• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko SNZF17 vattentätheten efter skada

Ostberg

Basic
Tjena,

Brorsans Sea Urchin gick i backen nyligen (ryktas att det var under ett cykelpass) och utöver lite repor så har en flisa i kanten av glaset slagits ur.

Tänkte rådfråga forumets samlade visdom om det är troligt att vattentätheten har påverkats av flisan. Jag vet ju att många här byter glas och liknande så det är säkert någon som har koll på hur/var glaspackningen tätar.

Om vattentätheten (troligtvis) är ok så har brorsan nämligen inte så mycket problem med den något påskyndade patineringen.

20200728_115729.jpg

Tack KS för ett grymt forum!

Tjena,

Brorsans Sea Urchin gick i backen nyligen (ryktas att det var under ett cykelpass) och utöver lite repor så har en flisa i kanten av glaset slagits ur.

Tänkte rådfråga forumets samlade visdom om det är troligt att vattentätheten har påverkats av flisan. Jag vet ju att många här byter glas och liknande så det är säkert någon som har koll på hur/var glaspackningen tätar.

Om vattentätheten (troligtvis) är ok så har brorsan nämligen inte så mycket problem med den något påskyndade patineringen.

20200728_115729.jpg

Tack KS för ett grymt forum!
Ett trycktest kostar typ en hundring. Gör ett trycktest :)

Ett trycktest kostar typ en hundring. Gör ett trycktest :)

:facepalm: Det är ju ett väldigt rimligt förslag faktiskt! Det borde jag tänkt på!

Kan nog bli den lösningen vi kör på. Då har vi ju ett facit om någon dag, inga kvalificerade gissningar om hur det "bör" vara med vattentätheten? :)

Utför man ens trycktest på klockor med tydliga skador på glaset? Det känns lite riskabelt men om kunden är medveten om riskerna och ger OK så är det väl inga problem antar jag.
Trycktest till 100m utförs med luft på tex stjärnurmakaren för typ 100kr medan du väntar, onödigt att slå på med vattentest till 300m på direkten :)

Ingen aning, men det är väl lite do or die, antingen testar man eller inte :)
Ja så är det, men de flesta som vet om risken brukar låta bli att trycka den. Jobbigt att plocka glassplitter ur trycktestaren och klockan som troligtvis får en skadad tavla och urverk.

Ser ut att vara en rejäl flisa ur glaset. Ser du glaspackningen lär den vara otät.

Ja så är det, men de flesta som vet om risken brukar låta bli att trycka den. Jobbigt att plocka glassplitter ur trycktestaren och klockan som troligtvis får en skadad tavla och urverk.

Ser ut att vara en rejäl flisa ur glaset. Ser du glaspackningen lär den vara otät.
Alltid bra med folk som kan!

Självklart, men om man inte testar så vet man inte tänker jag, frågan var väl om den kunde vara tät eller inte? jag brukar testa mina vintage klockor en gång per år och har aldrig haft någon incident eller blivit nekad...... plexi blir det iofs inte småbitar av om det skulle spricka pga någon mindre skada :)

Hmm, jag tycker inte man ser någon glaspackning men ska försöka kika i lite bättre ljus!

Kul med lite diskussion om ämnet! Jag tycker det är kul att få lite resonemang från medlemmar med mer erfarenhet :)
Men ska man sammanfatta det som att det egentligen finns tre olika utgångar av ett trycktest?
1. Klockan håller och är tät. Kanon!
2. Klockan håller men är inte tät, exempelvis om glaspackningen skadats, då får man byta glas men ingen större skada skedd?
3. Glaset spricker iom att det är försvagat och riskerar att skada klockans innanmäte, trist!

Är väl bar att testa, är ju en billig klocka. I värsta fall blir det plockepinn men de flesta trycktestare avbryter så fort klockan inte håller trycket. Det är därför man först kör undertryckstest.

Nu är det trycktestat!
IMG-20200730-WA0000.jpg

Precis som @yonsson sa så testade de undertryck först, men trotts att det var underkänt så körde de övertryck.

Hur tolkar man resultatet att klockan inte klarar undertryck men klarar övertryck?
Slippa rymdresor med klockan?

Nu är det trycktestat!
IMG-20200730-WA0000.jpg

Precis som @yonsson sa så testade de undertryck först, men trotts att det var underkänt så körde de övertryck.

Hur tolkar man resultatet att klockan inte klarar undertryck men klarar övertryck?
Slippa rymdresor med klockan?
Byt glas skulle jag säga. Undertryckstest är ett säkerhetstest. Tror inte maskinen ska gå vidare med övertryckstest om det misslyckas.

Borde betyda att glaset inte sitter fast och att det kan lossna. Vad sa urmakaren?

Byt glas skulle jag säga. Undertryckstest är ett säkerhetstest. Tror inte maskinen ska gå vidare med övertryckstest om det misslyckas.

Borde betyda att glaset inte sitter fast och att det kan lossna. Vad sa urmakaren?

Urmakaren sa att regn var okej men inte att bada med den, men ingen förklaring ang. Vaccum vs övertrycksresultat.

Tillbaka
Topp