• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko skx007 -Prisvärd dykarklocka

Camo00

Patek
Re: Sv: Seiko skx007 -Prisvärd dykarklocka

Ajaj, det var lite väl... Stackars alla som kommer försöka sälja dem beggade för 2800:- :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Såg senast i veckan en som försökte sälja en på blocket för 2400:-...haha, för det första så finns den för 2400 ny på klockimport, och för det andra så finns den från (chiiiineeestown) haha för cirkus tusingen ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Tänkte faktiskt samma sak, den är väl relativt prisvärd även för 3995?
Det beror ju på lite hur man räknar. Om man gillar Seiko, så får man en ny Seiko Sumo för under 4000kr från utlandet och jämför man de två klockorna, så är Sumon en mycket mycket bättre klocka.

Jämför man med andra klockor i Sverige, så kanske skxen är prisvärd.
 

calzone

Vacheron
Haha för budgetcombon med gummi dessutom :p, Dom läggar alltså på ungefär 2298 : - Kronor i svensk butik :lol:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Nästan en tusing försvinner ju i moms direkt. Inköp (+tull?), butikshyra, personalkostnad... Kan inte vara kul att vara svensk butik som ska konkurrera med direkthandeln från Asien (där köparen också ofta är duktigt på att "slippa" tull och moms.)

3700:- är inte billigt. Men jämfört med vad man annars får för samma peng i svensk butik så.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rber skrev:
Nästan en tusing försvinner ju i moms direkt. Inköp (+tull?), butikshyra, personalkostnad... Kan inte vara kul att vara svensk butik som ska konkurrera med direkthandeln från Asien (där köparen också ofta är duktigt på att "slippa" tull och moms.)

3700:- är inte billigt. Men jämfört med vad man annars får för samma peng i svensk butik så.
+1
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Med sådan inställning är det inte konstigt att ur-affärer får stänga igen... Jag ger all eloge till personer som stöttar den svenska handeln.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
80talisten skrev:
Med sådan inställning är det inte konstigt att ur-affärer får stänga igen... Jag ger all eloge till personer som stöttar den svenska handeln.

Så KAN man tänka. Eller så tänker man att det råder fri handel inom EU och att alla borde spela på lika villkor. Således borde en klocka kosta ungefär lika mycket inom EU oavsett var den handlas. Enda sättet att komma till rätta på det är att handla där det är billigast. Det tvingar systemet att anpassa sig, antingen genom att höra priset på ett ställe, eller genom att sänka priset på ett annat.

Handeln från Asien är ju svår att slå prismässigt såklart, men prisskillnaderna är även alldeles för stora inom EU. På min mm300 skilde det 28% när jag jämförde Sverige med övriga EU-länder.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
Handeln från Asien är ju svår att slå prismässigt såklart, men prisskillnaderna är även alldeles för stora inom EU. På min mm300 skilde det 28% när jag jämförde Sverige med övriga EU-länder.

Ja inom EU är det en annan femma helt klart. Vad är momsen i Tyskland, 19% va? Jag vill inte tro att svenska handlarna är gnidna, många kämpar nog hårt för att bara överleva.

Man kan ju, till viss del, skylla på den svenska momssatsen och de relativt höga arbetsgivaravgiftena. Resten då?

Jag ska dock verkligen inte säga något. Inte främmande att handla från någon annan världsdel och bor mitt i stadens centrumhandel, men handlar 80%(minst) via nätet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kanske har något att göra med hur Seiko vill positionera sig i norden, jag vet inte, men jag vet att Klockmaster från ett riktpris från Seiko, vilket de med största sannolikhet håller. Riktpriset i Asien skiter säljarna fullständigt i.

Birgerson (Bredbandsbolagets grundare) sa vid ett tillfälle att det inte är viktigt att tjäna många kronor per kund, utan vad man vill, är att ha alla kunder. :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
80talisten skrev:
Rber skrev:
Nästan en tusing försvinner ju i moms direkt. Inköp (+tull?), butikshyra, personalkostnad... Kan inte vara kul att vara svensk butik som ska konkurrera med direkthandeln från Asien (där köparen också ofta är duktigt på att "slippa" tull och moms.)

3700:- är inte billigt. Men jämfört med vad man annars får för samma peng i svensk butik så.
+1

+1
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
80talisten skrev:
Med sådan inställning är det inte konstigt att ur-affärer får stänga igen... Jag ger all eloge till personer som stöttar den svenska handeln.

Så KAN man tänka. Eller så tänker man att det råder fri handel inom EU och att alla borde spela på lika villkor. Således borde en klocka kosta ungefär lika mycket inom EU oavsett var den handlas. Enda sättet att komma till rätta på det är att handla där det är billigast. Det tvingar systemet att anpassa sig, antingen genom att höra priset på ett ställe, eller genom att sänka priset på ett annat.

Handeln från Asien är ju svår att slå prismässigt såklart, men prisskillnaderna är även alldeles för stora inom EU. På min mm300 skilde det 28% när jag jämförde Sverige med övriga EU-länder.

Problemet är att butikshandeln i Sverige tyvärr inte spelar på samma villkor p.g.a. kostnadsläget, och det finns heller inget utrymme för att konkurrera med sänkta priser. Det vi diskuterar är egentligen svart/gråhandelns inverkan, och för en butik som håller sig till spelreglerna, så går det inte att konkurrera. Tyvärr så tror jag att vi får se allt fler butiker slå igen, och att priserna går upp hos de som finns kvar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
yonsson skrev:
80talisten skrev:
Med sådan inställning är det inte konstigt att ur-affärer får stänga igen... Jag ger all eloge till personer som stöttar den svenska handeln.

Så KAN man tänka. Eller så tänker man att det råder fri handel inom EU och att alla borde spela på lika villkor. Således borde en klocka kosta ungefär lika mycket inom EU oavsett var den handlas. Enda sättet att komma till rätta på det är att handla där det är billigast. Det tvingar systemet att anpassa sig, antingen genom att höra priset på ett ställe, eller genom att sänka priset på ett annat.

Handeln från Asien är ju svår att slå prismässigt såklart, men prisskillnaderna är även alldeles för stora inom EU. På min mm300 skilde det 28% när jag jämförde Sverige med övriga EU-länder.

Delar av det är kopplade till moms och lönekostnader, förespråkar du lönedumpning på klockbutiksanställda samt minskad social välfärd?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Förstår båda sidorna här faktiskt , man vill stötta dom svenska handlarna helt klart men att betala 3600 för något man kan få för tusenlappen skulle iallafall aldrig jag välja det dyraste alternativet i detta fallet.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Delar av det är kopplade till moms och lönekostnader, förespråkar du lönedumpning på klockbutiksanställda samt minskad social välfärd?

Självklart inte! Vad jag sa va att det inte borde kunna skilja 28% på samma klocka mellan två EU-länder. Och då snackar jag inte om ett nytillkommet EU-land, utan om att priset i Sverige var 28% dyrare än Tyskland, UK och Italien. Detta är ju självklart inte självvalt av det svenska företaget, utan bör ju med största sannolikhet ha att göra med vilka lagar och regler som reglerar priset.
 

Helvetia

Cartier
Lagar och regler som reglerar priset var det, ja? Att hela EU skulle ha en standardiserad momsnivå innebär nog att Sverige skulle få rätta sig efter de stora länderna med mycket makt i Bryssel snarare än tvärtom. Detta skulle såklart ge konsekvenser i Sverige. Och för att helt jämna spelplanen för prissättning i butik skulle man dessutom få rucka på lagar som ska skydda arbetstagare. I slutändan kan du då köpa din klocka billigare men med risk för vad Spencer nämnde.

Jäkla krånglig fråga det här.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Högt pris är inte = höga intäkter. Det finns inte en enda person på detta forum som skulle köpt den klockan för det priset. Hade den däremot kostat 1800kr, så hade nog flera gjort det. Det har vi sett med SARB-linjen. Det är minst en person som köpt en sådan i Sverige trots att den kostade 1500kr mer än i Asien. Hade den däremot kostat 10000kr, så tror jag knappast den skulle blivit såld.
 

carlanton

Audemars
Vi har för höga löner, för hög moms och för höga sociala avgifter i Sverige. På mitt extraknäck i butik tjänar jag 110 kr timmen, plus 50% OB efter 6 och 100% OB på söndagar. När jag jobbade med exakt samma sak i London tjänade jag £6.25 i timmen med 50% OB på söndagar. Jag slet som ett djur för att ha råd med min Seiko SKX007! Jag hade en (delad) hyra på 11000 kr i månaden, tunnelbanekort för 1200 och två timmars pendling varje dag. En gång blev jag blåst av en gubbe som betalade kontant, då blev det löneavdrag.

Så klagar 19-åringar i Sverige på att de har det tufft!
 

David

Bödeln
carlanton skrev:
Vi har för höga löner, för hög moms och för höga sociala avgifter i Sverige.

Exakt, och på det är det dessutom alldeles för svårt att sparka folk som inte håller måttet eller inte längre behövs.

Tidigare var det sagt att Sverige skulle konkurrera med högre kompetens, men jag säger lycka till nu när det visar sig att de som kommer ur skolan läser, skriver och räknar sämre än både tidigare generationer och motsvarande åldersgrupp i många andra länder.

Det måste alltid vara mer lönsamt att jobba än att inte jobba, oavsett jobb, och det måste vara lönsamt för arbetsgivare att anställa.

Och lärare borde ha Sveriges högsta löner!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Tidigare var det sagt att Sverige skulle konkurrera med högre kompetens, men jag säger lycka till nu när det visar sig att de som kommer ur skolan läser, skriver och räknar sämre än både tidigare generationer och motsvarande åldersgrupp i många andra länder.

Skriver du så, så får du gärna referera till källor. De siffror som Hägglund refererar till stämmer inte. Han har feltolkat den undersökningen han ofta använder sig av och dessutom refererar han till undersökningar där inte ens Sverige varit delaktiga. Han blandar helt enkelt olika undersökningsresultat hej vilt. 99% av sveriges befolkning börjar på gymnasiet. Det är mer än någonsin.
 

David

Bödeln
yonsson skrev:
David skrev:
Tidigare var det sagt att Sverige skulle konkurrera med högre kompetens, men jag säger lycka till nu när det visar sig att de som kommer ur skolan läser, skriver och räknar sämre än både tidigare generationer och motsvarande åldersgrupp i många andra länder.

Skriver du så, så får du gärna referera till källor. De siffror som Hägglund refererar till stämmer inte. Han har feltolkat den undersökningen han ofta använder sig av och dessutom refererar han till undersökningar där inte ens Sverige varit delaktiga. Han blandar helt enkelt olika undersökningsresultat hej vilt. 99% av sveriges befolkning börjar på gymnasiet. Det är mer än någonsin.

Den ena källan är tidningar som emellanåt ligger i fikarummet, troligtvis Ny Teknik eller SvD, tyvärr kommer jag inte ihåg några detaljer och i synnerhet inte vilka källor de refererade till, jag kommer bara ihåg att jag blev väldigt irriterad av att läsa dem.

Den andra är professorer och kursledare på Chalmers som har fått sänka examinationskraven rejält för att kunna klara att få ut ett rimligt antal examinerade eftersom förkunskaperna från gymnasiet är så usla.

DN har i alla fall tagit sitt förnuft till fånga och ger ett lämpligt svar på den här adressen:
www.dn.se/kultur-noje/kronikor/jonas-thente-matematik-som-huvudamne-tillhor-datiden--politikerna-bor-satsa-fram. (Sök på Jonas Thente och matematik för förklaring, jag hoppas verkligen att han bara trollade.)

EDIT: Nu funkar adressen visst, nyss fick jag "File not found".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den allmänna debatten om skolan är ett skämt. Alla tidningar och politiker tror att de vet vad de pratar om, ofta utan att själva ha läst någon forskning inom ämnet. Faktum är att Sverige ligger bra till på internationella listor när det gäller de flesta skolämnena kunskapsmässigt. Det är dock skillnad på att räkna och på matematik. Rena räknekunskaper har fått mindre fokus med den nya läroplanen och analysförmåga, faktagranskning och förmågan att se övergripande mönster och dra paralleller har fått större fokus. Det kan ge något missvisande resultat i vissa tester.

Sen kan man inte enbart se till tester för att få klarhet i hur det ligger till med våra ungdomar. Flera av de länder som toppar listorna när det gäller skolungdomars resultat, ligger även högt när det gäller självmord och medicinering av ångestdämpande preparat (även om Sverige ligger högt när det gäller medicinering). I Sverige har vi även gratis skola, vilket innebär att våra elever läser längre än många andra länders. Det innebär att många av de som tidigare gick vidare till arbete, numera försöker klara ett gymnasieprogram. Det är med andra ord inte så enkelt som att titta på ett resultat i ett test för att få reda på hur det går för våra ungdomar i skolan.

Fun fact angående Chalmers. Ungefär 1/3 av alla som läser till ingenjörer (i hela Sverige) tar ut sin examen och det är inget nytt fenomen även om man kan tro det.
 

David

Bödeln
yonsson skrev:
Fun fact angående Chalmers. Ungefär 1/3 av alla som läser till ingenjörer (i hela Sverige) tar ut sin examen och det är inget nytt fenomen även om man kan tro det.

Om det fortfarande bara är en tredjedel som får ut en examen trots att kraven för att klara utbildningen är lägre och antalet platser är färre är det ju rätt nedslående.
 
Topp