• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko service hur gör ni?

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej! Har fundrat på detta några dagar. Som topic hur gör ni som har "dyrare" Seikos. Dvs sånna som man inte bara kör tills de rasar.
Ni med MM300,GS osv hur gör ni? Skickar till Japan? Finns väl inget servicecenter i Sverige? Finns något Europa gemensamt eller hur funkar det?

Ping yonsson Molle
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Från officiella Seikotråden:
I Sverige skickas alla Seikos som lämnas in först till Norge och därefter till Japan. Det blir ju både smidigare och billigare att skicka klockan direkt till ett service-center inom EU.

En liten notis är att jag alltid i butik fått olika svar om vad som servas var, så jag har själv haft kontakt med service-centren i UK och Tyskland, samt den generalimportör i Norge som Klockmaster i Sverige får sina klockor från. Slutsatsen jag drog är att det smidigaste i princip alltid är att själv posta klockan till Seiko i UK eftersom de både servar och reparerar de flesta klockor själva. För polering skickar de till Japan för kundens räkning.

Service av dyrare Seikos är ganska billigt. För min GS tar de under £300, ungefär 3000kr för en vanlig service utan polering. Seiko UK och Seiko i Nederländerna servar de flesta urverken. När det gäller vintage däremot behöver man gå andra vägar.

Edit: Skrev fel pris, se nedan.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Service av dyrare Seikos är ganska billigt. För min GS tar de under £300, ungefär 3000kr för en vanlig service utan polering. Seiko UK och Seiko i Nederländerna servar de flesta urverken. När det gäller vintage däremot behöver man gå andra vägar.

Bra inlägg Yonsson. Om man har en äldre Seiko eller GS, vilka vägar ska man då gå?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Läs mitt sista inlägg i officiella Seikotråden. :)

Edit:


Service av dyrare Seikos är ganska billigt. För min GS tar de under £300, ungefär 3000kr för en vanlig service utan polering. Seiko UK och Seiko i Nederländerna servar de flesta urverken. När det gäller vintage däremot behöver man gå andra vägar.

Fantastiskt jag frågar idag, och du svarade igår. Tack!
 

Sond

Patek
Från officiella Seikotråden:


Service av dyrare Seikos är ganska billigt. För min GS tar de under £300, ungefär 3000kr för en vanlig service utan polering. Seiko UK och Seiko i Nederländerna servar de flesta urverken. När det gäller vintage däremot behöver man gå andra vägar.

Din GS GMT räknar du den till moderna? Alltså inte vintage? Hur gammal är den? Varje gån du visar den hugger det till lite. Och kannan skicka dem till UK/KL så är det ju inte så knivigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockmaster i Globen menar att de håller på att bygga ut service-centret i Tyskland för att de även ska kunna polera GS. Jag mailade dem och fick inget vettigt svar vilket bör tyda på att de antingen inte vet eller att det ligger långt fram i tiden.

Enligt Magnussons (klockmaster i GBG) har Optura ett service-center i Norge där de både servar och polerar. Jag mailade Optura om detta och de svarar att de alltid skickar allt till Japan.

UK och Nederländerna servar 9S och springdrive-urverken, samt 8L35 (vilket sitter i SBDX001).

Servicepriser i UK
9R65 Spring drive
Enbart service £290.00
Service inkl polering+frakt till Japan: £457+£72

9S56 Menakisk GMT
Enbart service £384

Inte så saftigt alltså.
 
Topp