• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbakadragen Seiko Tuna SBBN037 (blå)

frere

Guld
2-Faktor
Pris
8500
Returpolicy
Enl ök
Bilder Skickat
  1. Ja
Dags för en liten sommarrensing i lådan.

Först ut, en fin vintagekronograf och riktig alleskönner: Nivada Chronomaster aviator sea diver OHPF!
IMG_0742.jpeg
IMG_0743.jpeg
IMG_0744.jpeg

En riktigt läcker sportkronograf i bra storlek, som alltså ansågs lika passande för flygare som för dykare när det begav dig runt 1970. Modellen kom i en lång rad versioner där denna har den populäraste märkningen på tavlan (Nivada), det finaste verket (valjoux 23!) och den roliga lollipopvisaren. Samma version har nyligen gjorts som remake.

Skicket är riktigt bra för en 50-åring. Det man kan anmärka på är några mycket ytliga repor på det ena nedre bandhornet och färgskiftningarna i lumen (som torde vara orörd). Dessutom servad på tidlösa ur i Uppsala år 2020. Ett riktigt bra exemplar om jag får säga det själv! Kommer på ett gammalt ”swiss made”-gummi i sport tropic-stil och med en hyggligt passande nivada-märkt länk som var NOS när jag köpte den. 19500 18500 kr inkl frakt.


Nästa Nivada: en riktigt klassisk Antarctic. SÅLD!
IMG_0745.jpeg
IMG_0746.jpeg
IMG_0747.jpeg
IMG_0753.jpeg

Versionen är just den man vill ha, det vill säga densamma som på reklamen efter sydpolsexpeditionen 1955. Boetten är ganska bitig med feta bandhorn, och jag tycker att den funkar som ett roligt alternativ till jämnåriga sportklassiker som certina ds eller omega seamaster. Kommer på ett sånt där ”grodband”. Okänd servicehistorik och en del patina, se bilderna! 4200 4000 kr rekat.
Här kommer sensommarens bojsänke, den så kallade ”bluefin tunan” SBBN037!

Ingen klocksamling är komplett utan en ohemul dykarklocka med orimliga specifikationer och den här tickar alla boxar.
IMG_0748.jpeg
IMG_0749.jpeg
IMG_0750.jpeg

IMG_0752.jpeg
Klassisk tonfisk i 300 m-linjen, fullset från 2015. I mitt tycke en väldigt trevlig tuna-generation: keramiskt inlägg, lume i urgröpta brunnar i tavlan, kupat glas även på utsidan, och ”marinemaster” istället för prospex-X på tavlan. Den blå är kul och ovanlig och inlägget skiftar i alla möjliga havstoner. Skicket är fint, men det finns ett minimalt märke i glaset (som jag inte lyckas fota) och små märken i shrouden vid kl 11 och 5. Kommer med originalbandet (som är blanknött på slitytorna), det spexiga gummit på bilderna (som passar en tunnare handled kanske 17,5) och en fin Z199-länk från Uncle Seiko.

8500 fraktat och klart.

Svarar gärna på frågor i pm och har drösvis med referenser efter 10 år på forumet. I första hand försäljning, men udda vintage och dykare kan möjligen övervägas för byte😉

/Fredrik
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp