• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SBDS001 Prospex Flightmaster

klockodile

Dundee
2-Faktor
Det blir en liten sammanfattning av klockan på engelska. Jag kan översätta vid behov. Skicka ett PM ;)

This high tech Seiko icon is REALLY something else. It's the best auto chrono Seiko has ever produced so far (IMHO).

Specs:
Movement: 6S37 40J Automatic (column wheel-vertical clutch chronograph, hacking with hand winding, quickset date, power reserve display). Nicely decorated.
Material: Brigtz Titanium (hardened titanium, SEIKO patented method).
Crystal: Slightly domed sapphire with anti-reflex treatment.
Dial: Black with anti-reflex treatment. Luminous markers.
Bezel: Bidirectional. Marked up for use as solar compass. Anodized titanium.
Accuracy: -10/+15 sek per day.
Water resistance: 10 Bar (screw down pushers and crown).
Power reserve: 50 hrs
Case diameter: 44 mm (excl crown)
Weight: 128g
Height: 14.8 mm

The design is indeed a bit puzzling, both tool and bling at the same time, but I like it very much.
The most comfortable chronograph I have worn so far...despite it's case size.

And the pics...

DSC_0998.JPG


DSC_1008.JPG


DSC_1007.JPG


DSC_1003.JPG


DSC_1002.JPG


DSC_1001.JPG


DSC_1000.JPG


DSC_0999.JPG


DSC_1004.JPG


DSC_1005.JPG


DSC_1006.JPG


IMAG1380_1.jpg


Finally, a one time classic from Seiko. Try one if you find it!

Cheers!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tack för en bra recension! Är denna en "nivå" under Anata/GS klockorna eller hur ser det ut?
Gillar även bandet, vart är de ifrån?
 

JesperO

Rolex
Tack - kul med recensioner av lite udda fåglar...du levererar ju på det området som tur är!
Måste säga att jag gillar den - storleken skrämmer mig dock även om bandhornen inte ser så långa ut.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tack - kul med recensioner av lite udda fåglar...du levererar ju på det området som tur är!
Måste säga att jag gillar den - storleken skrämmer mig dock även om bandhornen inte ser så långa ut.

Roligt att du uppskattar det udda. I många fall upplever jag det som det bästa, mainstream är man i vardagen ;-)
Måste säga att den här klockan kändes liten på armen, trots måtten...
 
Topp