• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SKX 009

Beställde nyligen en skx009 seiko från creationwatch, fick den idag och är någorlunda glad men har lite problem med själva time och datum justeraren. När jag ska skruva ut den för att fixa tiden och datumet känns den otroligt trög och man måste verkligen ta i för att skruva ut den. Dessutom står det VIE bredvid datumet vad innebär det? borde det itne stå veckodagarna...? Är det möjligt att denna är fejk? Har även tagit några bilder.

Tack för hjälpen!
 

Bilagor

  • 20151030_143732.jpg
    20151030_143732.jpg
    103.7 KB · Visningar: 273
  • 20151030_143738.jpg
    20151030_143738.jpg
    158.2 KB · Visningar: 244
  • 20151030_143827 (1).jpg
    20151030_143827 (1).jpg
    111.8 KB · Visningar: 238

Jonte73

Audemars
Det är skruvad krona på den där.
Du känner när den ploppar ut för att kunna ställa tid och datum.
Det är olika språk på daghjulet .

Kolla länken.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Ja som Jonte säger, du har en klocka med arabiskt/engelskt språk helt enkelt. Vie är den arabiska förkortningen för fredag.
Det var ju inte världens bästa bilder direkt men nog ser den ut att vara äkta alltid.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Ja som Jonte säger, du har en klocka med arabiskt/engelskt språk helt enkelt. Vie är den arabiska förkortningen för fredag.
Det var ju inte världens bästa bilder direkt men nog ser den ut att vara äkta alltid.
Tror VIE står för Viernes vilket är fredag på spanska. Hade det varit på arabiska hade de nog använt arabiska bokstäver.

@Chichkare när kronan är utdragen till rätt läge kan du skruva den så att du ändrar till det andra språket.
 
Jag tror inte det beror på något annat än att det är förhållandevis billiga klockor. Den dyraste jag haft är dock en Sumo, MM300 kanseke är bättre.
Jaha okej så det är "vanligt" att kronan är trög?
Tror VIE står för Viernes vilket är fredag på spanska. Hade det varit på arabiska hade de nog använt arabiska bokstäver.

@Chichkare när kronan är utdragen till rätt läge kan du skruva den så att du ändrar till det andra språket.

Yes fixade det men det är som sagt när jag skruvar ur kronan känns den väldigt trög vilket gör mig lite misstänksam men det är kanske vanligt?

Fixade sig med datumet
Haha, menade så klart spanska! :D Tror jag skrev arabiska av bara farten eftersom min SKX har den kombon. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur många varv tar det för dig att skruva in kronan? Du har väl inte sabbat gängorna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
typ 3-5 varv måste typ trycka in den samtidigt som jag skruvar in den igen och det känns ganska trögt
Ja du, vad ska man säga. Lite svårt att göra en bedömning när man inte skruvat själv. Lite motstånd är det ju eftersom du pressar in en packning i ett rör när du skruvar in kronan. Är den väldigt trög att skruva så kan det vara för att packningen är för torr alternativt gammal.
SKX007%20crown%20set.jpg
 

tomva1

Omega
Tror inte att det är några konstigheter. Min 007:a är råtrög att skruva in jämfört med suben. Får pressa in kronan rätt rejält innan den klickar och faktiskt tar gäng. Aldrig direkt tänkt på det, mer än att det är en förhållandevis billig klocka.
 
Ska det verkligen se ut sådär att den är mellan 2-3 är det inte så att den switchar direkt från 2 till 3 när det blir midnatt?
 

Bilagor

  • 20151102_232521.jpg
    20151102_232521.jpg
    72.1 KB · Visningar: 121

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
vad som om det här då?? Nu verkar det som att det är något fel med den... Dagen kan väl inte vara mellan två olika när klockan vars är 16.20
Det stämmer nog, men din klocka är inte 15:40, utan 03:40. du behöver ställa fram den 12 timmar, utan att justera datumet. Drag kronan längst ut och justera tiden framåt 12 timmar så är det klart sen :)
 
Det stämmer nog, men din klocka är inte 15:40, utan 03:40. du behöver ställa fram den 12 timmar, utan att justera datumet. Drag kronan längst ut och justera tiden framåt 12 timmar så är det klart sen :)
Tror inte det är problemet, då jag var 15:40 är väldigt säker på det. En ytterligare sak jag har märkt att när jag skruvar fram dagen så fastnar den på wed alltså onsdag, sen måste ja snurra fram 24 timmar för att det ska gå att justera igen.
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tror inte det är problemet, då jag var 15:40 är väldigt säker på det. En ytterligare sak jag har märkt att när jag skruvar fram dagen så fastnar den på wed alltså onsdag, sen måste ja snurra fram 24 timmar för att det ska gå att justera igen.
Ska försöka förklara i skrift, om du skruvar ut kronan tills den släpper från gängorna och sen drar ut det till läget längst ut så du kan justera minut- och timvisaren´.
I det läget så måste du snurra två varv alltså 24 timmar för att datum och dag ska justeras. När du snurrar förbi 12 och datum och dag börjar justeras (dagen är färdigjusterad först vid 4-tiden och du passerar först spanska benämningen och sedan engelska benämningen) då vet du att du är på nattsidan om 24 timmar. Om du ska ställa tiden nu så gör du alltså så att du snurrar tills dag och datum justeras, sedan stannar du inte vid kvart i sex direkt vilket då innebär att du är på morgontimmen 05:45. Istället fortsätter du snurra visarna förbi 12:an och ner till kvart i sex igen. Men denna gång är du på 17:45. :)

Rörigt inlägg jag vet, men svårt att förklara i text.
 

leiden

Rolex
Tack för tipset om dagangivelsen! Letar efter en SKX009 och då vill jag såklart ha den på engelska, min turistspanska är inte tillräckligt utvecklad :)
 
Topp