• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sumo problem

Madsen

Breitling
Tjenare,


Jag köpte för ett par månader sedan en Seiko Sumo begagnad här på forumet och jag är ytterst nöjd med den! Dock så stötte klockan på patrull i förra veckan, allting var frid och fröjd på morgonen men när jag kom till jobbet så märkte jag att sekundvisaren satt "löst". Det är inte som så att den har hoppat av men den flyttar på sig om man slår till klockan nätt (väldigt nätt), dessutom så tycker jag att rotorn låter väldigt konstigt, den gör liksom ljud från sig hela tiden om man vänder på klockan. Bortsett från detta så fungerar den ju, går fortfarande bra att dra upp den.

Så då är frågan, vad är det som har hänt? Är det något som är enkelt att fixa hos en urmakare?

Mvh

Christian
 

Exxet

Rolex
Låter som det är minutröret som inte sitter tillräckligt tight på centrumhjulets axel, då brukar minutvisaren kunna flytta på sig om knackar lite lätt på klockan, även om man ska ställa klockan så brukar det kännas som visarna går lätt, inte direkt något man fixar själv om man inte pillat med klockor förut.

En urmakare gör det ganska enkelt, finns verktyg för att tighta till ett minutrör, men det lär nog kosta lite grann, visare, tavla, datumskiva ska av innan man kommer åt röret, och rotorn kan ju ha lossnat, det är vad jag tror har hänt.
 

Madsen

Breitling
Låter som det är minutröret som inte sitter tillräckligt tight på centrumhjulets axel, då brukar minutvisaren kunna flytta på sig om knackar lite lätt på klockan, även om man ska ställa klockan så brukar det kännas som visarna går lätt, inte direkt något man fixar själv om man inte pillat med klockor förut.

En urmakare gör det ganska enkelt, finns verktyg för att tighta till ett minutrör, men det lär nog kosta lite grann, visare, tavla, datumskiva ska av innan man kommer åt röret, och rotorn kan ju ha lossnat, det är vad jag tror har hänt.

Tack för svaret! Jag får uppsöka en urmakare och fråga om ett ungefärligt pris och bedöma om det är värt!
 

Minuteman

Rolex
Låter som det är minutröret som inte sitter tillräckligt tight på centrumhjulets axel, då brukar minutvisaren kunna flytta på sig om knackar lite lätt på klockan, även om man ska ställa klockan så brukar det kännas som visarna går lätt, inte direkt något man fixar själv om man inte pillat med klockor förut.

En urmakare gör det ganska enkelt, finns verktyg för att tighta till ett minutrör, men det lär nog kosta lite grann, visare, tavla, datumskiva ska av innan man kommer åt röret, och rotorn kan ju ha lossnat, det är vad jag tror har hänt.
Nu var det väl sekundvisaren och inte minutvisaren som var lös?

Sekundvisare kan lossna, men lite skumt att det sker på en så ny (icke vintage) klocka, och att rotorn i samma veva börjar låta.
 

Madsen

Breitling
Nu var det väl sekundvisaren och inte minutvisaren som var lös?

Sekundvisare kan lossna, men lite skumt att det sker på en så ny (icke vintage) klocka, och att rotorn i samma veva börjar låta.

Japp visst var det sekundvisaren. Det låter definitivt om rotorn, men det är svårt att säga på vilket sätt. Har tyvärr inga verktyg att tillgå för tillfället för att undersöka.
 

Exxet

Rolex
Oops, sorry :oops: får skylla på åldern, ögonen börjar visst bli lite skumma:facepalm: då är det nog ett enklare problem, skulle gissa att det går trycka dit den lite lätt, i värsta fall kan fästet till sekundvisaren gått sönder och den behöver bytas och det är ju lite lättare och framför allt billigare om vänder sig till en urmakare.
 

Madsen

Breitling
Vad är det för modell ?Vilket modellnummer . Eller vet du vilket verk den har ?
Nu har jag precis lämnat hemmet för att vara i Jönköping under helgen och har tyvärr inte den med mig. Jag har verktyg för att öppna den och se vilket verk det är, men detta får tyvärr vänta tills på söndag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag precis lämnat hemmet för att vara i Jönköping under helgen och har tyvärr inte den med mig. Jag har verktyg för att öppna den och se vilket verk det är, men detta får tyvärr vänta tills på söndag.
Sketlätt att plocka ur urverket och trycka dit sekundvisaren lite lätt. Den kan ju suttit dåligt från början eller fått en så hård smäll att den hoppat loss. Knappast en anledning att byta hela urverket. Lossnar sekundvisaren igen så kanske du får tighta till den lite.

Rotorn på 6R15 rasslar lite så det behöver inte vara något fel i det.
 

Madsen

Breitling
Sketlätt att plocka ur urverket och trycka dit sekundvisaren lite lätt. Den kan ju suttit dåligt från början eller fått en så hård smäll att den hoppat loss. Knappast en anledning att byta hela urverket. Lossnar sekundvisaren igen så kanske du får tighta till den lite.

Rotorn på 6R15 rasslar lite så det behöver inte vara något fel i det.

Jag får se vad jag kan åstadkomma! Jag tycker att ljudet från rotorn har ändrats, det var därför jag tog upp det! Men skenet kan bedra.
 
Topp