• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Superior

john b

Rolex
En av mina favoriter. Från 1978.

Seiko Superior är ett steg upp från de mer vanliga Grand Quartz som ses då och då.

green1.jpg


Fantastiskt fin linne-tavla. Det är tydligt att Seiko gjorde sitt allra bästa här, kolla hur glasringen är fasad tex. Och se hur indexen är uppbyggda.







Stor som en datejust ungefär, lite plattare och finare med skarpa kanter.
Som tur är är det bara pläterat guld, annars hade jag inte haft råd. Den har klarat sig väl och det finns bara ytliga hairlines, inga genombrott. Seiko använde sig på dessa klockor av HGP, det står för hard gold plating och är tjockare än standardplätering. 100 microner istället för tio. Det gör att man kan repa lite utan att se stålet under. Gött.

Dubbelpenisen på tavlan betyder att det är ett twin-quarts verk. Exakt hur det fungerar har jag inte läst på tillräckligt för att våga mästra om här ännu. Tror att ena quartzkretsen justerar för temperatur. Det var iaf det fräsigaste som fanns 1978.
Den här klockan var DYR på sjuttiotalet. Enligt katalogen kostade den 235 000 yen 1978. Googla på det i dagens penningvärde...
Pga de dubbla quartzkretsarna lyckades man justera ned denna klocka till +-5 sekuunder per år. Alltså är detta en tidig HEQ, som inte många slår på fingrarna än idag.


wrist.jpg


Tack för titten.
 

_jonte

Patek
Riktigt härlig klocka det där! Har ju haft äran att få klämma på den IRL en gång också, fantastisk tavla och index! :watching:
235 000 Yen 1978 är ett helt galet högt pris.. nån som vet vad tex en Rolex OQ kostade samtidigt som jämförelse?
Kan bjuda på en bild på en (av mina två) samtida Grand Quartz med endast en simpel kvartskristall och +/-10s/år(Molle?). Den kostade väl kanske en tredjedel ny mot vad denna Superior kostade.

DSC07330.jpg~original
 

Guinness

Cartier
Snygg! Ännu en klocka man inte hade koll på sedan innan, älskar att se nya klockor som är riktigt fina dyka upp. Skulle vara skoj att klämma på någon dag.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Riktigt härlig klocka det där! Har ju haft äran att få klämma på den IRL en gång också, fantastisk tavla och index! :watching:
235 000 Yen 1978 är ett helt galet högt pris.. nån som vet vad tex en Rolex OQ kostade samtidigt som jämförelse?
Kan bjuda på en bild på en (av mina två) samtida Grand Quartz med endast en simpel kvartskristall och +/-10s/år(Molle?). Den kostade väl kanske en tredjedel ny mot vad denna Superior kostade.

DSC07330.jpg~original


Den där är från 1977 och har det enklare 4843 verket. 4843 fanns i en A och en B variant, tror den där är B, då är noggrannheten +/-10s per månad. A varianten (äldre) hade +-15s per månad.
Se sidan 4: https://docs.google.com/leaf?id=0B7...YTU5ZmJiOTk5M2Jh&sort=name&layout=list&num=50
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra bilder som vanligt! Jag har ju också sett den IRL och tavlan är riktigt fin! Indexmarkeringar är ju självklart också grymma.
Twin quartz är ju hur cool som helst och speciellt om man tänker på att klockan även idag har en gångavvikelse som slår i princip alla lyxmärkens kvartsklockor när det gäller gångavvikelse. Seikos motsvarighet idag är ju de specialregulerade 9s Grand Seiko-urverken som håller +-5spy, men +-10 gäller ju för "vanliga" Grand Seiko-kvartsare.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Blev ju nästan en recension. I vilket fall som helst, tack för en intressant läsning och fina bilder! Du kan väl pma mig OM du får för dig att sälja klockan :)
 

john b

Rolex
Om man vill mästra lite så är här en post om tekniken bakom twin quartz och hur man justerar verket. Enkelt uttryckt har kristallerna olika temperaturkurvor och då kan man ha en krets som räknar ut avvikelsen och korrigerar.

http://forums.watchuseek.com/f9/re-calibrating-re-adjusting-caliber-9923-twin-quartz-406406.html

Bonusbild av en 9983.



- martin


Tack för info, skall läsa på lite.

Fin klocka och låda där. Skulle ge en pungkula för en sådan låda till min klocka.
 
Gillar verkligen den där klockan, så härligt tidstypisk design - länken är grym, visarna är grymmare men grymmast är nog tavlan !
Skönt att du äger den John, så man kan räkna med riktigt fina bilder också.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Kör ett riktigt trådlyft. Kanske någon moderator borde flytta över tråden till Kobra Kai-delen av forumet?

Jag har ägnat den senaste tiden åt att rota i Seikos 70-talskvarts och då är det oundvikligt att intressera sig för Superior-serien av klockor. Seikos kvartsklockor från den här tiden är ett intressant ämne eftersom kvartsutvecklingen var det viktigaste som hände i klockvärlden under perioden, och Seiko var det kanske främsta företaget i den utvecklingen. Superior var den högsta premiumklassen Seiko hade att erbjuda. Kanske kan man jämföra det med dagens släpp av nya flaggskeppsmobiler från Apple eller Samsung.

Under 1970-talet tog utvecklingen inom kvartstekniken enorma steg, till stor del under ledning av Seiko. Man hade lanserat det första armbandsuret med kvartsurverk, Astron, vid julen 1969. Något år senare lanserades det första kvartsurverket för massproduktion, caliber 38. I början var alla kvartsklockor premiumprodukter och mycket dyrare än de flesta mekaniska klockor. Ganska snart började man dela upp även kvartsklockorna i olika klasser, även om även de billigaste fortfarande var dyra. Klockor med caliber 38 kom först i två varianter, 380- och 382-, där 382- var ”V.F.A.”, Very Finely Adjusted. VFA var förstås premiumvarianten. Den fjärde siffran i urverksnumret anger datum/veckodag: -1 no date, -2 endast datum, -3 datum och veckodag.

Jag kommer ägna en serie inlägg i tråden åt de olika generationerna av Superior, och vi startar med den första: 3883.

3883.png
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Superior 3883
Seiko Superior skulle bli den nya toppnivån i Seikos hierarki av kvartsur. Den första Superior-serien, med verket 3883, lanserades 1974, till ett pris av 220 000 yen. Det var dubbla priset mot de mekaniska Grand Seiko-klockorna samma år. Priset motsvarade ca 800 US dollar (nästan 5000 US dollar i dagens penningvärde), och kan jämföras med att en Rolex Submariner kostade 230 dollar början av 1970-talet. 3883-urverket var temperaturkompenserat och hade en gångavvikelse på under 1 s/månad (eller 2 s/mån enligt vissa källor), alltså bättre än nästan alla dagens kvartsurverk. Till det yttre sparades inte på krutet. Klockan fanns i rostfritt stål eller guldbelagd, och hade safirglas med antireflexbehandlad insida. Urtavlan var påkostad med applicerade minutindex. Boettformen var modernt 70-talskantig och följde Seikos ”grammar of design” med spegelpolerade plana ytor och skarpa kanter.

3883 movement.png

Urverket 3883.


3883 cat 1974.png

Ur katalogen 1974.

Superior 3883 såldes troligen inte i så många exemplar och är idag lite mer ovanlig än senare Superior-modeller. Det reflekteras av dagens priser som ligger förhållandevis högt på japanska nätauktioner, över 100 000 yen för fina fungerande exemplar med den ljusa standardtavlan (ca 8000 kr före frakt, avgifter och moms vid import till Sverige) . Den fanns även med en grönskimrande tavla som brukar benämnas ”Morpho dial” eller ”Butterfly dial”. Handlarna begär betydligt mer för dessa idag, 300 000 – 400 000 yen.

3883 morpho.png

3883 med Morpho dial.

Superior 3883 kom i en påkostad trälåda, liksom senare Superior-modeller. Exemplar som idag säljs med annat än trälåda kommer med andra ord inte med originallådan. Jag finner det osannolikt att Superior skulle ha sålts med något annat än originalträlådorna med tanke på vilken lyxprodukt det var.

3883 box.png

Originallådan till Superior 3883.

Fortsättning följer med Superior 4883...
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Superior 4883
Nästa utvecklingssteg hos Seiko var caliber 48, ett premiumkvartsverk som satt i olika former i King Quartz (4823), Grand Quartz (4843) och Superior (4883). Urverket är fortfarande ett kvartsurverk av den tidiga skolan, förhållandevis stort och mekaniskt komplicerat. Klockorna är därför relativt stora och tjocka, alltså ganska väl i linje med dagens smakpreferenser. Caliber 48 gjordes om under produktionstiden, och finns i en A-version och en B-version. King Quartz, Grand Quartz och Superior med caliber 48 finns därför med dessa olika versioner. De särskiljs enklast genom att titta på baksidan. B-versionen är mer strömsnål och har därför ett mindre batteri, och därmed även en mindre batterilucka.

4883 cat 1977 large.png

Superior 4883-8100 ur katalogen 1977.

4883 3 st.jpg

Mina 4883-or. Den i mitten har originallänk, medan den i till höger har en samtida Seiko-länk till en annan modell.

4883 movement.png

4883-verket.

4843 A vs B.png

Jämförelse mellan A och B-versionerna, notera skillnaden i storlek på batteriluckan och formen på baklocket. Detta exempel är två Grand Quartz 4843, men det ser likadant ut hos Superior.

Hos Superior heter klockorna med A-versionen 4883-8000 eller 4883-8001, och de med B-versionen 4883-8100 eller 4883-8101. De skiljer sig lite åt i dimension, där de senare är något mindre och tunnare. Även här fanns en modell i rostfritt stål – Seikos härdade variant HSS – och en modell som var guldbelagd. Det fanns även modeller i massivt vitt eller rött guld till det facila priset 1,5 miljoner yen. Jag har inte lyckats utröna om det är någon skillnad mellan referenserna som slutar på ”0” och de som slutar på ”1”.

Det som inte var riktigt premium var den guldbelagda varianten. Guldlagret var tunt och de allra flesta exemplar man ser idag har guldet avskavt längs kanterna, ner till basmetallen. Spegelpolerade ytor och skarpa kanter gör sig dåligt för guldbeläggning ur praktisk synpunkt, men fina exemplar utstrålar fantastisk lyx och pondus än idag. Bär dem inte till vardags, men gärna vid enstaka tillfällen och med viss försiktighet.

4883_8000 guld.jpg

Min guldbelagda 4883-8001.

4883 guld risig.png

Exempel på avskavd guldbeläggning. Så här ser de allra flesta som ligger ute till försäljning ut.

Idag är rostfritt mer eftertraktat än guldbeläggning så priserna för fina exemplar i rostfritt är högre än fina guldbelagda exemplar. Superior 4883 såldes i fler exemplar än 3883 och är inte ovanlig i Japan. Men spannet i skick och priser är stort. Man kan få ett exemplar i bra bruksskick för under 40 000 yen med lite tur, men ett exemplar i mint med trälådan har jag sett säljas för över 200 000 yen. Det härdade rostfria stålet står emot repor bra, och safirglaset brukar vara perfekt. Problemet med dessa klockor är oftast missfärgningar på urtavlan, och förstås att urverket inte alltid längre fungerar.

Urtavlan ser vit ut på bilder men är väldigt ljust champagnefärgad med ett skimmer som är svårt att fånga på bild. Timindex är av svart onyx, och minutindex är silverfärgade eller guldbelagda beroende på boettfärg.

Den rostfria varianten kom med ett par olika länkar. Dessa är av typen som öppnas helt med snäpplås och är lite tunna och ”rinniga” som 70-talslänkar ofta är. Superior har 18 mm bandbredd, men ändlänken livar med boettkanten och är 20 mm som bredast. Den smalnar sedan av till 14 mm vid spännet. Spännet har bara Seiko-loggan, till skillnad från spännena hos Grand Quartz och King Quartz som är märkta GQ respektive KQ.

4883-8000 HSS.jpg

En av mina 4883-8001 i HSS.

4883-8000 HSS sida.jpg

Från sidan.

4883-8000 HSS baksida.jpg

Baksida, med gravyr. Någon som kan läsa?

I mitt tycke är länken kanske aningen mesig för klockans kraftiga uttryck och jag tycker klockan också gör sig bra med 20 mm gummi precis som guldvarianten. Klockor med originallänk betingar betydligt högre priser än utan idag.

Guldvarianten kom enbart med ett brunt 18 mm krokodilband. Boettformen gör sig bättre med ett 20 mm gummiarmband med kanter som livar med boettkanterna. Man kan även montera en guldbelagd länk från en samtida Grand Quartz om man vill ha riktig blingbling.

4883 buckle.jpg

Länkspännet.

4883 gold buckle.png

Påstås vara originalspännet till den guldbelagda varianten. Jag vet inte, har aldrig sett något i verkligheten.

En egenhet på ett av mina exemplar av Superior 4883-8001 är att referensnumret inte är utskrivet i nederkant av urtavlan, som är det normala. I stället står det ”SEIKO JAPAN”. Detta har setts på andra klockor och diskuterats på andra klockforum och möjligen är det en servicetavla som är avsedd att kunna användas för flera olika versioner av 4883. Under lupp ser de i övrigt likadana ut.

I mitt tycke är Superior 4883 den mest lyckade i Superior-serien. Den är ganska stor, har ett kraftfullt kantigt uttryck och följer designreglerna enligt Seikos ”grammar of design”. På en punkt faller den efter sin efterträdare, och det är gångavvikelsen som trots sina 10 sekunder/år snart skulle överträffas.

4883 cat 1977.png

Ur katalogen 1977.

I nästa avsnitt: Superior 9983
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Superior 9983
Analogt med numreringen för 48-verket kom 99-serien i tre nivåer: 9923 för King Quartz, 9943 för Grand Quartz, och 9983 för Superior. Caliber 99 tog ytterligare ett steg i temperaturkompenseringen: det hade två kvartskristaller som var lite olika avstämda för temperatur, vilket indikeras av den ekivoka dubbelkristall-logon. Genom att jämföra frekvenserna hos kristallerna kunde den interna IC-kretsen kompensera temperaturavvikelsen mycket exakt. Resultatet blev att 9983-verket kunde stoltsera med en gångavvikelse på mindre än 5 sekunder/år. Med det här urverket hade kvartsteknologin nått sin höjdpunkt, och kapprustningen att ständigt förbättra noggrannheten hade i allt väsentligt nått slutpunkten. Under 1980-talet insåg klocktillverkarna att kunderna egentligen inte efterfrågade klockor som hade bättre noggrannhet än några sekunder per månad. De allra flesta kvartsklockor som tillverkats sedan dess har fallit tillbaka till en noggrannhet på typiskt 5-10 sekunder/månad, med några få undantag.

9983 cat 1980.png

Superior 9983 ur katalogen 1980. Notera de tre olika boettvarianterna.

9943 movement.png

Ett 9943, från en Grand Quartz. 9983-urverket ser i stort sett likadant ut, men jag hade ingen bild.

9983-8000.png

Superior 9983-8000, den vanligaste modellen.

Caliber 99 är mindre, tunnare och strömsnålare än tidigare verk, och boetterna blev därför också mindre. Superior 9983 fanns i tre boettformer. -7000-boetten har kvar släktskapet med tidigare Superiormodeller, och fanns i rostfritt eller guldbelagd. -8000-boetten har ett nytt formspråk, där de skarpa kanterna rundats av och spegelpoleringen ersatts av en strukturerad yta. Seiko har där övergett grammar of design och visar riktningen mot 1980-talets designideal. -8000-modellen verkar vara den som såldes mest, för den är vanligast på dagens begagnatmarknad. Slutligen fanns även -8020, en dressklocka med guldbelagd boett av mer traditionellt snitt.

Priserna för Superior 9983 ligger nog något högre än för 4883, vilket kan reflektera urverkets status som ett av de exaktaste som tillverkats.

Superior 9983 är en viktig milstolpe i klockhistorien eftersom kvartsurverket har en noggrannhet som med något enstaka undantag inte överträffats senare, förpackat i klockor som representerade yttersta premiumkvaliteten på sin tid.

9983-7000 HSS.png

9983-7000 i rostfritt stål.

9983-7000 guld.png

9983-7000 med sliten guldbeläggning.

9983 box.png

9983-8000 i originallådan.

Nästa avsnitt: Superior 9681 och 9481
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Superior 9481 och 9681
Superiormodellerna 9481 och 9681 lanserades i början av 1980-talet. Modellnumren går nedåt, och man kan argumentera för att det även gäller hur attraktiva klockorna är, i alla fall för hos dagens klockentusiaster. Om de första Superiormodellerna rörde sig i gränslandet allroundklocka-dressklocka-lyxsportstål, så är de senare modellerna utpräglade dressklockor. Designen är nu helt inne i 1980-talet. Även om urverk, byggkvalitet och finishering säkert är på absolut toppnivå, är det åtminstone för mig svårt att uppbåda samma entusiasm för dessa senare Superiormodeller som för 70-talsmodellerna.

Efter 1983 försvann Seiko Superior ur modellprogrammet för att senare i någon mening återupplivas när Grand Seiko återstartades 1988 med kvartsurverket 95GS. Dagens Grand Seiko med flaggskeppsurverket 9F är i direkt nedstigande led arvtagare till 1970-talets fantastiska Superiorklockor.

9481.png

Superior 9481-5000.

9681.png

Superior 9681-5000.

9481 cat 1981.png

9481-5000 ur katalogen 1981.

9681 cat 1982.png

9681-5000 ur katalogen 1982.
 
Superior 4883
Nästa utvecklingssteg hos Seiko var caliber 48, ett premiumkvartsverk som satt i olika former i King Quartz (4823), Grand Quartz (4843) och Superior (4883). Urverket är fortfarande ett kvartsurverk av den tidiga skolan, förhållandevis stort och mekaniskt komplicerat. Klockorna är därför relativt stora och tjocka, alltså ganska väl i linje med dagens smakpreferenser. Caliber 48 gjordes om under produktionstiden, och finns i en A-version och en B-version. King Quartz, Grand Quartz och Superior med caliber 48 finns därför med dessa olika versioner. De särskiljs enklast genom att titta på baksidan. B-versionen är mer strömsnål och har därför ett mindre batteri, och därmed även en mindre batterilucka.

4883 cat 1977 large.png

Superior 4883-8100 ur katalogen 1977.

4883 3 st.jpg

Mina 4883-or. Den i mitten har originallänk, medan den i till höger har en samtida Seiko-länk till en annan modell.

4883 movement.png

4883-verket.

4843 A vs B.png

Jämförelse mellan A och B-versionerna, notera skillnaden i storlek på batteriluckan och formen på baklocket. Detta exempel är två Grand Quartz 4843, men det ser likadant ut hos Superior.

Hos Superior heter klockorna med A-versionen 4883-8000 eller 4883-8001, och de med B-versionen 4883-8100 eller 4883-8101. De skiljer sig lite åt i dimension, där de senare är något mindre och tunnare. Även här fanns en modell i rostfritt stål – Seikos härdade variant HSS – och en modell som var guldbelagd. Det fanns även modeller i massivt vitt eller rött guld till det facila priset 1,5 miljoner yen. Jag har inte lyckats utröna om det är någon skillnad mellan referenserna som slutar på ”0” och de som slutar på ”1”.

Det som inte var riktigt premium var den guldbelagda varianten. Guldlagret var tunt och de allra flesta exemplar man ser idag har guldet avskavt längs kanterna, ner till basmetallen. Spegelpolerade ytor och skarpa kanter gör sig dåligt för guldbeläggning ur praktisk synpunkt, men fina exemplar utstrålar fantastisk lyx och pondus än idag. Bär dem inte till vardags, men gärna vid enstaka tillfällen och med viss försiktighet.

4883_8000 guld.jpg

Min guldbelagda 4883-8001.

4883 guld risig.png

Exempel på avskavd guldbeläggning. Så här ser de allra flesta som ligger ute till försäljning ut.

Idag är rostfritt mer eftertraktat än guldbeläggning så priserna för fina exemplar i rostfritt är högre än fina guldbelagda exemplar. Superior 4883 såldes i fler exemplar än 3883 och är inte ovanlig i Japan. Men spannet i skick och priser är stort. Man kan få ett exemplar i bra bruksskick för under 40 000 yen med lite tur, men ett exemplar i mint med trälådan har jag sett säljas för över 200 000 yen. Det härdade rostfria stålet står emot repor bra, och safirglaset brukar vara perfekt. Problemet med dessa klockor är oftast missfärgningar på urtavlan, och förstås att urverket inte alltid längre fungerar.

Urtavlan ser vit ut på bilder men är väldigt ljust champagnefärgad med ett skimmer som är svårt att fånga på bild. Timindex är av svart onyx, och minutindex är silverfärgade eller guldbelagda beroende på boettfärg.

Den rostfria varianten kom med ett par olika länkar. Dessa är av typen som öppnas helt med snäpplås och är lite tunna och ”rinniga” som 70-talslänkar ofta är. Superior har 18 mm bandbredd, men ändlänken livar med boettkanten och är 20 mm som bredast. Den smalnar sedan av till 14 mm vid spännet. Spännet har bara Seiko-loggan, till skillnad från spännena hos Grand Quartz och King Quartz som är märkta GQ respektive KQ.

4883-8000 HSS.jpg

En av mina 4883-8001 i HSS.

4883-8000 HSS sida.jpg

Från sidan.

4883-8000 HSS baksida.jpg

Baksida, med gravyr. Någon som kan läsa?

I mitt tycke är länken kanske aningen mesig för klockans kraftiga uttryck och jag tycker klockan också gör sig bra med 20 mm gummi precis som guldvarianten. Klockor med originallänk betingar betydligt högre priser än utan idag.

Guldvarianten kom enbart med ett brunt 18 mm krokodilband. Boettformen gör sig bättre med ett 20 mm gummiarmband med kanter som livar med boettkanterna. Man kan även montera en guldbelagd länk från en samtida Grand Quartz om man vill ha riktig blingbling.

4883 buckle.jpg

Länkspännet.

4883 gold buckle.png

Påstås vara originalspännet till den guldbelagda varianten. Jag vet inte, har aldrig sett något i verkligheten.

En egenhet på ett av mina exemplar av Superior 4883-8001 är att referensnumret inte är utskrivet i nederkant av urtavlan, som är det normala. I stället står det ”SEIKO JAPAN”. Detta har setts på andra klockor och diskuterats på andra klockforum och möjligen är det en servicetavla som är avsedd att kunna användas för flera olika versioner av 4883. Under lupp ser de i övrigt likadana ut.

I mitt tycke är Superior 4883 den mest lyckade i Superior-serien. Den är ganska stor, har ett kraftfullt kantigt uttryck och följer designreglerna enligt Seikos ”grammar of design”. På en punkt faller den efter sin efterträdare, och det är gångavvikelsen som trots sina 10 sekunder/år snart skulle överträffas.

4883 cat 1977.png

Ur katalogen 1977.

I nästa avsnitt: Superior 9983
Fantastiskt inlägg! Du öppnar en ny värld för mig och säkert många fler!
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Då tråden väl nästan är att betrakta som en Zombie-tråd kanske det inte gör något att jag postar några zombie-bilder. Från 2013 när jag köpte den. Mobilkameror har utvecklats en del på 10 år...

Grym klocka. Det är en 4883-8100 från 1977. Om jag inte missminner mig sade den svensk-japanske langaren att länken nog inte hör till. Tror jag gav 4500 för tio år sedan. Undrar hur det står sig idag? Har inte hängt med alls.

Ska försöka ta bättre bilder.

53050374418_4894e92d5b_z.jpg

53050075849_50e59b907c_z.jpg

53049301347_471c499945_c.jpg
 
Topp