• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SRPB91

Tchoney

Breitling
Tänkte jag kunde göra en kort recension på SRPB91 innan jag säljer den vidare eftersom jag själv inte såg någon tråd på KS kring modellen. Det är väl egentligen bara mina första intryck av klockan som jag absolut inte är missnöjd även om jag kommer sälja den utan att använda den. En googling kommer ge er all standard info men jag tänkte mest förtälja det som jag inte visste innan jag fick den i hand.
IMG_0369 (1).jpg

Det första som slog mig är att ovansidan av boettet är mattslipat och sidorna och bakstycket är blankpolerat vilket jag inte lade märke till på bilderna innan köp. Länken man får till känns ok men den är väl inget att hurra för. Possitivt för de som gillar nato eftersom jag tycker den kan göra sig bra i flera färgkombinationer. Modellen finns även med grön bezel (srpb93) svart med guld (srpb94) och blå bezel med bronz boett (srpb96).
Något som jag iof visste men inte alltid står klart och tydligt är att urverket (4R35) är automatisk och hacking men går även att dra upp förhand vilket är trevligt. Känsla av att dra upp är ganska smooth men faller inte mig i smaken. Troligtvis för att det är en smak sak men har svårt att beskriva känsla så det kanske bäst att prova detta själv.
IMG_0371 (1).jpg

Bezlen känns dok mycket trevlig, taggarna är nära på gränsen till vassa men jag gillar det för det ger ett bra grepp till skillnad från min skx077 som jag lätt halkar på i bland. Klicken känns också rätt och låter högt men inte för högt. I övrigt känns klockan solid rakt igenom och som vanligt med många Seiko modeller så känns det som att man får mer klockan än vad man betalar för.
Anledningen till att jag kommer låta den gå vidare är helt enkelt storleken. Klockan införskaffades för ett modd project där jag helt missat storleken på urtavlan som var mycket större än väntat. Jag har inte exakt mått men den är bra mycket större än tex de på SKX modellerna. Hela klockan ger också mycket större intryck än väntat. Jag har en SNA411 sedan tidigare som ligger på samma 43mm men känns betydligt mindre än SRPB91 på handledan och eftersom jag har gaska smala så känns det inte som jag kan "pull of the look". Något som grämer mig något för det är ändå en klocka jag gillar skarpt även utan mina tänkta mod och jag kan inte annat än recommender den till de som har handlederna för den.
IMG_0372 (1).jpg

IMG_0370 (1).jpg

Är det någon som har någon fråga kring modellen så får ni gärna ställa dem så ska jag göra mitt bästa för att svara.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är SNA411 verkligen 43mm? Trodde de var lite mindre. Har aldrig haft nån så de kanske är så pass..
 

Tchoney

Breitling
Mindes fel, sna411 ligger på 42mm men den känns betydligt mindre än bara 1mm mindre än SRPBen. Iof så kanske det är dum jämförelse från mitt håll för sna411 känns märkligt liten för att vara 42mm.
 
Topp