• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Seiko SLA025

Alex Taól

Basic
2-Faktor
Pris
35 000 SEK
Returpolicy
Om överenskommet
Bilder Skickat
  1. Ja
Denna limiterade Seiko SLA025 söker ny ägare då den inte får den handledstid som den förtjänar.

Modellen lanserades 2018 som en 50-års jubileums “re-issue” av Seikos ikoniska ref. 6159-7001 från 1968, vilket var den första Hi-Beat dykaren på marknaden. Modellen är limiterad till 1500 stycken.

Grand Seiko elementen är tydliga när det kommer till finish och detaljer. Zaratsu-polering (och Seikos passform generellt) gör att klockan bärs betydligt mindre. Likt originalet är boetten s.k. mono-block, där urverk installeras framifrån, för att bl.a. säkra den för helium (därav professional). Urverket är Seikos 8L55, ett Hi-Beat urverk (5Hz/36.000 vibrationer per timme) med 55 timmars kraftrevserv, som utvecklats speciellt för dykning. Detta urverk är baserat på Grand Seikos kaliber 9S85. Utöver den historiska referensen är det alltså väldigt mycket Grand Seiko.

Likt Grand Seiko är det svårt att få helt tydliga bilder på Zaratsu-polerade ytor men överlag är helhetsintrycket väldigt fint med mindre hairlines som är tydligast på klockans baksida. Mindre märke i vridringsinlägget på cirka 54 minuter som syns i vissa ljus, jag har försökt fånga detta på bild.

Klockan kommer fullset (inklusive rispapper och “sleeve” till lådan) och är uthämtad från svensk auktoriserad återförsäljare (Klockmaster) i februari 2021. Det följer även med ett extra oanvänt original Seiko silikon strap samt buckle för modellen.

Billigast på chrono24 ligger i skrivande stund på cirka 47 TSEK och listpriset vid lansering var cirka 5 500 EUR om jag inte missminner mig.

Mindre delbyten kan vara av intresse (< 10 tsek). Gärna t.ex. Seiko 7548-7000, 7549, SKX007, Arnie eller Tuna Marine Master eller liknande, vintage “two tone” Citizen Aqualand, vintage King/Grand Seiko, Marathon/Adanac Navigator. Även G-shock som tex Frogman. Try me :)

Frågor eller funderingar välkomnas och är inte ett problem. Även fler bilder/filmklipp kan ordnas vid intresse :)

Inspiration, bakgrund och översikt av modellen:

https://monochrome-watches.com/seik...25-vintage-recreation-6159-7001-review-price/




GG-tråd finnes här.

F2F är möjlig i nordvästra Skåne, alternativt kan jag skicka med valfri frakt mot betalning. Swish is king!

Sist men inte minst passar jag återigen på att tacka KS för annonsplatsen :heart:
 

Bilagor

  • IMG_7073.JPEG
    IMG_7073.JPEG
    403.4 KB · Visningar: 8
  • IMG_7075.JPEG
    IMG_7075.JPEG
    492.6 KB · Visningar: 11
  • IMG_7077.JPEG
    IMG_7077.JPEG
    470.8 KB · Visningar: 12
  • IMG_7079.JPEG
    IMG_7079.JPEG
    430.4 KB · Visningar: 11
  • IMG_7080.JPEG
    IMG_7080.JPEG
    409.4 KB · Visningar: 10
  • IMG_7081.JPEG
    IMG_7081.JPEG
    397 KB · Visningar: 10
  • IMG_7082.JPEG
    IMG_7082.JPEG
    1.2 MB · Visningar: 10
Tillbaka
Topp