• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SEIKO vintage = kass lume

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_0895.jpeg

Vet du varför vintage Seikos har kass lume jämfört med grodätarmärken?

Klockan ovan är från 1986, alltså innan Seiko lanserade luminova/lumibrite (1993/1994) vilket var den första icke radioaktiva lyspastan.

Svaret är lika enkelt som det är konstigt. Eftersom Japan hade väldigt strikta strålningsregler pga atombomberna i Hiroshima och Nagasaki tilläts inte Tritium på klockor. Gränsvärdet i Japan vad mycket lägre än i Schweiz. Däremot tilläts Prometium som har lägre strålning.

Det finns alltså inga vintage Seikos med Tritium, alla från motsvarande era har prometium istället. Prometium laddar inte fosforn (som den blandas med i lyspasta) lika bra som tritium. Prometium har dessutom kortare halveringstid än tritium vilket gör att lyspastan förlorar sin lysförmåga snabbare än lyspasta gjord med tritium.

Därför lyser din vintage Seiko sämre än en schweizisk klocka med tritium. :)

IMG_0895.jpeg

Vet du varför vintage Seikos har kass lume jämfört med grodätarmärken?

Klockan ovan är från 1986, alltså innan Seiko lanserade luminova/lumibrite (1993/1994) vilket var den första icke radioaktiva lyspastan.

Svaret är lika enkelt som det är konstigt. Eftersom Japan hade väldigt strikta strålningsregler pga atombomberna i Hiroshima och Nagasaki tilläts inte Tritium på klockor. Gränsvärdet i Japan vad mycket lägre än i Schweiz. Däremot tilläts Prometium som har lägre strålning.

Det finns alltså inga vintage Seikos med Tritium, alla från motsvarande era har prometium istället. Prometium laddar inte fosforn (som den blandas med i lyspasta) lika bra som tritium. Prometium har dessutom kortare halveringstid än tritium vilket gör att lyspastan förlorar sin lysförmåga snabbare än lyspasta gjord med tritium.

Därför lyser din vintage Seiko sämre än en schweizisk klocka med tritium. :)
Jag ser vad du skriver men jag fastnade mest vid att klockan är från 86. Synd att den inte är på k&s. Hade vart en kul årsklocka att pröva nästa år när jag går över till den mörka sidan 4️⃣0️⃣

Jag ser vad du skriver men jag fastnade mest vid att klockan är från 86. Synd att den inte är på k&s. Hade vart en kul årsklocka att pröva nästa år när jag går över till den mörka sidan 4️⃣0️⃣
Då hinner du hitta en. :)

Hmm kanske en bra idé, har haft svårt bestämma mig kring vad en ska köpa själv i 40årspresent (86) och dessa är ju både roliga och överkomliga i pris. Och när klockintresset tog fart var Seiko det jag fastna för under många år. Tack för den tanken 👌🏻

Och intressant läsning, hade ingen aning om detta 🤓

Tillbaka
Topp