• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko sxk007 vill inte byta dag/datum

Jonas_Evo

Breitling
Hej jag är ny här på KS men mitt intresse för klockor växer, jag började min resa med en sxk007 är nöjd med den, men av någon konstig anledning kan jag nu helt plötsligt inte byta datum/dag.
Vad kan detta bero på? Jag köpte klockan begagnad men det fungerade vid inköp! Är det värt att laga? Vad tror ni det kostar?
Tack på förhand
Mvh/ Jonas
 

Glusch

Cartier
Om man pillar på klockans dag/datum-komplikation under den tidsperiod som den själv ska byta datum (ungefär mellan 22-02) kan man skada mekaniken och därmed slå den ur spel. Skulle kunna vara det, skulle kunna vara något annat.
Självklart finns alltid risken att en klocka får problem efter hårda smällar/tappar etc, så har något sådant hänt nyligen skulle det kunna vara en riskfaktor.

Generellt brukar det inte vara värt det att reparera klockor i det prissegmentet, då det inte brukar vara så stor prisskillnad på att köpa en helt ny och att reparera den skadade. Många urmakare brukar kunna ge en uppskattning på vad det skulle kosta, så kan ju alltid vara värt att fråga.

Och ibland har man ju helt enkelt bara otur och någonting slås ur spel i klockan utan att man själv gjort något ovanligt dumt. När exakt hände det? Hade du gjort något speciellt med klockan innan?
 
Senast ändrad:

Jonas_Evo

Breitling
Om man pillar på klockans dag/datum-komplikation under den tidsperiod som den själv ska byta datum (ungefär mellan 22-02) kan man skada mekaniken och därmed slå den ur spel. Skulle kunna vara det, skulle kunna vara något annat.
Självklart finns alltid risken att en klocka får problem efter hårda smällar/tappar etc, så har något sådant hänt nyligen skulle det kunna vara en riskfaktor.

Generellt brukar det inte vara värt det att reparera klockor i det prissegmentet, då det inte brukar vara så stor prisskillnad på att köpa en helt ny och att reparera den skadade. Många urmakare brukar kunna ge en uppskattning på vad det skulle kosta, så kan ju alltid vara värt att fråga.

Och ibland har man ju helt enkelt bara otur och någonting slås ur spel i klockan utan att man själv gjort något ovanligt dumt. När exakt hände det? Hade du gjort något speciellt med klockan innan?


Hej tack för snabbt svar. Det hände när jag inte hade använt klockan på ett par dagar, så den hade stannat. Jag börja använda klockan då det inte finns någon manuell uppbrusning på denna. Efter en stund tänkte jag ställa datum och dag, men det hände ingen ting. Tycker det är märkligt, klockan har inte utsatts för några stötar eller så i min ägo.
 

Alligatorn

Cartier
Hej tack för snabbt svar. Det hände när jag inte hade använt klockan på ett par dagar, så den hade stannat. Jag börja använda klockan då det inte finns någon manuell uppbrusning på denna. Efter en stund tänkte jag ställa datum och dag, men det hände ingen ting. Tycker det är märkligt, klockan har inte utsatts för några stötar eller så i min ägo.
Säker på att du gör rätt? Kronan ska ut ett steg. Vrid mot sig för dag och från dig för datum om jag minns rätt!
 

mackan_108

Cartier
Säker på att du gör rätt? Kronan ska ut ett steg. Vrid mot sig för dag och från dig för datum om jag minns rätt!

Han gör rätt, även jag har tittat på den och försökt.
Den snurrar lätt finns inget motstånd alls.
Datum / dag byter fint när man snurrar på tiden så att säga.
Just Quick läget som ej fungerar.
 

Alligatorn

Cartier
Han gör rätt, även jag har tittat på den och försökt.
Den snurrar lätt finns inget motstånd alls.
Datum / dag byter fint när man snurrar på tiden så att säga.
Just Quick läget som ej fungerar.
Okej! Bara snurra ett tag tills den står rätt och hålla igång den på en winder då? :p :)
Snurrade fram en perpetual calendar ett halvår för ett tag sedan :p
 

mackan_108

Cartier
Haha ja det är bra gjort ;)
Satt och kolla lite klipp och forums inlägg om detta precis.
Kanske värt att öppna upp den och se efter, finns ju en MASSA reservdelar där ute till denna klocka.



Okej! Bara snurra ett tag tills den står rätt och hålla igång den på en winder då? :p :)
Snurrade fram en perpetual calendar ett halvår för ett tag sedan :p
 

Bkapten

Omega
Om du har möjlighet så kan det gå att fixa själv (Om du är händig) utan att blanda in en urmakare, då det knappt är värt det. Arbetstid är dyrt :)
Enda som krävs är boettöppnare (funkar med ett skjutmått i stål) och ett par små skruvmejslar. Möjligtvis en mindre fil om du behöver fila.

Lyft bort visarna, demontera tavlan och posta en högupplöst bild. Utmärkt tillfälle att lära sig skruva själv vid lättare ingrepp :)

Edit: Kom på nu att sxk007 är mekanisk, hehe. Tabbe. Är aningens mer meck och försiktighet som krävs då. Tänk på att skydda verket när du har tagit ur det ur boetten. Man vill inte ha massa damm och skit på det. Quartz är betydligt mer resistenta på det sättet.
 

mackan_108

Cartier
Om du har möjlighet så kan det gå att fixa själv (Om du är händig) utan att blanda in en urmakare, då det knappt är värt det. Arbetstid är dyrt :)
Enda som krävs är boettöppnare (funkar med ett skjutmått i stål) och ett par små skruvmejslar. Möjligtvis en mindre fil om du behöver fila.

Lyft bort visarna, demontera tavlan och posta en högupplöst bild. Utmärkt tillfälle att lära sig skruva själv vid lättare ingrepp :)



Låter som en kvälls plan! Hehe
Först öppna, sen in i fotostudion och ta lite härliga bilder :)
 

McGyver

Rolex
Låter som om du har något problem med "keyless works" - har du tur så är det bara att montera tillbaka sakerna på sin blats, lite mer otur så behöver du lite nya delar.
Det är dock ett billigt verk så i många fall kan det faktiskt vara värt att byta hela verket om en service ändå är på G!

För att komma åt delarna i fråga så måste verket demonteras, visare och tavla tas bort !
 

plattfot

Rolex
Om du har möjlighet så kan det gå att fixa själv (Om du är händig) utan att blanda in en urmakare, då det knappt är värt det. Arbetstid är dyrt :)
Enda som krävs är boettöppnare (funkar med ett skjutmått i stål) och ett par små skruvmejslar. Möjligtvis en mindre fil om du behöver fila.

Lyft bort visarna, demontera tavlan och posta en högupplöst bild. Utmärkt tillfälle att lära sig skruva själv vid lättare ingrepp :)

Edit: Kom på nu att sxk007 är mekanisk, hehe. Tabbe. Är aningens mer meck och försiktighet som krävs då. Tänk på att skydda verket när du har tagit ur det ur boetten. Man vill inte ha massa damm och skit på det. Quartz är betydligt mer resistenta på det sättet.

Väl våghalsigt att ge sig på både datumskiftning eller keyless works utan verktyg eller erfarenhet :). Chansen att lyckas demontera, justera och återmontera med gott resultat bedömmer jag som mycket små - kvarts eller mekaniskt.

Ta hjälp av någon som gjort det tidigare, köp nytt verk eller låt det vara är mitt råd.
 
Topp