• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SRP775 turtle trasig? fejk osv.?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Såja efter drygt 5dagars användning totalt (köpte den i vintras) så fungerar det inte att ställa dag och datum längre. Ingenting händer när man sätter kronan i den possitionen, Klockan skiftar dock vid midnatt som den ska och tiden går att ställa och klockan går fint. Jag kan ju inte utesluta att jag försökt ändra dag och datum med klockan nära 12.00 vilket man inte ska, men tror inte det. Kan det va så kass kvalite elller är det ett måndagsex.? eller helt enkelt något som händer/kan hända så pass direkt på en ny klocka? erfarenheter?

Fejk? det är en Made in Japan modell, men den har arabisk (tror jag) dagvisning, den kom dock med box och länk och allt känns bra, men att den bara håller ett par veckor är ju ytterst tveksamt. den var heller inte jättedyr ny.

Vad göra?

Gillar looken skarpt annars på den.

tmp_29597-IMG_20170504_1648371260480928.jpg
tmp_29597-IMG_20170504_1544281054599500.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lumeplaceringen ser ju hemsk ut men fake skulle jag inte gissa på. Ta gärna någon bättre bild och någon ytterligare bild på baksidan.

Har du testat plocka ut krona och axel för att se om ställaxeln ser hel ut? Det är ju ganska enkelt gjort. Är det allt som är knas så är det ingen dyr reservdel, kostar några 100.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är nog bara bommen som är kass. Har den inte garanti så kolla med din Klockmaster, kan inte kosta många 100 att byta.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ok, det är sånt som kan hända då såklart... får kolla med seikoservice då..

Tack!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Varför är det arabisk dagtavla på en Japanare?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför är det arabisk dagtavla på en Japanare?
För att "made in Japan" endast skrivs på de individer som är ämnade för Mellanöstern-marknaden. Viktigast där är vart moderkoncernen har sitt huvudkvarter snarare än vart individen är ihopsatt (likt SKX byggs SRP-Turtle i Malaysia). Detta då varken stora- eller lilla satan har någon större tillverkningsindustri som riktas till just den marknaden. Inga konstigheter, alla mina SKX00xJ har haft arabisk/engelsk dagtavla.

Din SRP ska nog in på garantijobb.
 
D

Deleted member 1154

Guest
För att "made in Japan" endast skrivs på de individer som är ämnade för Mellanöstern-marknaden. Viktigast där är vart moderkoncernen har sitt huvudkvarter snarare än vart individen är ihopsatt (likt SKX byggs SRP-Turtle i Malaysia). Detta då varken stora- eller lilla satan har någon större tillverkningsindustri som riktas till just den marknaden. Inga konstigheter, alla mina SKX00xJ har haft arabisk/engelsk dagtavla.

Din SRP ska nog in på garantijobb.
OK, men är det "rätt" att J modellen (made in Japan) är mer eftertraktade? eller funkar en K modell lika fint?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vissa sätter ett prispremium på "Made in Japan"-texten, andra gör det inte. Jag själv ser rätt neutralt på det hela.
Finns ju Seiko Padi också med J och K versioner? en snabbsökning ger väldigt dyrare pris på J versionen
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det räcker ändå med bara 70% eller vad det nu är för att få stämpel "Made In X"?
Tror det är olika för olika länder, vissa kräver enbart ihopsättning, andra kräver att 50% eller 60% av delarna är producerade i landet och att klockan är ihopsatt i landet.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag har nu kollat noga på klockan, lumepluggarna är ju magiskt fel, hur kan det va möjligt? Måste ju va ett riktigt 3e hands ex elller nåt? hur kan den ens passerat kvalitetskontrollen?
 

Psykel

Patek
Det är inte helt ovanligt med taskigt applicerad lume på billigare Seiko. Måndagsex, helt enkelt.
Edit: Och när det gäller märkningen så stämmer det att "made in Japan" är tillverkad för mellanöstern. JDM-Seikos (som förvisso inte är så JDM längre) tenderar att endast ha "Japan" på tavlan, som Sumo, SARB osv.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det är inte helt ovanligt med taskigt applicerad lume på billigare Seiko. Måndagsex, helt enkelt.
Edit: Och när det gäller märkningen så stämmer det att "made in Japan" är tillverkad för mellanöstern. JDM-Seikos (som förvisso inte är så JDM längre) tenderar att endast ha "Japan" på tavlan, som Sumo, SARB osv.

Förekommer ju även en del på Sumo :banghead:Störande när det är så extremt och borde kunna reklameras kan jag tyckas. Finns ju billigare Seiko som har perfekt applicering.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
uhh lumet alltså :confused:, har haft en skx med liknande placering...
Sjukt att Seiko inte har bättre qc på både lumeplacering och chapterring, lite ot för tråden men det kanske är därför de kan hålla priserna nere, dvs att de har breda "toleranser".
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag är riktigt sur kan jag säga, denna klocka som jag trodde skulle bli en keeper... kommer försöka samla ihop mig och om jag inte lägger den på spårvagnsspåret i helgen redan så kan det bli en doppa i havet 2-3 år moddning på den eller nåt.

Jag kommer INTE serva den i detta läget i alla fall, det är den inte värd!! :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag är riktigt sur kan jag säga, denna klocka som jag trodde skulle bli en keeper... kommer försöka samla ihop mig och om jag inte lägger den på spårvagnsspåret i helgen redan så kan det bli en doppa i havet 2-3 år moddning på den eller nåt.

Jag kommer INTE serva den i detta läget i alla fall, det är den inte värd!! :)

Modda med tavla utan dag/datum ex tror jag fff tavlan med guld blir nice. Och en chapter ring. Ca 50$ från dagaz. Visarna är ju nice så de kan ju vara kvar. Och vips så är alla problem borta samt du får en go dinka ändå.

http://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/3654749

Men kan tycka detta är en klocka Seiko borde sett till aldrig lämnade fabriken, skulle skämmas om jag var de (nypris är ju ändå ca 4.5k). Så lider med dig :(

Dessvärre är qc sämre idag är min upplevelse, mer måndagsexemplar som kommer ut. Drar mig lite för att köpa nya dykare från Seiko i mellansegmentet utan att se dem innan...
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 1154

Guest
Spårvagnsspåret, vem sponsrar ett bildreportage?
 
Topp