• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko quartzmögel från -78

Owaysis

Cartier
Tjena! Fick idag hem en klocka som jag köpte på tradera. Jag har läst en hel del här på forumet men inte reggat mig och tänkte att jag kan göra det nu och visa klockan lite.

Det är en Seiko 7546-604A med ett quartz urverk. Vattentät till 100m och skruvad krona men jag vågar nog inte bada med den ändå.


Bild på klockan rakt framifrån:
seiko-1.JPG



Bild bakifrån, kollar man noga ser man att serienumret börjar på 8. Just den här klockan tillverkades februari 1978.
seiko-2.JPG


Från sidan, boetten är lite smutsig men faktiskt rätt så repfri och i hyfsat bra skick.
seiko-3.JPG


Tog ett kort på klockan samt länken som klockan kom med, gillar dock nato mer så jag bytte till ett natoband direkt. Ska kanske tillägga att det är 20mm lugs på klockan.
seiko-4.JPG


Klockan med natobandet.
seiko-5.JPG


Här har ni också en wristshot, klockan är bara 38-39mm men den känns ändå större än vad den är. Var lite småorolig att den skulle kännas för liten men jag tycker inte alls det nu.
seiko-6.JPG


Bjuder till sist på en instagrambild där jag la klockan på min elgitarr, tyckte den passade in bra där.
seiko-7.jpg


Som ni kan se så är vridringen inte i det bästa skicket men i övrigt så är faktiskt klockan rätt så välbehållen, även länken som klockan kom med känns rätt fräsch. Det här natobandet som sitter på nu är gammalt och jag tänkte fixa ett i svart skinn till den här klockan. Annars är jag riktigt nöjd med klockan.

Bilderna är tyvärr inte de bästa, har nämligen ingen kamera så fick knäppa dem med mobilen. Ska kanske tillägga att dagen hade precis börjat slå om när jag tog bilderna så det är därför dagvisningen är lite sne.

Fråga gärna på om ni undrar något över den :)
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Mycket fin. Alltid roligt med gammalt mögel. Du påpekar att vridringen inte är i så bra skick. Jag tycker den är perfekt, det är den som göra att hela klockan känns levande.

Och välkommen hit, även om du har spökat bak i kulisserna ett tag :)
 

Owaysis

Cartier
Vintage92 skrev:
Mycket fin. Alltid roligt med gammalt mögel. Du påpekar att vridringen inte är i så bra skick. Jag tycker den är perfekt, det är den som göra att hela klockan känns levande.

Och välkommen hit, även om du har spökat bak i kulisserna ett tag :)
Tack så mycket :D

Nej jag håller faktiskt med dig, en stor del av charmen med klockan är just den är använd och att man kan se det. Menade mer att den var lite sliten bara.
 

Owaysis

Cartier
Tack så mycket, först och främst för kommentarerna på klockan men även för välkomnandet :)

Jadå, en riktigt fin beater är det. Tänkte fråga om ni har koll på hur täta dessa klockor är?

Som jag skrivit tidigare så är det ju 100m samt skruvkrona men känns ändå som att tätheten inte är den bästa på en 35 år gammal seiko. Kan ju förstås trycktesta den men det orkar jag inte med.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Seiko quartzmögel från -78

Owaysis skrev:
Tack så mycket, först och främst för kommentarerna på klockan men även för välkomnandet :)

Jadå, en riktigt fin beater är det. Tänkte fråga om ni har koll på hur täta dessa klockor är?

Som jag skrivit tidigare så är det ju 100m samt skruvkrona men känns ändå som att tätheten inte är den bästa på en 35 år gammal seiko. Kan ju förstås trycktesta den men det orkar jag inte med.
Du kan räkna med ett obefintligt vattenskydd nu. Men sätter du in nya fräscha packningar så kan du säkert få den täta igen.
 
Topp