• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko SNE095, Military Solar

NQ2

Basic
Det är förvånansvärt lite som skrivits om Seiko SNE095, en solcellsdriven klocka i "Field Watch-stil". Diametern är 41mm, och bandet 20mm. Klockan är vattentät till 100m och har skyddad krona(ej nedskruvbar). Jag gillar stilen på klockan, och även det faktum att den är Solar. Att det är Seiko som tillverkat klockan gör att jag har högt förtroende för den. Urverket V158, ska klara av att gå i 10 månader på ett fulladdat batteri, 10 minuter i mulet väder utomhus ska räcka för att ge energi för en dags drift. "Lumen" är bra och håller samma standard som man är van vid hos andra Seiko klockor.

Jag letade runt länge efter denna klocka inom EU innan jag hittade ett begagnat exemplar i Polen på Ebay för runt 1.000-lappen. Det verkar bara finnas en recension på Youtube, övriga videosnuttar är från försäljare som enbart visar klockorna. Klockan verkar ha funnits sedan 2012, men av någon anledning inte blivit uppmärksammad vilket jag tycker är synd. Förmodligen har den hamnat i skuggan av dom automatiska SNK/SNZG-modellerna. Detta exemplar har börjat få noppigt armband, men det borde inte vara omöjligt att hitta ett nytt i samma stil.

Är det fler som har hittat denna klocka och har några åsikter om den?

Det är definitivt överkomligt, men jag vågade inte köpa från utanför EU i rädsla av att paketet skulle hamna i paketkaoset innan jul och försvinna.

Det går inte att vrida på ringen, den är en del av boetten. Det är tydligt att man har velat att göra klockan lite dyk-inspirerad, det bidrar på något sätt också till att klockan får lite egen identitet, annars är det lätt att klockor i field watch stil ser lika dana ut.

Tillbaka
Topp