• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko skx007k2 hjälp

Almdudler

Basic
Hej!
Jag har precis beställt en seiko skx007k2 från http://www.creationwatches.com/prod...utomatic-divers-skx007k2-mens-watch-1167.html

I beskriven står det: "Measuring 40mm across, this is all stainless steel construction with a black dial and a unidirectional bezel to keep check on the elapsed hours." Medans längre ner i beskrivningen: "Approximate Case Diameter: 43mm".

Nu är min fråga. Är det en 40mm eller en 43mm jag köpt? Upptäckte detta efter att jag skivat efter den :(

Hej & välkommen ner i vårat varma och härliga klockträsk!
Kollade på Chrono24 och heter den K2 är boetten 42mm.
Jag är definitivt ingen expert på Seiko!
Kolla in på Kobra Kai, här på forumet, där är de duktiga på Seiko!

SKX007 är inte 40mm. Den är mer korrekt beskriven som 43mm längre ner på sidan.
K anger tillverkningsland, i detta fall inte japan, J. 2 är vilket band, det härligt rassliga Jubilee.

Ska man vara ultrapetig så är som sagt alla SKX007 42mm, och K/J är inget annat än avsedd marknad. J = mellanöstern, K = övriga världen. Alla SKX007 är tillverkade i samma fabrik och det är endast daghjul och viss text på tavlan som skiljer dom åt.
Klara fakta! Har du källa till det?;) Jag bara menar att just detta är ett av de ämnen som ältats i evigheter (och därför håller liv i forum som detta), ryktena och myterna visar inga gränser. Hur många ”side by side” jämförelser finns det inte på tubeno_O, och Seiko själva pratar ju inte om vilka produktionssiter de har.

Klara fakta! Har du källa till det?;) Jag bara menar att just detta är ett av de ämnen som ältats i evigheter (och därför håller liv i forum som detta), ryktena och myterna visar inga gränser. Hur många ”side by side” jämförelser finns det inte på tubeno_O, och Seiko själva pratar ju inte om vilka produktionssiter de har.
Titta in i Kobra Kai så finns det massor av diskussioner. @yonsson och @Molle är expertvittnen i detta.
Eventuella skillnader mellan K och J är ren slump beroende på batch. Orsaken till att det står Made in Japan på tavlan är pga arabiska lagar som säger att företagets ursprungsland måste framgå. SKX007J har trots allt arabiskt daghjul och säljs inte ens i Japan. Hade den varit tillverkad i Japan för den japanska marknaden hade den haft japanskt daghjul som andra JDM-klockor.
Edit: En väldigt tydlig indikator på att J-modellen inte är tillverkad i Japan är att den är alldeles för billig för det. Det samma gäller Turtle och Seiko 5. Samtliga är tillverkade utanför Japan, oavsett K eller J.

Titta in i Kobra Kai så finns det massor av diskussioner. @yonsson och @Molle är expertvittnen i detta.
Eventuella skillnader mellan K och J är ren slump beroende på batch. Orsaken till att det står Made in Japan på tavlan är pga arabiska lagar som säger att företagets ursprungsland måste framgå. SKX007J har trots allt arabiskt daghjul och säljs inte ens i Japan. Hade den varit tillverkad i Japan för den japanska marknaden hade den haft japanskt daghjul som andra JDM-klockor.
Edit: En väldigt tydlig indikator på att J-modellen inte är tillverkad i Japan är att den är alldeles för billig för det. Det samma gäller Turtle och Seiko 5. Samtliga är tillverkade utanför Japan, oavsett K eller J.
Tack! Har inte djupdykt i ämnet (trots att jag ägt en av varje), jag drar bara paralleller till mitt eget yrke där vi tillverkar & monterar identiska produkter på olika platser i världen (naturligtvis med vissa variationer på slutresultatet:angel:), så det vore inte konstigt om de hade ett liknande upplägg. Nu blev jag nyfiken och ska ”nördläsa” lite i helgen:bookworm:

Tack för det varma välkomnandet och alla svar. Okej I see... Om jag nu vill ha en mindre boett som då är runt 40 i diametern men i samma utseende som k2an. Vet ni något annat modellnummer för en sådan om denne nu existerar?

Tack för det varma välkomnandet och alla svar. Okej I see... Om jag nu vill ha en mindre boett som då är runt 40 i diametern men i samma utseende som k2an. Vet ni något annat modellnummer för en sådan om denne nu existerar?
Tänk på att den upplevs ganska liten med tanke på lug to lug (från topp till tå). Man kan säga att den bärs som en 40mm.

007/009 upplevs absolut inte som 43 mm på handleden, utan snarare som 40. Du kommer bli nöjd.

Mindre ”dykare” än en 007’a kan man enligt min uppfattning inte bära:facepalm:. Det är ju lite av ”grejjen” att den ska vara stor, robust och ”toolig”:)

• Like
Reactions: PCB
Okej så om man jämför med en annan dykarklocka som submarinern(40) så kanske det inte känns som så stor skillnad? Nu jämför jag äpple å päron men ni förstår poängen

Nu har jag äntligen fått hem klockan och är än så länge supernöjd. Dock har jag aldrig sett någon få en liknande box för en skx007 tidigare men det kanske inte är något att hänga upp sig på?
IMG_3299.jpg

Nu va det längesedan jag ägde en skx007, men mins att jag gillade den både på orginal jubilee och på Nato. Grym klocka för pengarna.

Tillbaka
Topp