• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SEIKO SUN065 KINETIC PADI - minirecension

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Här kommer så den utlovade recensionen av den kinetiska PADI-versionen. Det blir mycket bilder, och lite mindre text. Bäst så kanske så här sent en fredagseftermiddag när man har "skjutit ut sig" från jobbet. Håll till godo.

IMG_9986.JPG



Bakgrund

Inför Baselworld 2016 presenterade Seiko sitt samarbete med dykorganisationen PADI och de två klockor som skulle få bära dess logotyp. Först ut var den automatiska SRPA21 vilken redan är välkänd här på forumet, en reissue på den klassiska Seiko ”Turtle”. Häromdagen släpptes sedan den kinetiska PADI:n SUN065 här i Sverige, en klocka som har funnits ett tag i andra versioner (SUN019, SUN021, SUN023, SUN043 och kanske någon ref till).


IMG_9959.JPG



Specifikationer


Referens: SUN065P1
Diameter: 47,5 mm
Tjocklek: 15 mm
Material: Rostfritt stål
Klockglas: Antireflexbehandlat safirglas
Armband: 24mm vid luggarna avsmalnande mot 20mm, svart silikon med spänne i mattborstat stål
Vikt: Bedömt ~ 200 g, återkommer med exakt uppgift när jag har tillgång till våg.
Urverk: Kinetic GMT Quartz, Seiko 5M85
Gångreserv: Fullt laddad 6 månader
Krona: Skruvad
WR: 200m (20 bar)
Listpris i Sverige: 6800:-


IMG_9982.JPG


Boett med bezel

Boetten som är tillverkad i rostfritt stål är tvådelad och består av ett yttre linjärt mattborstad hölje vari dess inre blåeloxerade del är infäst med tre insexskruvar. Klockans bezel är blåfärgad och går att vrida moturs i 120 distinkta steg ackompanjerat av ett skönt och förtroendeingivande klickande ljud.

IMG_9962.JPG

IMG_9961.JPG


Klockans krona och den knapp som används för att kontrollera batteriets laddningsstatus är skruvade för ökad täthet och försedda med röd respektive blå (den senare eloxerad) färg. Boetten är försedd med borrade lugholes vilket avsevärt förenklar byte av band/länk för den som är intresserad av det.

IMG_9960.JPG


Baksida

Klockans baksida är blåeloxerad vari det blankpolerade boetlocket är inskruvat. Boettlocket är försedd med Seikovågen, Prospexlogga, uppgifter om klockans utförande och den spännande texten ”SPECIAL EDITION”.

IMG_9981.JPG


Urtavla och visare med lume

Urtavlan ligger djupt placerat i boetten och är blå i sunburstaktigt utförande. Jag tycker att den blå färgen här är något mörkare än den hos den automatiska PADI:n och i en jämförelse föredrar jag faktiskt denna version. Beroende på hur ljuset faller kan urtavlan anta ett flertal blå färgnyanser, onekligen vackert och fascinerande att titta på.

IMG_9984.JPG


Mellan klockan 4 och 5 finns ett datumfönster placerat vilket är i minsta laget och vars innanför liggande datumskiva kanske borde ha varit vit för bättre läsbarhet. För att inte störa det estetiska helhetsintrycket fungerar dock denna mörka (jag tror den är svart) skiva bättre, så det är bara en liten randanmärkning.

IMG_9985.JPG


Klockan har fyra visare. Sekund-, minut-, tim- och GMT-visare. Den senare är rödaktig och kan ställas in i två huvudlägen. I det ena läget visar den aktuell tid på dygnet på en inre 24-timmarsring och i det andra läget valfri tidszon på samma indexring. Förslagsvis GMT vilket jag föredrar att kalla ”Z-time”, militärt fostrad som jag är.

IMG_9983.JPG


Samtliga visare och timindex, inklusive nolläget på bezeln är försedda med lume av en sort som inte gör någon besviken när mörkret faller. Jag gissar på att det är Seikos nya lumemassa som gör tjänst här, lysande är den i vilket fall som helst. Klockans timindex är för övrigt rejält upphöjda i förhållande till urtavlan och klockan 3, 6, 9 och 12 har en röd färgmarkering som också återfinns på den yttre chapterringen.

IMG_9908.JPG


IMG_9989.JPG



IMG_9963.JPG


Armband med spänne


Armbandet är utfört i silikon vilket jämfört med gummi ger en skön, hudliknande känsla. Jag utgår från att det är av samma sort som sitter monterat på den nya Turtle-serien och har läst på forumet att det skall vara en riktig dammagnet. Jag har inte själv märkt något av de egenskaperna än, men vistas heller normalt sett inte i damm/stoft-rika miljöer. Armbandets längd är i alla fall väl tilltaget. Säkerligen som en eftergift till att kunna fungera utanpå en våtdräkt när det skall dykas med klockan. Här finns därför plats för de flesta armar, alltifrån smala sugrör till rejäla timmerstockar.

IMG_9980.JPG


Armbandets spänne är tämligen stort och Paneraiaktigt i sitt utförande. Det är i likhet med hylsan för den lösa armbandsänden mattborstat och försedd med Seikologga så att man inte riskerar att glömma bort vilken tillverkare klockan kommer ifrån.


Helhetsintryck och sammanfattning

Jag har nu bara hunnit bära klockan i två dygn men en klocka från Seiko gör en aldrig helt besviken. Äger redan en kinetisk Seiko, en svart PVD:ad BFK, och om den har jag egentligen bara gott att säga. Har därför inga betänkligheter inför att äga denna. Det kinetiska urverket fungerar toppen och är ju på sätt och vis en form av ”semi-automatisk” konstruktion där klockans batteri laddas av en rotor som omvandlar rörelse till elektricitet. Man hör rotorns arbete när man vrider på armen vilket känns trevligt och bekant från de automatare jag äger. Samtidigt har man fördelen med kvartsurets precision och tillförlitlighet. En bra kompromiss helt enkelt, om man nu inte avskyr allt vad rör kvartsklockor.

IMG_9964.JPG


Jag upplever inte klockans storlek som något problem. Visst är den stor och jämförelsevis hög men det skall den ju liksom vara, gillar man inte sådant finns det tusentals andra klockor att välja och vraka mellan. Jämfört med tjänsteklockan, Sjöö Sandström UTC Skydiver, är den något större. Främst upplever jag den skillnaden i höjd.


IMG_9891.JPG


Kvalitetsintrycket är rakt igenom högt. Alltifrån utförande, materialval och känsla i ”reglagen” till hur den ser ut och upplevs när man bär den på armen. Att det är en ”Special Edition” med PADI-logga och att jag redan hade den automatiska PADI-versionen bidrog nog i hög grad till beslutet om att köpa denna Seiko men är du som läser detta intresserad av en lite udda och attraktiv kinetisk dykare med ett tilltalande utseende som heller inte återfinns på ”var mans arm” är detta definitivt rätt klocka. Skynda dig i så fall att beställa, imorgon kan det vara försent.


Avslutningsvis stort tack till Klockmaster Globen som levererade klockan på ett föredömligt sätt i samband med det episka releaseevent som hölls här i Stockholm i onsdags. Ni skulle ha varit med… https://klocksnack.se/threads/release-seiko-kinetic-padi-sun065.59749/



Over and out! / Fliegerchronograph
 
Senast ändrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Vadå "mini"? Helomfattande ju med grymma beskrivningar och bilder. Kliar lite igen... Tack.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Vadå "mini"? Helomfattande ju med grymma beskrivningar och bilder. Kliar lite igen... Tack.

Mini i bemärkelsen att jag bara har haft den i två dagar, och att det blev mer bilder än text, det fick räcka som underlag för en recension. Har hunnit kolla vikten på den nu också. Den var lite lättare än vad jag trodde och vägde in på nätta 153 g.

image.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp