• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sportsmatic 15035 - vad är N:et?

Tjena gott folk!

Fann denna lilla skönhet igår på nån loppis långt ute på landet. Det var tydligen säljarens farfar som hade haft den och efter hand bortgång bara hade blivit liggande i hennes byrålåda. När jag kom hem såg jag att den hade ett N stämplat längst upp på boetten mellan bandhornen. Är det någon som vet vad det betyder?
Seiko-Sportsmatic-15035-2017-07.jpg

Den har hållt tiden väldigt bra sen igår, lite imponerande.

Mvh
Matte
 

Psykel

Patek
Ingen aning. Kan det ha nåt med guldpläteringen att göra, tro?
Nåt som jag vet är dock att graverade index på Seiko är ganska sällsynt och extra fancy, så den där klockan är nog rätt ovanlig! Är den från omkring 1962?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning, men fin är den. Riktigt schyssta frästa index. Se till att serva den så du inte drar runt "grus" i verket. :)
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
De äldre modellerna hade ingen stämpel på det viset eller den platsen, kan vara en personlig grej eller så kanske det är en ren slump att det blivit ett N. Jag skulle vilja påstå att Seiko alltid varit väldigt noga med hur eller var text har placerats, detta ser lite för slarvigt ut för att vara Seikos göring :). På dessa brukar det eventuellt stå en del på boettlocket men det kan lika väl vara bortnött när man ser skicket på plätteringen. Annars insidan boettlocket.

Mkt coolt med frästa index!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
En gissning är att det betecknar nickel i nickellegering. Vitmetall ser det ut att vara också till skillnad mot mer mässingsbaserade material som användes ibland, men kanske inte av Seiko? Det har jag inte koll på...
 
Topp