• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko quartz 3003 3863-7049 – batteri och datering?

mikklos

Basic
2-Faktor
Hej,
Rensade vinden nyligen och återfann min morfars gamla Seiko-klocka. Till skillnad från när jag ärvde den för snart 20 år sedan – och begravde den i en flyttkartong – så tycker jag att den är riktigt elegant. Historiken gör att jag till och med förlåter quasimodo-puckeln.

Nu till min fråga: Den har inte varit använd på säkert 30 år och saknar batteri. Jag har försökt hitta information om vilket batteri som krävs men har inte lyckats få något entydigt svar. Såg en bild där man satt in ett V39 (aka 389/390/AG10/LR54/LR1130 GP) men är jag provade var den alldeles för låg. Fann en annan forumbild där det satt ett LR44 i klockan. Är det någon här på forumet som vet säkert?

En annan sak jag funderar över är när klockan är tillverkad? Har förstått att första siffran i serienumret anger året för det årtioende den är tillverkat och den andra siffran är månad. I det här fallet skulle det alltså kunna vara april 1974. Men det skulle också kunna vara 1984. Hur vet man vilket?

Kanske postar i fel avdelning (feel free att flytta!) men vid en snabbsökning var det här var den enda som jag kunde se har diskuterat batterier i Seiko.

Ps. Oroas ej – originallänken har jag kvar!

Bilder så klart:
IMG_0519.JPG
IMG_0520.JPG
IMG_0521.JPG

Senast ändrad:
Hej,
Rensade vinden nyligen och återfann min morfars gamla Seiko-klocka. Till skillnad från när jag ärvde den för snart 20 år sedan – och begravde den i en flyttkartong – så tycker jag att den är riktigt elegant. Historiken gör att jag till och med förlåter quasimodo-puckeln.

Nu till min fråga: Den har inte varit använd på säkert 30 år och saknar batteri. Jag har försökt hitta information om vilket batteri som krävs men har inte lyckats få något entydigt svar. Såg en bild där man satt in ett V39 (aka 389/390/AG10/LR54/LR1130 GP) men är jag provade var den alldeles för låg. Fann en annan forumbild där det satt ett LR44 i klockan. Är det någon här på forumet som vet säkert?

En annan sak jag funderar över är när klockan är tillverkad? Har förstått att första siffran i serienumret anger året för det årtioende den är tillverkat och den andra siffran är månad. I det här fallet skulle det alltså kunna vara april 1974. Men det skulle också kunna vara 1984. Hur vet man vilket?

IMG_0519.JPG
IMG_0520.JPG
IMG_0521.JPG
Mycket kul att se en så tidig modell här, dessa är rätt ovanliga jämfört med andra quartzare från denna tid. Har själv funderat att buda på en snarlik variant. Denna är från 1974 och är en inte allt för avlägsen kusin till de första "VFA" quartzarna, denna ska hålla cirka 20 SPM. Finns lite mer nördinfo här: http://www.crazywatches.pl/seiko-3863a-qr-quartz-1973

Batteriet den tar ska vara ett SR44SW, finns flertalet liknande varianter att hitta. Bara att googla SR44SW battery equivalent så borde du hitta nått :)

Quasimodo-puckeln är en av charmen med de tidiga quartzarna! :)

Tack Ormet för infon! Ser helt klart fram emot att läsa på lite mer.
Jag misstänkte naturligtvis att den var från 1974 men eftersom jag fått för mig att quartz-ur var relativt dyra på den tiden så var jag tveksam. Det går helt enkelt inte ihop med bilden av min morfar.

Jag tycker det är extra roligt att jag gillar den nu – och höra att det är en uppskattade modell – när jag i ärlighetens namn var nära att slänga den i papperskorgen en gång i tiden. Den blev liksom över när resten av släkten delat upp det "fina". Det visar hur man mognar i smak över tid.

Nu återstår att se om den går igång över huvud taget!

Hej,

Kanske postar i fel avdelning (feel free att flytta!) men vid en snabbsökning var det här var den enda som jag kunde se har diskuterat batterier i Seiko.

Bilder så klart:
IMG_0519.JPG
IMG_0520.JPG
IMG_0521.JPG
Cool klocka. Nästa gång du har en gammal Seiko quartz och vill veta vilket batteri den skall ha, kolla denna (sid 2 för 3863 bl.a.):
https://drive.google.com/file/d/0B7...2Jh/view?layout=list&ddrp=1&sort=name&num=50#

Tillbaka
Topp