• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SKX eller stargate

Har sett att en stargate 2 finns som nyköp på creation watches, ser trevlig ut, men i jämförelse med SKX, hur är den då!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker boett och visare är lite finare på stargaten, den känns lite dyrare enligt mig men inte lika "toolig" och klassisk som ex skx007. Det enda negativa är i mitt tycke att luggarna är lite väll långa (lämnar gap mellan band och boett om man inte har ett väldigt tjockt) men var å andra sidan en helt okej länk. Annars gillade jag den skarpt! Ibland ångrar jag att jag sålde den, kul klocka :)

DSC_0004_zps4b7120b8.jpg


Köp om du gillar. Inget tveka på!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Personligen tycker jag att en SKX får mycket finare patina med tiden. En Stargate ser bara sunkig ut efter ett tag. Troligtvis för att den har så många polerade ytor och blir ful repig.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har haft en SKX007, SKX779 och så senare SKZ325 (stargate).
Stargaten hade bättre finish, kändes mer välbyggd och bezeln var tightare och tavlan såg lite bättre ut, kändes mer genomarbetad.
Dock tyckte jag att Stargaten var lite för tunn i höjd pga dess unika utformning för min smak och kändes som en "dress-dykare" snarare än en robust och lite ruffigare machodykare som SKX007.
Stargaten (iaf SKZ325) har 7s36 jämfört med SKX007 som har 7s26. Märkte inte någon skillnad i tidhållning mellan dem.
Länken som följer med Stargate måste vara en av de bättre för Seiko-dykare dock.

Ett stort minus för Stargate var också avståndet mellan boetten och lugsen. Har du något annat än originallänken eller nato/zulu så blir det ett rejält glapp där du kan se din handled mellan klocka och början på klockarmbandet.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
bilden på stargaten som jockinho la upp var fin, om än långt ifrån SKX utseendemässigt. Kör på den du gillar, om ni inte klickar så kan du alltid sälja vidare klockan :)
 

Bob

Omega
Bara väntar? Då kommer det inte hända mycket ;)

Framförallt är det insertet på SKX som bleks vilket ger ett större intryck av patina. Tänk gamla 6105, 6309, 7548 etc. Inte sett några Stargate med patina än. Bara repiga.

DSC08687.jpg

Naturligt eller konstgjort?

Har du någon bild? Sitter med en "sprillans" och bara väntar på patina...

Boka en solresa, lite sol och saltvatten borde fixa det ;)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Naturligt eller konstgjort?

Önskar jag hade kunnat svara naturligt men jag spenderar för mycket tid bakom skrivbord för att någonsin hinna få någon patina på min klockor och dessutom äger jag dom alldeles för kort tid.

Jag vill också få ett blekt insert likt Jaganata!!

Bara att gå på med klorinen!

Är det din Jaggan? Sjukt fin!

Den där har jag inte kvar. Gammal. Har dock ett annat SKX-projekt på g som jag tror du kommer gilla :)
 
Nya stargate har inte gamla verket utan efterträdaren 4R36, har för mig 24 juveler, hack, och manuellt uppdrag!
Verkar fint på pappret i alla fall, vore kul om någon som köper en skriver några rader.
Den svarta med guldetaljer är grym!
 

Bilagor

  • SRP499J1.jpg
    SRP499J1.jpg
    46.2 KB · Visningar: 85
Topp