• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko skx007?? Eller?

Andy McB

Rolex
Hej på er!
Fick med denna i en deal.. är inte så bekant med Seiko så tänkte höra mig för lite.
Tycker den liknar skx007 men är lite osäker få jag har problem att skilja alla modeller åt.
Sitter ett 7s26 verk i den iaf..
Tacksam för hjälp.
Tjipp!
265419625bc315cf5b6fa4efd454b830.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tavla och inlägg är fake. Har du bild på baksidan?

Edit: skx007 är det dock.
 

Andy McB

Rolex
Ja, för tjocka kanter runt alla markeringarna på tavlan. Man brukar kunna se det på texttrycken också, men behövde inte ens granska det. Inlägget ser man det lätt på eftersom lumepluppen ligger utanpå och inte i nivå med resten av inlägget.
Tack för informationen.
Gratis är gott även om det är aftermarket :)
Fick även med ett oanvänt gummistrap som jag tror är äkta.
 

Andy McB

Rolex
Liten fråga till...
När jag googlar bilder på skx007 så ser jag att på vissa står det 21 jewels under Divers 200m och på vissa står det inget. Vadan detta?
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Är det fler skillnader? Kvalitén exempelvis?


Jag har läst hinkvis med diskussioner om ämnet, den enda slutsatsen jag kan dra är att det inte bör skilja annat än "21 jewels" på tavlan, och "japan" på boettlocket mellan SXK007K och SKX007J. SKX007J är den som har dessa texter, och den verkar vara ämnad för den japanska marknaden. Vissa verkar vilja hävda på kvalitetsskillnader, medan andra inte tror Seiko hade tillåtit sämre kvalitet. Här är en kopierad textrad som sammanfattar en del av det jag förstått, dock tyvärr på utrikiska.
Källa: Osäker på om det är tillåtet att länka till annat forum - på begäran har jag länken kvar.
"There has been extended discussion among Seiko diver collectors on the differences between SKX007J and SKX007K. The SKX007J has extra text on the dial that's not on the SKX007K -- "21 JEWELS" under "DIVER'S 200m" and in small lettering "Made in Japan" along bottom edge of dial below 6 o'clock. Some people have said the SKX007J is made in Japan and the SKX007K is made in Singapore and the Japan-made model seems to be better. Others argue there's no proof of the country of manufacture or of any difference in quality between the divers. Many people on the S&C Forum have concluded that there is only cosmetic but no real difference between the J and the K variations -- they are all great divers.

In answer to the question, "What are the differences between SKX007J and SKX007K?," Seiko Japan said: "The watch ref.#SKX007J and SKX007K are completely same watch model. The shipping route is slightly different. We are not able to inform you of the details" (email from Seiko Japan Service Group, 10/28/02). "

Even if the "J" is made in Japan and the "K" is made in Milaysia (now in Milaysia; used to be Singapore) the machines and robots that make the movements and watches would be the same in either country so the techniques and procedures would be the same regardless of where the actual watch is produced.
 
Topp