du har tänkt att använda klockan.

Vill du ha något åt det mer dressade hållet så välj Seiko eller Longines. Om du vill ha en av de mest kompetenta allroundarna under 10´är 556 det självklara valet. Beroende på i vilka situationer du har tänk att använda klockan bör du också ta med i beräkningarna att Sinn har bäst vattentäthet med 20Atm, Seiko har fullt godkända 10Atm medan Longines stannar vid 3Atm vilket begränsar den betänkligt.

Se ovan, dressat men inte FÖR dressat.

Aha, är L609 bättre eller sämre än Sinn 556?
Jag vill nog påstå att de är ungefär lika. L609 har subsekunder. Det är nog den största skillnaden. Andra Longines i samma prisklass med centrumsekund har det ETA 2824-2- baserade L633-verket.

Ta en funderare på om du gillar klockor med länk. Det finns många fördelar, bland annat kan du bada med klockan. Ibland vill man inte lämna klockan obevakad osv. Longines:en bör man bära på läder och ta av sig när man badar, duschar och sover.

Jag vill nog påstå att de är ungefär lika. L609 har subsekunder. Det är nog den största skillnaden. Andra Longines i samma prisklass med centrumsekund har det ETA 2824-2- baserade L633-verket.

Ta en funderare på om du gillar klockor med länk. Det finns många fördelar, bland annat kan du bada med klockan. Ibland vill man inte lämna klockan obevakad osv. Longines:en bör man bära på läder och ta av sig när man badar, duschar och sover.
Tack! Som bruksklocka - när jag går med ungarna till simhallen, åker ut på lantstället och fixar, storstädar hemma eller vad det kan vara - kommer jag ha min gamla Casio Edifice. Den jag nu vill köpa vill jag ha på kontoret, på fest, på krogen osv. Jag hoppas att det kommer fungera.

Välj Longines om du är mer på land än i vattnet, för att du gillar den mest. Den är klassisk, snygg text på tavlan och subsekund är snyggt på en så pass klassisk klocka. Det är så många argument man tar hänsyn till på vägen mot en ny klocka. Det viktigaste argumentet förblir att man gillar den, resten blir sekundärt.

IMG_3182.JPG
Jag köpte nyss en Seiko Presage Cocktail Time. Otroligt nöjd med min!
Men ingen skulle jag säga är bättre än de andra om du inte är i behov av att den är vattentät.
Kanske är olika sorters glas på dem dock.
Seiko har väl sitt egna Hardlex glas, vilket inte riktigt är lika tåligt mot repor som ett Saphire Crystal glas.
Vilket slags glas de andra klockorna har vet jag inte, är inte speciellt påläst om dem.

IMG_3182.JPG
Jag köpte nyss en Seiko Presage Cocktail Time. Otroligt nöjd med min!
Men ingen skulle jag säga är bättre än de andra om du inte är i behov av att den är vattentät.
Kanske är olika sorters glas på dem dock.
Seiko har väl sitt egna Hardlex glas, vilket inte riktigt är lika tåligt mot repor som ett Saphire Crystal glas.
Vilket slags glas de andra klockorna har vet jag inte, är inte speciellt påläst om dem.
Safir mannen safir ;)

Tack på nytt!

Har en Longines Flagship Heritage uttagen från svensk AD nov/dec 2017, i absolut nyskick. Är du intresserad, PM:a mig.

I Heritage Flagship sitter ett L615 och inget annat. Kan rapportera att avvikelsen är mindre än 1 sek/dygn vilket alltså spöar min 116610LN.

Tillbaka
Topp