• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko skx007k eller j? Watchhubs eller creationwatches?

Mrcarlpedal

Breitling
Hallå där!
Ska införskaffa min första klocka och har fastnat för en seiko skx007. Är detta en rimlig klocka att börja med? Är det värt att lägga några extra hundra för skx007j isället för k modellen?

Och slutligen, hur står sig watchhubs och creationwatches mot varandra? Vilken av dessa är mest pålitlig, har snabbast leverans och bäst kundservice?

Ytterst tacksam för hjälp
/En förvirrad nybörjare
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan bara tala för watchhubs. Riktigt proffsiga och leveransen tog 5 dagar från Hong Kong. Inte testat creationw.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Bra val. Om det är värt pengarna att välja J eller K väljer du själv. Det är samma klocka. Här på KS verkar folk välja 50/50.

Edit: för mig tog det typ 10 dagar för leverans. Betalade då för DHL med dom skickade inte förens flera dagar senare. Många har varit med om samma sak. Men klockan kommer iaf :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
J-versionen har annan text på urtavlan, men förutom det är det EXAKT samma klocka tillverkad på två olika ställen. Vilken taveltext du föredrar får du bestämma själv.

Båda inköpsställen fungerar ypperligt, men personligen föredrar jag watchhubs eftersom de är lite smidigare att ha att göra med.

Edit: Ja, det är en kanonklocka att börja med.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Creationwatches är väl några tjugolappar billigare än watchhub, å andra sidan så har de inte inne skx007 med länk utan endast med gummibandet.
Cw - (lite) billigare & gratis DHL-frakt
Wh - dyrare men har länken inne.

Fick min för några dagar sedan, inte förstaklocka men fungerar finfint! Helt nöjd :D
 

mace

Cartier
2-Faktor
Lägg pengarna du sparar genom att köpa k-modellen på ett oyster från exempelvis wjean. Den bättre affären i min bok.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar :)


Tänkte köpa den med gummiband och kanske komplettera med ett super oyster lite senare.
Om du redan nu vet om att du VILL ha super oystern så kan du köpa den på gummi och spara en hundring eller två, annars hade jag nog tagit länken.
Kan rekommendera ett zulu eller nato på den. Passar riktigt fint och sitter skönt. Gummibandet är sitter obekvämt och är intrycket är mycket billigt enligt mig
Stämmer bra det och jag håller med. Kör själv på singular läderzulu, sitter alldeles bra på handleden! Köp till några natoband i olika färger :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skiljer endast 30kr på länken och gummibandet :/ Kanske trots allt blir den med länk.
Du kommer att tycka att länken är kass bara så du vet, men för det priset och med en klockmodell du inte haft innan så ör det ju värt det för 30kr. Gillar du klockan så komplettera med en bra länk precis som du sade.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Du kommer att tycka att länken är kass bara så du vet, men för det priset och med en klockmodell du inte haft innan så ör det ju värt det för 30kr. Gillar du klockan så komplettera med en bra länk precis som du sade.

Tycker faktiskt att länken är rätt OK (men rasslig ...). Viklåset däremot lämnar en del övrigt att önska.

Edit: Det fanns ju inte en enda bild i tråden (straffbart?), så jag fick lov att åtgärda det ... :D

Seiko-fredag.jpg
 

Pope

Cartier
J-modellen för tusan! Bättre feeling när den är gjord i Japan än ihopslaffsad i nån källare i Singapore (bredvid den där svampodlingen som sedan trycks ner i burk och hamnar på svenska pizzor på landsbygden).
 

Bob

Omega
J-modellen för tusan! Bättre feeling när den är gjord i Japan än ihopslaffsad i nån källare i Singapore (bredvid den där svampodlingen som sedan trycks ner i burk och hamnar på svenska pizzor på landsbygden).


Källa på det? o_O

Jag säger som andra, köp den du tycker är snyggast bara. Jag skulle köpa med länk, enklare att skaffa ett rubber strap än en orginal-länk senare om du skulle vilja ha en. Jubilee-länken är raslig men jag tycker den är riktigt retro-snygg
 

Sledger

Cartier
Som jag förstått det så görs båda modellerna på samma ställe, bara det att dom är menade för olika marknader. Om jag minns rätt så är J-modellen för mellanöstern och något mer. Därför har dom valet mellan engelska och arabiska i dagrutan. K-modellen är för Europa och har engelska och spanska(och även franska om jag minns rätt). J-modellen ska tydligen även ha något kortare länkar än K.

Jag tror märkningen "Made in Japan" finns bara för att det är ett krav med märkning i vissa länder där den säljs.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Källa på det? o_O

Jag säger som andra, köp den du tycker är snyggast bara. Jag skulle köpa med länk, enklare att skaffa ett rubber strap än en orginal-länk senare om du skulle vilja ha en. Jubilee-länken är raslig men jag tycker den är riktigt retro-snygg

Det kan bli problem med att skaffa rubber strap med alla kopior som cirkulerar.. Hade jag valt skulle jag köpa med gummi och sen köpa till en ny länk.

Skiljer endast 30kr på länken och gummibandet :/ Kanske trots allt blir den med länk.


Jag har en Seiko och originallänken gnisslar när jag rör på mig. Bara så att du vet vad du ge dig in på ;)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Som jag förstått det så görs båda modellerna på samma ställe, bara det att dom är menade för olika marknader. Om jag minns rätt så är J-modellen för mellanöstern och något mer. Därför har dom valet mellan engelska och arabiska i dagrutan. K-modellen är för Europa och har engelska och spanska(och även franska om jag minns rätt). J-modellen ska tydligen även ha något kortare länkar än K.

Jag tror märkningen "Made in Japan" finns bara för att det är ett krav med märkning i vissa länder där den säljs.

Skillnaderna är att J-modellen är ihopsatt i Japan och K-modellen är ihopsatt i Korea. Enda synliga och egentliga skillnaden är texten på klockan.
 

Sledger

Cartier
Skillnaderna är att J-modellen är ihopsatt i Japan och K-modellen är ihopsatt i Korea. Enda synliga och egentliga skillnaden är texten på klockan.


Ja, det är svaret man hittar på de flesta utländska forum, när man googlar lite, vilket mest är vilda spekulationer. Hittade däremot en tråd, som jag inte har länk till nu, där någon faktiskt ansträngt sig att fråga Seiko, och de fick svaret att det bara hade med distribution att göra och inget annat.
 

Mrcarlpedal

Breitling
Det kan bli problem med att skaffa rubber strap med alla kopior som cirkulerar.. Hade jag valt skulle jag köpa med gummi och sen köpa till en ny länk.

På watchhubs så finns även original gummi band för 97kr. Tror jag slår till på den med länk och köper till ett gummiband. Blir till att komplettera med lite roliga nato/zulu band senare.

Dum nybörjarfråga, men hur svårt är det att själv byta band på en klocka? Vad för verktyg behövs?

/C
 
Topp