• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SKX6105-mod Improved

d@ke

Cartier
Kunde inte hålla mig när jag snubblade över allt som behövdes för att bygga en sån här... (obs lånad bild)
se75di_last.jpg

...av en sån här... (även detta en lånad bild)
a6ezuveb.jpg


Till verket!
Jag tog lite såna här grejer...
WP_20150630_14_59_48_Pro.jpg

...rättade till tavlan så att kronan hamnar på rätt ställe, och tog en ny bild...
WP_20150708_22_45_45_Pro.jpg

WP_20150630_15_01_13_Pro.jpg

...okej här kom en bild med kronan på fel ställe men ni fattar säkert. Eftermarknadsgrejer men rätt schysst ändå asså. Fick ta och dremla lite i högerkanten på datumgluggen för att visa tvåställiga datum ordentligt. (tavlan är ju gjord för ett annat verk)
...och så här blev det
WP_20150708_23_52_29_Pro.jpg

(slänger upp några nya bilder imorn...)
Hursomhelst....här är specen:
  • Begagnat SKX007-case med ny packning i locket
  • Ny hardlex och packning
  • Coin edge bezel (med klick!) med matt insert
  • Halvmatt chapterring
  • 6105-tavla och visare
  • NH36-verk (Seiko 4R36) med Hack & Wind
  • ...och en ny krona med axel
Detta ger en snygg gammal Seiko med modern insida.
...dyker upp när som helst för försäljning. Om jag inte bestämmer mig för att behålla den.

[Edit] och här några fler bilder...
WP_20150709_14_48_53_Pro.jpg

Wristshot. Just nu snyggast i stammen.
WP_20150709_14_58_28_Pro.jpg

...kanske en keeper ändå.
WP_20150709_14_57_33_Pro.jpg

...tillsammans med 62mas-modden. Coin edge bezeln är grym.
PMa om du är intresserad av att ta över vårdnaden... [EDIT] för sent - såld till nån gynnare i konungariket Kalifornien.
...men jag kan bygga fler om så önskas.
/d@ke
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Riktigt kul med modprojekt, önskar jag hade kunskapen och tålamodet göra det. Finns mkt skoj att plocka ihop med seiko :)
Men hade det inte varit roligare typ sätta in en "steril/yobokies/Dagaz-tavla" istället för aftermarket (som egentligen är fake då de ej är tillverkade av seiko själva, även fast de är mer accepterande än om det vore ex. rolex, omega m.m.)? Inget illa menat alls men kan tillägga att jag personligen tycker taveltillverkarna Yobokies/Dagaz gör väldigt fina tavlor i samma klass som seiko av de jag köpt :)
 

d@ke

Cartier
Riktigt kul med modprojekt, önskar jag hade kunskapen och tålamodet göra det. Finns mkt skoj att plocka ihop med seiko :)
Men hade det inte varit roligare typ sätta in en "steril/yobokies/Dagaz-tavla" istället för aftermarket (som egentligen är fake då de ej är tillverkade av seiko själva, även fast de är mer accepterande än om det vore ex. rolex, omega m.m.)? Inget illa menat alls men kan tillägga att jag personligen tycker taveltillverkarna Yobokies/Dagaz gör väldigt fina tavlor i samma klass som seiko av de jag köpt :)
Roligare vet jag inte, men i övrigt håller jag med. Hela det här homage-träsket handlar ju bara om efterapningar och fake. Det kan ju bara finnas ett original. Personligen har jag svårare att smälta att man lånar en befintlig design och sätter sin egen logga på det. Då är steril bättre. Jag har i alla fall lärt mig att jag inte får kränga klockorna här på KS.
 
Senast ändrad:
Topp