• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko sarx015

Jockinho

Patek
2-Faktor
Haft min Seiko Sarb023 i ca 2år, alltid varit ett stort fan av seiko och inte minst deras JDM modeller som jag anser ger väldigt mycket klocka för pengarna (https://klocksnack.se/threads/seiko-sarb023.3885/).
När Sarx015 kom var min första tanke att den såg riktigt intressant ut. Liggandes för halva listpriset på K&S var det bara att slå till! Nedan kommer mina tankar om denna modell...


Modellnamn:
Sarx
Tillverkare:
Seiko
Referens:
Sarx015
Årsmodell:
2000-tal
Urverk:
6r15
WR:
100m

63H17He.jpg

(bild tagen från yeomanseiko)

Det första man lägger märke till är att seiko valt göra denna något större än många av sarbarna. De 40mm den mäter in på upplevs, trots endast 2mm skillnad, som en rejäl ökning. På en smalare handled blir klockan mer vardag än dress. Med det sagt är storleken i sig inget problem för även en smal handled.

Den har överlag en ganska industriell känsla, den kantiga designen på boett och länk ger en "rå" men ändå elegant effekt. Hela klockan känns som ett litet ihopplock av olika klockor med en egen touch i boett. Teak tavlan känns lite AT medan visarna och länken har en viss ingenieurkänsla. Blandningen funkar utomordentligt enligt mig!
Teaktavlan är en fröjd att skåda, växlar mellan svart och grått beroende på ljus. Helt klart en intressant tavla! Lite lume finns på tavla och visare men ingen vidare sådan dock hjälper lumen på visarna till att ge en ökad läsbarhet i dagsljus. Visarna är visuellt bra till modellen, men inte lika välgjorda som på min Sarb om jag ska vara petig.

Länken känns välgjord och stabil. Kvalitén är, med tanke på prisbilden, superb! Ett stort minus dock i avsaknaden av vettig mikrojustering (2st) och halvlänkar. För egen del satt den inte hundra, går lösa med extraspänne men borde inte behövas! Vill seiko behålla det eleganta lilla låset inkludera lite halvlänkar, hur svårt kan det vara...
Luggmåttet mäter annars in på 20mm och jag tycker klockan gör sig bra på såväl läder som gummi. Det är också så jag bär den mest/helst sedan den kom.

DSC_0013_zps7e104568.jpg


DSC_0015_zps275f5a63.jpg


zEZ89uc.jpg


I sitter seikos beprövade 6r15-verk, ett gediget verk som vanligtvis håller tiden bra. Spec enligt seiko är oftast satt högt över vad verket klarar av, min klocka går väll i ärlighetens namn något för långsamt mot vad den kan gå med tanke på att den är några månader gammal men -20sek duger gott för egen del. Glasbaksida finns, vilket visar det icke dekorerade verket. Och när man tittar nära är det ett ganska fult verk. Personer som inte är intresserade av klockor låter sig dock snabbt imponeras, personligen hade jag föredragit en baksida i stål.

Överlag är Sarx015 en riktigt trevlig klocka, den når inte riktigt upp i samma kvalite som min Sarb trots ett högre listpris. Men å andra sidan känns listpriset på ca 4k importerad inte som en dålig deal heller. Sammanfattningsvis blir det:

+
Teak tavlan
Länkens kvalité
Går att variera mycket, funkar på olika band
Bra finish

-
Avsaknaden av vettig mikrojustering samt halvlänkar

Hoppas denna lilla recensionen gav upphov till lite nöje :)
//Jocke
 

mega

Rolex
Tack för recensionen. Riktigt snygg klocka, och fina bilder. Gillar det där utseendet rent allmänt, cleant med en "stor" räfflad krona.
 

buggin-san

Cartier
Tack för att du lagt tid på en bra recension av en intressant klocka!

Har själv tittat mycket på både denna, samt SARY057 (tyvärr 22 mm mellan luggarna) som ett alternativ till min dröm - Omega AT - som är för dyr för mig. Min SARB033 är underbar, men liiiiite för liten för mig egentligen. Hade även en SARG009 hemma en kort stund.

Om du har en bredvid-varandra-bild av SARB023 och SARX015 skulle jag gärna se den!

// martin
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack för att du lagt tid på en bra recension av en intressant klocka!

Har själv tittat mycket på både denna, samt SARY057 (tyvärr 22 mm mellan luggarna) som ett alternativ till min dröm - Omega AT - som är för dyr för mig. Min SARB033 är underbar, men liiiiite för liten för mig egentligen. Hade även en SARG009 hemma en kort stund.

Om du har en bredvid-varandra-bild av SARB023 och SARX015 skulle jag gärna se den!

// martin

Fixar det senare i veckan, fixa så det blit hyfsade bilder iaf :)

Saryn var fin! Aldrig sett!
Orient star har en klocka med teak tavla med (vit) som är riktigt läcker också, mindre prislapp än sarxen och något mer dressig framtoning.

image.jpg
 

corbendallasx

Friends of KS
Bra recension. Kul att se snygga och prisvärda klockor i snällare prisklass som medger att man oftare kan tillfredsställa sitt klockköparbehov :)

Köpte själv en SARY015 nyligen och den är en klart trevlig bekantskap.
 

bartoldous

Cartier
Stämmer det att länken bara passar upp till 18,5 cm handled? I så fall så dumt,annars är jag riktigt sugen på vit/sarx013. :( Tack för recensionen och håller med om att den svarta klär riktigt bra på gummi.
 

HolyCrap

Omega
Fin rescension. Var själv och klämde på just SARX och SARB häromveckan men tyckte att SARXen var en aning för stor.

Jag efterlyser också en fin side-by-side bild av SARX och SARB.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Fin rescension. Var själv och klämde på just SARX och SARB häromveckan men tyckte att SARXen var en aning för stor.

Jag efterlyser också en fin side-by-side bild av SARX och SARB.

Har den inte kvar (tyvärr ibland) men 2mm extra storlek var större än det låter på en smalare handled. Med det sagt ingen stor klocka, som en submariner typ. Kort lugg till lugg så passar alls handleder, men kändes mer sportig än dressig på min smalare.
 

Bassman

Friends of KS
Fin recension!
Tycker de flesta klockor är snyggare på läder.
Många länkar ser blingiga ut. Att det sedan är mer praktiskt kanske, är en annan femma.
 

Alligatorn

Cartier
Det är en riktigt fin pjäs för den pengen. Vart är bäst att inhandla dessa?
Tack för trevlig recension

Tack för recensionen! Undrar precis som Poppe, vart köper man dessa bäst?

Lite sent men jag köpte min 017 från Titanesque. Så kolla watchhubs eller maila han är ett förslag.
Skulle gärna ha den länken att byta med lädret :eek: Sjukt snygg men jag såg bara den röda toppen på sekundvisaren när jag valde mellan 015 och 017!
 

AB

Panerai
2-Faktor
Haft SARX015 sedan i somras och trivs bra med den! Läser dock många jämförelser mellan den och SARB033 där folk generellt verkar föredra den senare. Jag har funderat en del på den jämförelsen men jag vet inte om jag är helt bekväm med den - i min värld är de för olika. Vet inte om jag är ute och cyklar här men ville i alla fall dela med mig av min reflektion...
 
Topp