• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SBDC051 / SBDC053 / SPB051 / SPB053

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Det är nog ändå en original länk jag är ute efter, alternativt en strapcode med rätt ändlänkar. Så är det någon som har en länk, skicka ett PM till mig. Min BoR kan medfölja som delbyte till en fördelaktig peng :)
FA09B737-81CF-451D-BB34-13FD1BC20CED.jpeg
 

Kaufman

Breitling
Det är nog ändå en original länk jag är ute efter, alternativt en strapcode med rätt ändlänkar. Så är det någon som har en länk, skicka ett PM till mig. Min BoR kan medfölja som delbyte till en fördelaktig peng :)
FA09B737-81CF-451D-BB34-13FD1BC20CED.jpeg
Om du ska ha ett original så kan jag rekommendera den här Ebay säljaren
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/263428447062
Fick mitt på under en vecka och det blev tullfritt :) så inte mycket dyrare än ett strapcode.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Ett grått nato är nog riktigt nice på den där!

Bra tips! Ska testas vid tillfälle.. :)

Om du ska ha ett original så kan jag rekommendera den här Ebay säljaren
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/263428447062
Fick mitt på under en vecka och det blev tullfritt :) så inte mycket dyrare än ett strapcode.

Stort tack! Ska kolla upp det närmare, inte tvunget mer original, men alltid trevligt dock!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Bytte till mig denna för några dagar sen. Riktigt nöjd förutom vad som verkar vara ett dammkorn under glaset. Blir ett besök hos Klockmaster Globen vid tillfälle.
IMG_20190307_110117138.jpg
 

pajonk

Omega
2-Faktor
Tja. Bjuder på några bilder på sbdc053 med ny ”strapcode” länk. Riktigt nöjd:D klockan sitter fint på wristen.
04C7DDE6-3083-44A6-B00C-26C4FE6B2808.jpeg
EF773929-C714-40C3-AD6A-62C2E94E1A4F.jpeg
4A574470-E115-4E8F-A265-635B898A4244.jpeg
23236994-6BD0-4BF9-9075-F8431D54E438.jpeg

Mvh Adrian
Och liten bonus
 

Bilagor

  • 2C728C3C-A29B-4887-9CBF-EF5EF9390520.jpeg
    2C728C3C-A29B-4887-9CBF-EF5EF9390520.jpeg
    298.5 KB · Visningar: 6

Johan86

Panerai
2-Faktor
Tja. Bjuder på några bilder på sbdc053 med ny ”strapcode” länk. Riktigt nöjd:D klockan sitter fint på wristen.
04C7DDE6-3083-44A6-B00C-26C4FE6B2808.jpeg
EF773929-C714-40C3-AD6A-62C2E94E1A4F.jpeg
4A574470-E115-4E8F-A265-635B898A4244.jpeg
23236994-6BD0-4BF9-9075-F8431D54E438.jpeg

Mvh Adrian
Och liten bonus

Själva länken ser fin ut men jag tycker att de polerade ändlänkarna ser mysko ut. Tycker poleringen på dem ser billig ut på något sätt men inte de övriga polerade delarna.
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Min SBDC053 började tappa tid så jag lämnade in den för ruckning. De lyckades inte få till den så den skickades vidare (Optura Norge?) och jag har nu fått ett kostnadsförslag. De vill byta urverk och packningar för 3 400 kr.

När jag frågade vad som felade så fick jag till svar att "De konstaterade att det inte gick att få den att gå bra med mindre än ett urverksbyte". Det känns lite svajigt i mina öron. Är urverket så pass billigt att standardlösningen är att byta rubbet?

Känns inte som att det ska behövas på en så pass ny klocka. Tyvärr är jag inte förste ägare och den är inte utplockad i Sverige.
 

pajonk

Omega
2-Faktor
Min SBDC053 började tappa tid så jag lämnade in den för ruckning. De lyckades inte få till den så den skickades vidare (Optura Norge?) och jag har nu fått ett kostnadsförslag. De vill byta urverk och packningar för 3 400 kr. När jag frågade vad som felade så fick jag till svar att "De konstaterade att det inte gick att få den att gå bra med mindre än ett urverksbyte". Det känns lite svajigt i mina öron. Är urverket så pass billigt att standardlösningen är att byta rubbet?
Oj. Tråkigt att höra:( min går bra.
Men jag har hört från en urmakare att det är enklaste ( för Optura) att byta ut hela urverket istället reparera den.
Lycka till;)
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Oj. Tråkigt att höra:( min går bra.
Men jag har hört från en urmakare att det är enklaste ( för Optura) att byta ut hela urverket istället reparera den.
Lycka till;)
Tänk om biltillverkarna var likadana. Trasigt topplock, det är bara att byta hela motorn :D. Antar att det bara är att byta skiten.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Min SBDC053 började tappa tid så jag lämnade in den för ruckning. De lyckades inte få till den så den skickades vidare (Optura Norge?) och jag har nu fått ett kostnadsförslag. De vill byta urverk och packningar för 3 400 kr.

När jag frågade vad som felade så fick jag till svar att "De konstaterade att det inte gick att få den att gå bra med mindre än ett urverksbyte". Det känns lite svajigt i mina öron. Är urverket så pass billigt att standardlösningen är att byta rubbet?

Känns inte som att det ska behövas på en så pass ny klocka. Tyvärr är jag inte förste ägare och den är inte utplockad i Sverige.

Jag har för mig att jag hört en siffra på 1500 kr för ett nytt urverk (6R15) från leverantör sen kommer jobb med montering och reglering. För de pengarna hinner man inte göra så mycket om man ska ta isär verket och kontrollera delarna. Biltillverkarna är ju rätt snabba på att byta delar som teoretiskt skulle kunna lagas för att det helt enkelt är billigare.

Men i vilket fall trist för dig, klockan är ju inte värd så mycket mer så det är ju gränsfall att det är värt att göra något alls.
 

TC10

Cartier
2-Faktor
För er som äger en. Hur känns den på handleden? Tänker på storleken då. Större än t.e.x turtle?
Tack!
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
För er som äger en. Hur känns den på handleden? Tänker på storleken då. Större än t.e.x turtle?
Tack!

Det är ingen liten dykare men för mig som har 17-17,5 cm runt handleden så tycker jag inte att det ens är gränsfall. Har man ca 16 cm så blir det nog svårt dock.
 

Jomp

Breitling
Riktigt snygg klocka men aningen för stor känns det som. Ser bra ut på gummi och nato på min spinkiga handled men på länk känns den massiv. Köpte en länk på gnomon, kan sälja den vidare om nån behöver. Jeser90?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Riktigt snygg klocka men aningen för stor känns det som. Ser bra ut på gummi och nato på min spinkiga handled men på länk känns den massiv. Köpte en länk på gnomon, kan sälja den vidare om nån behöver. Jeser90?
Tack för erbjudandet! Men jag sålde klockan då jag upplevde den lite för stor för mig..
 
Topp