• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SNK 809 ansiktslyft

Skyllintepahugo

Omega
2-Faktor
Hej,

För en tid sedan lyckades jag köpa en begagnad Seiko SNK 809 via min kollega som agerade budbärare åt mina vägnar här på forumet då jag fortfarande inte hade registrerat ett konto själv utan gömde mig bakom kulisserna. Affären gick smidigt och jag fick hem klockan och min första reaktion var väl att klockan kändes väldigt liten och lätt på min handled trots att jag på förhand visste klockans mått.

Lite kort info om klockan:

MODEL NUMBER
SNK809
CASE DIAMETER
37mm
MOVEMENT
Seiko 7S26 automatic
COMPLICATIONS
Day/date display
POWER RESERVE
Approximately 40 hours
WATER RESISTANCE
30m/98ft
CRYSTAL MATERIAL
Hardlex

Min första tanke var att jag ville bära min Seiko SNK 809 som en sommarklocka och började då spåna på hur jag kunde ge den ett ansiktslyft. Sagt och gjort åkte jag till Biltema(?!) och resten kan ni se nedan,

FullSizeRender2.jpg

Helt originalutförande, intet ont anande.

IMG_2051.JPG

Nu började klockan bli orolig...

IMG_2052.JPG

Nersövd.

IMG_2122.JPG

Multi Grindler för 200kr på Biltema var som hittat!

IMG_2121.JPG

Köpte några extra polerstift utifall det skulle bli riktigt stökigt.

IMG_2124.JPG

Applicerade "lite" Autosol (förmodligen en dödssynd) och satte igång Multi Grindlern, två sekunder senare lyckades jag stänga av den i ren och skär panik då hela vardagsrummet var täckt med Autosol...o_O

IMG_2128.JPG

Efter städningen av vardagsrummet lärde jag mig ett endast applicera LITE åt gången och började sakta men säkert få resultat!

FullSizeRender1.jpg

Ett Olivgrönt 18mm suede natoband från singularstraps senare.

IMG_2237.JPG

Fick låna en kollegas Bergeon 6825, tack @raw_tuna för lånet!

IMG_2255.JPG

Voila :)

Seiko 2.jpg


Så vad tycker ni kära KS-användare? Fritt fram att slå mig med en valfri död fisk tvärs över ansiktet om jag syndat! Jag känner i alla fall att den fick sig ett ansiktslyft och nu vet jag även att Biltema serverar kokt korv med bröd för 5:- tack vare detta lilla ”projekt”.

Allt gott!

/H
 
Hej,

För en tid sedan lyckades jag köpa en begagnad Seiko SNK 809 via min kollega som agerade budbärare åt mina vägnar här på forumet då jag fortfarande inte hade registrerat ett konto själv utan gömde mig bakom kulisserna. Affären gick smidigt och jag fick hem klockan och min första reaktion var väl att klockan kändes väldigt liten och lätt på min handled trots att jag på förhand visste klockans mått.

Lite kort info om klockan:

MODEL NUMBER
SNK809
CASE DIAMETER
37mm
MOVEMENT
Seiko 7S26 automatic
COMPLICATIONS
Day/date display
POWER RESERVE
Approximately 40 hours
WATER RESISTANCE
30m/98ft
CRYSTAL MATERIAL
Hardlex

Min första tanke var att jag ville bära min Seiko SNK 809 som en sommarklocka och började då spåna på hur jag kunde ge den ett ansiktslyft. Sagt och gjort åkte jag till Biltema(?!) och resten kan ni se nedan,

FullSizeRender2.jpg

Helt originalutförande, intet ont anande.

IMG_2051.JPG

Nu började klockan bli orolig...

IMG_2052.JPG

Nersövd.

IMG_2122.JPG

Multi Grindler för 200kr på Biltema var som hittat!

IMG_2121.JPG

Köpte några extra polerstift utifall det skulle bli riktigt stökigt.

IMG_2124.JPG

Applicerade "lite" Autosol (förmodligen en dödssynd) och satte igång Multi Grindlern, två sekunder senare lyckades jag stänga av den i ren och skär panik då hela vardagsrummet var täckt med Autosol...o_O

IMG_2128.JPG

Efter städningen av vardagsrummet lärde jag mig ett endast applicera LITE åt gången och började sakta men säkert få resultat!

FullSizeRender1.jpg

Ett Olivgrönt 18mm suede natoband från singularstraps senare.

IMG_2237.JPG

Fick låna en kollegas Bergeon 6825, tack @raw_tuna för lånet!

IMG_2255.JPG

Voila :)

Seiko 2.jpg


Så vad tycker ni kära KS-användare? Fritt fram att slå mig med en valfri död fisk tvärs över ansiktet om jag syndat! Jag känner i alla fall att den fick sig ett ansiktslyft och nu vet jag även att Biltema serverar kokt korv med bröd för 5:- tack vare detta lilla ”projekt”.

Allt gott!

/H
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Blev inspirerad och i införskaffade mig en SNK809. Införskaffade mig ett grönt mockanato från Cheapest Nato Straps. Polering står på schemat härnäst :)
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Fenomenalt trevlig tråd. Hittade den när jag sökte inspiration för band till min SNK809. Blev sugen på att köpa polermaskin och testa. Är själva poleringsmomentet svårt? Stor risk att sabba hela boetten? Har som ni förstår på frågorna aldrig testat att polera någonting förut. Tack på förhand!
 

Skyllintepahugo

Omega
2-Faktor
Fenomenalt trevlig tråd. Hittade den när jag sökte inspiration för band till min SNK809. Blev sugen på att köpa polermaskin och testa. Är själva poleringsmomentet svårt? Stor risk att sabba hela boetten? Har som ni förstår på frågorna aldrig testat att polera någonting förut. Tack på förhand!
Jag hade och har noll erfarenhet av polering innan jag gav mig på detta och med verktygen jag använde mig av skulle jag säga att risken för att förstöra något var minimal. Allt gick förvånansvärt enkelt och smidigt!
 
Topp