• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko super hard coating erfarenheter?

Chuck

Patek
2-Faktor
Drömmer mig bort litegrann innan läggdags, kikar framför allt på SLA033 där Seiko beskriver boetten enligt följande specs:
1A60D205-82B3-44A5-B242-0DB98E823733.jpeg





Googlade lite och fann följande från Seiya-SAN
https://www.seiyajapan.com/blogs/news/90059207-scratch-resistant-dia-shiled-duratect-dlc
Grafen här på hårdheten
9D332781-459B-4C6C-91BB-BE6BE40FF324.png



Har ni klockor med denna coating och hur ser de ut idag? Vill gärna se ifall det går att repa om än lite?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
”Hard coating” brukar de säga. Och det materialet finns inte med på din bild så jag förstår inte riktigt kopplingen. Men det är hårt, väldigt hårt. Hard coating är hårt, riktigt hårt. Det är den coating alla av de billigare svarta Tonfiskarna och Monstren har, exempelvis SBBN035.

Hard coating är alltså DLC, tjock sådan.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
”Hard coating” brukar de säga. Och det materialet finns inte med på din bild så jag förstår inte riktigt kopplingen. Men det är hårt, väldigt hårt. Hard coating är hårt, riktigt hårt. Det är den coating alla av de billigare svarta Tonfiskarna och Monstren har, exempelvis SBBN035.

Hard coating är alltså DLC, tjock sådan.

Då lärde jag mig något nytt alldeles precis. Diashield är en egen liga.
Om de bara säger Hard coating så beskriver de ändå 2 olika varianter på hemsidan:
SLA033 som ovan ”Super hard coating”
Medans tex SRPD11K1 beskrivs som ”hard coating”
28AD9FE8-B536-422B-A04F-6649983A55B3.jpeg

Bild på min SRPD11K1 som fått coatingen skrapad på boetten, upplever inte denna som hård i jämförelse med vanlig stål padda.
7BD7828E-316C-4398-8C40-191C2063F177.jpeg


Bifogar bild på länken till min turtle som bonus, osäker om det är hard coating på även där.
6D850EAD-9C78-420D-B095-B07DF18A697E.jpeg


Min fråga blir ifall SLA033 är möjlig att få beater patinerad eller inte. Kollar man på padda ovan bör det vara så?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då lärde jag mig något nytt alldeles precis. Diashield är en egen liga.
Om de bara säger Hard coating så beskriver de ändå 2 olika varianter på hemsidan:
SLA033 som ovan ”Super hard coating”
Medans tex SRPD11K1 beskrivs som ”hard coating”
28AD9FE8-B536-422B-A04F-6649983A55B3.jpeg

Bild på min SRPD11K1 som fått coatingen skrapad på boetten, upplever inte denna som hård i jämförelse med vanlig stål padda.
7BD7828E-316C-4398-8C40-191C2063F177.jpeg


Bifogar bild på länken till min turtle som bonus, osäker om det är hard coating på även där.
6D850EAD-9C78-420D-B095-B07DF18A697E.jpeg


Min fråga blir ifall SLA033 är möjlig att få beater patinerad eller inte. Kollar man på padda ovan bör det vara så?
Du vet att du pratar om tre olika sorters coating nu va?
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Jag är mer intresserad av ursprungsfrågan hur SLA033 kommer slitas med åren trots denna superhårda coating. Har i hemlighet börjat utveckla en närmast pubertal kärlek till denna re-issue.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nån som egentligen vet skillnaderna på cottarna?

Hard coating
Super hard coating
Diashield
Ja, men allt utom Diashield på den listan är samlingsnamn så det går liksom inte svara på.

Din DLC-klocka har tunn DLC, det är därför den är grå. DLC i sin tur är ett resultat av ytbehandlingar som kan appliceras på olika sätt. IP är ett sätt. PVD är ett samlingsnamn för olika metoder som kan leda till exempelvis DLC. IP är en PVD-metod. Så vad exakt vill du ha svar på?

Diashield är inte särskilt hårt tycker jag, om det är det som är frågan.
Jag är mer intresserad av ursprungsfrågan hur SLA033 kommer slitas med åren trots denna superhårda coating. Har i hemlighet börjat utveckla en närmast pubertal kärlek till denna re-issue.
Ja det kommer bli repig. Kolla på annonser av mm600 och Shogun så ser du hur det blir.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ja, men allt utom Diashield på den listan är samlingsnamn så det går liksom inte svara på.

Din DLC-klocka har tunn DLC, det är därför den är grå. DLC i sin tur är ett resultat av olika ytbehandlingar som kan appliceras på olika sätt. IP är ett sätt. PVD är ett samlingsnamn för olika metoder som kan leda till exempelvis DLC. IP är en PVD-metod. Så vad exakt vill du ha svar på?

Diashield är inte särskilt hårt tycker jag, om det är det som är frågan.

Ja det kommer bli repig. Kolla på annonser av mm600 och Shogun så ser du hur det blir.
Tack y
Här är en video på 2 års shogun http://cyberspaceandtime.com/TVhuaWSU6ho.video+related
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag minns inte vad det är för hårdhetsbehandling på Seiko Astron, men min är det bara urmakaren som lyckats ge en repa. Antagligen när boetten var fastsatt under urverksbyte. Den är i titan med hårdhetsbehandlat ytskikt. Fler repor lär väl komma med åren, men den är faktiskt riktigt tålig.
 
Topp