• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sportsmatic Calendar 820

alexndr

Rolex
2-Faktor
Efter att ha skeppat i väg min Omega Seamaster -vintagedressare i gulddoublé till JakobZ för några månader sedan har jag varit på jakt efter något nytt i samma kategori. Det kändes väldigt passande när Kettil bjöd ut en Seiko Sportsmatic kaliber 7625A från 1965 i gott yttre skick med med ett något problematisk inre. Den gick bra stundvis men stannade i tid och otid.

dF40Pxc.jpg


Jag har aldrig skruvat i en Japan tidigare men initialt bjöd det inte på några större överraskningar när locket kom av.

Mpmr6kD.jpg


Stötskyddet var inte ett "Incabloc" som jag är van vid utan ett "Diashock". Det verkar påminna mycket om "Trishock" jag läst om i Per Torphammars bok. Kanske är "Diashock" den japanska motsvarigheten? Till skillnad från Incabloc tar man bort hela fjädern i ett Diashock när man skall plocka ur motstenarna ur balansanordningen. Initialt tycker jag det var lite pilligare att hantera och det tog ett par minuter innan jag fick dem på plats igen. Att plocka bort dem var dock enkelt. En stor fördel är väl om "fjädern" skulle gå sönder. Jag har bytt "fjädern" i ett Incabloc - system en gång och det var otroligt pilligt.

OArY72R.jpg


Alltid intressant att se hur tillverkaren löst "automat"- funktionen. Det verkar som om lösningen kan skilja sig ganska mycket åt mellan tillverkare (till skillnad från t.ex. "keyless works" som i stort sett alltid verkar fungerar på samma sätt).

1oD6ZvA.jpg


Under demonteringen upptäcktes en hel del smuts/vatten runt "keyless works". Jag antar att de packningar som suttit på kronan tidigare inte hållit helt tätt. Antagligen en anledning till att verket inte mått så bra på sistone.

XNFbkTV.jpg


RQKiA9x.jpg


Efter demonteringen testade jag min nya ultraljudstvätt från Kjell men inbyggda värmeelement. Spontana känslan efter tvätten är nog att det kändes lite renare när man kör dem i varm rengöringsvätska. Passade även på att ändra lite i tvättcykeln. Mellan tvättarna (jag körde två) sköljde jag med destillerat vatten istället och sista sköljningen gjordes i IPA. Tidigare har jag alltid sköljt i kemiskt ren bensin men i teorin borde det vara mer rätt att skölja i IPA (inte "Inidian Pale Ale" för den som undrar). Jag kunde dock inte låta bli bensinen helt. Innan jag började tvätta så lät jag delarna ligga och dra lite i bensinen för att lösa gammal smuts.

PMB12Bg.jpg

f7vBYPO.jpg


Resultatet av tvätten kändes väldigt ren men jag fick lite fällningar på en del bryggor. Förstår inte riktigt varför. Kanske behöver jag en maskin för sköljningen som vispar runt vätskan. Denna gång testade jag att simulera detta med en batteridriven mjölkvisp. Jag fick upp en ganska bra virvel som snurrade vätskan men kanske är det inte tillräckligt. En liten nackdel upptäckte jag med den större maskinen. Det krävdes ganska mycket mer vätska för att komma upp i maskinens mininivå än den förra.

DEMKD6R.jpg



När jag skulle montera datumanordningen lyckades jag bryta av fjädern på "date finger"- anordningen som ser till att mata fram datumringen. Jag tror fjädern var sliten för det krävdes inte mycket för att den skulle lossna. Jag kollade efter en ny hos Ånge och Cousins men ingen av dem hade delen på lager. Min första tanke var då att försöka laga den. Testade till och med superlimmet med fick den inte att fästa. Då kom McGyver till min räddning då han hade ett 7625A liggandes på hyllan som fick agera donator.

6mHXyor.jpg

JuwIAfA.jpg


Jag börjar få bättre kläm på oljningen men tycker fortfarande det är lite svårt att få på rätt mängd olja. Framöver kommer jag även ändra hur jag oljar hakstenarna på gånghaken (det skall placeras lite olja där hakstenen möter gånghjulet). Det finns ett litet hål i verkplattan som tillåter oljning av dem efter att verket är monterat men hur en dödlig människa kan få ner en oljegivare i hålet och placera rätt mängd på ett kontrollerat sätt är för mig en gåta. Framöver kommer jag olja de här delarna innan jag monterar ihop resten av verket.

Dags att olja kronan efter instruktionerna i boken från Torphammar. Det nya oljestället från Cousins har varit ett lyft. De röda kopparna gör att det är enklare att se hur mycket man får på oljegivaren när man doppar den.

LGgx3cG.jpg

Boetten i delar vilar på en liten bit Dupont Sontara Aerospace grade wipe. Fick tips om denna engångsservett på Watchuseek.com. Väldigt bra uppsugningsförmåga och inget fibersläpp. Samma servetter som används av Nasa tydligen. Inte helt enkla att komma över tyvärr. Hittade dem i Englands för ca 2,50:- per servett inklusive allt. Hittills har jag inte hittat några andra som kan mäta sig med dess egenskaper ..

mh9k9kF.jpg


Det satt ingen packningen på för boett locket när jag öppnade det så jag försökte kränga över den minsta o-ringen jag hade hemma men den vägrade stanna på plats. Det var betydligt enklare att placera packningen i boettlocket. Då stannade den på plats. På med lite fett. Det fanns två ringar på kronans bom när jag öppnade den. De satt lite snett så jag fixade till dem. Med lite fett gled de ok i boetthalsen.

huTNtcH.jpg

QOkez6w.jpg


Så; Blev det en framgångssaga? Nja. Vid första anblick tickar verket riktigt bra. Har till och med burit klockan under dag med bra tidshållning. Dock har verket en tendens att helt plötsligt rusa. Som jag förstått det brukar det bero på att a.) Spiralen i balansen är magnitiserad b.) spiralen klibbar ihop av smuts eller olja. Jag har testat att avmagnisitisera verket och jag har testat att tvätta balansen en gång till utan framgång.

Enligt Timegraphern är dessutom "beat error"-värdet oroväckande hög och eftersom balansen inte har en "movable stud" har jag läst att spiralen behöver vridas på balansaxeln för att korrigeras. Låter som en lång resa som mycket väl kan sluta i andra problem. Den som någonsin har försökt hantera en spiral vet vad jag menar. Mitt track record "so far" är jag tagit sönder ca 50% av de jag hanterat (det är därför jag sällan tar bort spiralen från balansen när jag servar).

ZjQqZzI.jpg


Sen återstår att skaffa fram en korrekt "lift angle". Skall testa förslaget som ges här: https://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/

Här har vi nedsidan med hobbyn och antagligen det som skiljer agnarna från vetet. Frustrationen är ganska stor när man efter 10-tal timmar sitter med något som fungerar "så där" trots att man tycker man varit metodisk och noggrann. Slänga åt sidan och påbörja nästa projekt eller dyka ned under huven igen för att förstå vad som felar? Det sistnämnda är antagligen det som är mest utvecklande och det är den vägen jag tänker gå .. För mig är det ändå resan och inte målet som är det roliga. To be continued ..
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Väldigt intressant. Man blir lite sugen på att prova själv men jag inser att mina korvfingrar inte är gjorda för saker mindre än enkronor. Får nog hålla mig till läderhantverket.
 
C

China

Guest
Jag har för mig att "lift angle" är 53 grader(om inte minnet sviker), men testa den manuella metoden för säkerhets skull.:)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Vad trevligt att se Sportsmaticen vid bättre hälsa. Ser fram emot att ta del av resan mot perfektion :)
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Väldigt rolilg tråd, verkar ju verkligen skitkul att meka lite själv!
Ser fram emot att få en titt in i en riktig verkstad på RobE eventet.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Så hur gick det med mina bryderier? Jo, jag försökte fixa till "beat error" - värdet genom att vrida spiralen på balansaxeln. Med facit i hand inser jag att man antagligen bör lossa den från axeln när man korrigerar. Jag försökte istället vrida spiral- "ringen" (hairspring collet) till rätt position när den satt på plats på axeln.
Efter ett par försök med att lyckas peta ringen åt fel håll och att peta för mycket så fick jag ned värdet till ca 0,5ms vilket kändes som en seger. Dock måste något gått fel i min iver. Antagligen böjde jag axeln något när jag vred ringen. Balanshjulet hade nämligen helt plötsligt en tendens att "vobbla". Jag vet att det finns verktyg för att korrigera sådana här fel men det är tyvärr inget jag har i min låda (än).
Jag gav upp och köpte en ny balansanordning på eBay. Jag hittade en med märkningen 7625D som enligt uppgift skulle fungera. Som grädde på moset hade den en "movable stud" som jag nu insett kan underlätta en hel del vid korrigeringen. Kanske inte helt kosher ? Resultatet blev i alla fall bra. Efter lite korrigering tickar den på perfekt.

pjFFR8x.jpg

qtq9nHf.jpg


Den fick till och med äran att bli min nyårsklocka. Inte för att någon noterade den men jag hade en fin känsla men den på armen :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Victory! Bra jobbat och kul med info och dokumentation, även om jag inte fattar mycket om vad det gäller :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för trevlig tråd! :)

Börjar inse att jag måste investera i en timegrapher, vart köpte du din? Ebay?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja, från eBay. Alla säljs nästan från Kina men det finns en säljare från England vilket förenklar avseende frakt/tull/moms. Rekommenderas!


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

vonhall

Rolex
Även om jag aldrig själv skulle få för mig att gräva i klockan. Så måste jag ändå säga att det var en otroligt givande tråd :)
 
Topp