• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko SKX007 tappar tid

Erriik

Basic
Hello!

Ni som kan sånt här bättre än jag... Är detta normalt?
Det är säkert inom spec, men det är jäkligt störigt när det ändå blir några minuter av det ganska snabbt.

Borde jag lämna in den för kalibrering / försöka kalibrera den själv?

Som ni ser har jag mätt klockan varje dag under 5 dagar och den tappar i snitt nästan 21sekunder / dag.
Bärs på handleden varje dag och ligger face-up på nattduksbordet nattetid.

Screenshot_20181026-093243.jpg

Bilagor

• IMG_20180908_152313.jpg
    IMG_20180908_152313.jpg
    223.4 KB · Visningar: 1
Ganska konsekvent tidhållning ändå...
Hur gammal är den?
Testa lägg den krona upp under natten.

Ganska konsekvent tidhållning ändå...
Hur gammal är den?
Testa lägg den krona upp under natten.
Ja, kanske skulle börja med att köra 5 dagar när jag lägger den med glaset ner i nattduksbordet.
Har fått för mig att detta i regel gör att klocken tappar mer tid men kan ju alltid vara värt ett försök :)

Är det där med kalibrering något jag ska hålla mig undan för? Brukar det skada mer än det hjälper?
Serie-nr börjar på en 6a. Så antar att den är från antingen 2016 eller 2006? :confused:
Jag är i vilket fall första ägaren :)

Ja, kanske skulle börja med att köra 5 dagar när jag lägger den med glaset ner i nattduksbordet.
Har fått för mig att detta i regel gör att klocken tappar mer tid men kan ju alltid vara värt ett försök :)

Är det där med kalibrering något jag ska hålla mig undan för? Brukar det skada mer än det hjälper?
Serie-nr börjar på en 6a. Så antar att den är från antingen 2016 eller 2006? :confused:
Jag är i vilket fall första ägaren :)
Det hjälper att rucka men det är ju inte världen lättaste urverk att rucka bra.

Min seiko 5 fick bäst tidshållning om den vilade på sidan, krona uppåt under natten. Då saktade den sig till ca +9s under ett dygn.

Lämna in den för ruckning så blir det bättre..

(Min skx007 tappade typ 15 sek per dag (kommer inte ihåg exakt) när den var ny så jag ruckade den själv med hjälp av en sy-nål. Körde på "trial and error-metoden" och med ett stort antal försök och fruktansvärt stort tålamod så fick jag till det. Nu går den typ +-0. :cigar: )

(Min skx007 tappade typ 15 sek per dag (kommer inte ihåg exakt) när den var ny så jag ruckade den själv med hjälp av en sy-nål. Körde på "trial and error-metoden" och med ett stort antal försök och fruktansvärt stort tålamod så fick jag till det. Nu går den typ +-0. :cigar: )
Kan du förklara begreppet ruckning lite mer för en novis? Låter som det skulle kunna vara något jag kan ha nytta av..

Kan du förklara begreppet ruckning lite mer för en novis? Låter som det skulle kunna vara något jag kan ha nytta av..
Det handlar om att ändra längden på den spiral som sitter i klockan som styr tiden det tar för balanshjulet att göra sin fram- och återroterande rörelse.
Detta gör man på vissa medeller enkelt genom att vrida pyttelite på en arm som sitter i urverket. Det är pilligt och har du inte rätt grejer är det svårt. Det går att prova sig fram men det tar många försök och det är som sagt knepigt.
Kolla på youtube så lär du hitta nån som gör detta.
Men har du inga verktyg så gå till en uris. Kan väl kosta några hundra skulle jag gissa.

Det handlar om att ändra längden på den spiral som sitter i klockan som styr tiden det tar för balanshjulet att göra sin fram- och återroterande rörelse.
Detta gör man på vissa medeller enkelt genom att vrida pyttelite på en arm som sitter i urverket. Det är pilligt och har du inte rätt grejer är det svårt. Det går att prova sig fram men det tar många försök och det är som sagt knepigt.
Kolla på youtube så lär du hitta nån som gör detta.
Men har du inga verktyg så gå till en uris. Kan väl kosta några hundra skulle jag gissa.
Aha, tackar!

Instämmer att den är svår att rucka. En anledning till att försöka att rucka själv är att det är väldigt intressant att se innanmätet. Det är ju väldigt fascinerande hur mekaniska urverk fungerar. Lika fascinerande är det hur känsliga de är och mycket gången påverkas av en extremt liten justering av armen vid ruckning.
Hello!

Ni som kan sånt här bättre än jag... Är detta normalt?
Det är säkert inom spec, men det är jäkligt störigt när det ändå blir några minuter av det ganska snabbt.

Borde jag lämna in den för kalibrering / försöka kalibrera den själv?

Som ni ser har jag mätt klockan varje dag under 5 dagar och den tappar i snitt nästan 21sekunder / dag.
Bärs på handleden varje dag och ligger face-up på nattduksbordet nattetid.

Screenshot_20181026-093243.jpg

Det hjälper att rucka men det är ju inte världen lättaste urverk att rucka bra.

Tack ska testa detta med min!

Tack ska testa detta med min!
Att göra det själv på det sättet jag gjorde (utan rätt verktyg och timegrapher o.s.v.) rekommenderas dock inte!
Nämnde jag att jag har FRUKTANSVÄRT stort tålamod?! :) Jag tyckte att det var roligt att pilla själv och försöka få till det (vilket jag fick till slut) men det tog lång tid och mååånga försök. Lämna in den hos en uris och få det fixat för några hundralappar istället.

Jag har påbörjat att ställa in själv och har absolut inte bråttom.
Första justeringen drog klockan från -22sekunder / dygn till +30sekunder / dygn. (Ops... lite mycket där kanske)
Nu är jag nere på +15sekunder ca.

Jag gör en justering, ställer in tiden sen mäter jag klocken under 2-3 dagar för att få tillförlitlig data och sen justerar jag igen osv.
Visst, det tar ju en jäkla tid att göra det men det är ju inte direkt något jobb att göra det.
Tycker mest att det är ganska roligt :)

Tillbaka
Topp