• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seiko vs Certina som nybörjare

Johan76

Basic
Ny i klockbranchen men börjar bli mer och mer intresserad av klockan som snygg assessor. Köpte nyss en Seiko turtle som första klocka men börjar även snegla på en certina ds action Diver. Ni som är klockkunniga Vad säger ni om Certinan som nybörjarklocka, hur är de i jämförelse mot Seiko? En beggad certina, rimligt pris?

tacksam för svar och infallsvinklar

/ J

Certina är riktigt bra. Prisvärt, hög kvalitet, betydligt snyggare och roligare än Seiko och dessutom med bättre gångavvikelse. Om du syftar på den automatiska varianten med powermaticurverk så har jag för mig att de brukar gå för kring 4' här på forumet vilket så klart varierar beroende på ålder, skick osv.

Ang Certina, versionen med quartzverk har ett så kallat High Accuracy Quartz-verk (HAQ) tillverkat av en global och bra leverantör vid namn "ETA". Vanliga kvartsare är specade att diffa upp till typ 10-15 sek per månad, denna diffar något i stil med 10 sek per år. Mycket bra grejer! En av de billigare klockorna med HAQ, men inte för billig. Certina har alltid löjligt bra kvalité i länk och länklås givet priset.

Certina är riktigt bra. Prisvärt, hög kvalitet, betydligt snyggare och roligare än Seiko och dessutom med bättre gångavvikelse. Om du syftar på den automatiska varianten med powermaticurverk så har jag för mig att de brukar gå för kring 4' här på forumet vilket så klart varierar beroende på ålder, skick osv.
Beror väl på vilken Seiko du jämför med...

3-3_07063014471047_jpg.jpg

Ny i klockbranchen men börjar bli mer och mer intresserad av klockan som snygg assessor. Köpte nyss en Seiko turtle som första klocka men börjar även snegla på en certina ds action Diver. Ni som är klockkunniga Vad säger ni om Certinan som nybörjarklocka, hur är de i jämförelse mot Seiko? En beggad certina, rimligt pris?

tacksam för svar och infallsvinklar

/ J
I vissa prisklasser betalar man egentligen bara för märket och designen. Prestanda är väldigt lika, speciellt på automatiska urverk, säg under 10k
Just på Actiondiver skulle jag hålla med @Smeden om att kvartsaren med Precidrive är riktigt prisvärd, både ny och begagnad. Tror till och med du kan hitta en Precidrive i titan som är tusenlappar billigare än automaten :)

Förlåt, missade att du skrev "Seiko i samma prisklass!" ;)
Diskussionen handlade om turtle och DS Action och då känns det lite skevt att ta upp en Seiko som listar $6000, inte sant?
En smaksak så klart men jag hade faktiskt hellre köpt en DS action Diver och lagt resten på något annat kul istället för Seikon. :D
Jag kan också slå ett slag för quartzmodellen som tagits upp som förslag. Riktigt prisvärd och fin med alla fördelar som quartz innebär. DS Action är annars rätt svårslagen i sin prisklass och det enda jag tycker mäter sig är Christopher Ward som ligger på liknande priser. Har du tittat på deras modellutbud? :)
https://www.christopherward.com/home

Diskussionen handlade om turtle och DS Action och då känns det lite skevt att ta upp en Seiko som listar $6000, inte sant?
En smaksak så klart men jag hade faktiskt hellre köpt en DS action Diver och lagt resten på något annat kul istället för Seikon. :D
Jag kan också slå ett slag för quartzmodellen som tagits upp som förslag. Riktigt prisvärd och fin med alla fördelar som quartz innebär. DS Action är annars rätt svårslagen i sin prisklass och det enda jag tycker mäter sig är Christopher Ward som ligger på liknande priser. Har du tittat på deras modellutbud? :)
https://www.christopherward.com/home
Känns också lite skevt att kategoriskt dissa Seiko som du gjorde.

"Certina är riktigt bra. Prisvärt, hög kvalitet, betydligt snyggare och roligare än Seiko och dessutom med bättre gångavvikelse."

Seiko har ju som sagt klockor i exakt alla prisklasser och det var bara ett exempel på att det du skrev var tokigt och osade lite reddit-ignorans. Men men, alla fattar ju vad du menar. :)

Senast ändrad:
Känns också lite skevt att kategoriskt dissa Seiko som du gjorde. Men men, du fattar ju att alla fattar vad du menar. :)
Det är inte meningen att skapa dålig stämning eller så men Seiko är ju ökända för kass kvalitet på deras billigare produktserier och en Certina DS Action är objektivt bättre på alla sätt och vis oavsett om det gäller finish, länk och lås, urverk/tidshållning osv. Sen handlar det så klart om personliga preferenser kring design men det förändrar inte klockans egenskaper och om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte ens skrev någonting om att Seikon skulle vara en sämre klocka (bortsett från gångavvikelsen vilket är en av flera punkter där Seiko faktiskt är sämre) utan att jag tycker att deras produkter inte tilltalar mig designmässigt.

Seiko rekommenderas ofta som instegsklocka men jag tycker att det finns betydligt bättre val i liknande prisklass om man ändå är villig att ge uppåt 10' som t.ex. ovan nämnda DS Action eller CW Trident.

Det är inte meningen att skapa dålig stämning eller så men Seiko är ju ökända för kass kvalitet på deras billigare produktserier och en Certina DS Action är objektivt bättre på alla sätt och vis oavsett om det gäller finish, länk och lås, urverk/tidshållning osv. Sen handlar det så klart om personliga preferenser kring design men det förändrar inte klockans egenskaper och om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte ens skrev någonting om att Seikon skulle vara en sämre klocka (bortsett från gångavvikelsen vilket är en av flera punkter där Seiko faktiskt är sämre) utan att jag tycker att deras produkter inte tilltalar mig designmässigt.

Seiko rekommenderas ofta som instegsklocka men jag tycker att det finns betydligt bättre val i liknande prisklass om man ändå är villig att ge uppåt 10' som t.ex. ovan nämnda DS Action eller CW Trident.
Jag har ägt ett antal Certinas, Seikos och Chris Wards i prisklassen under 10k. Sämst var Chris Ward-klockorna (vars boetter och boettlock måste vara designade av en halvblind praktikant med en förkärlek till Volvos 80-tal).

Mina billiga Seikos och Certinas har hållit rätt jämt skägg i design, komfort och finish. Mest av allt kan du få en schysst 5KX ny för ca 2,5k medan motsvarande Certina snurrar runt 10k.

Senast ändrad:
Jag har ägt ett antal Certinas, Seikos och Chris Wards i prisklassen under 10k. Sämst var Chris Ward-klockorna (vars boetter och boettlock måste vara designade av en halvblind praktikant, mina billiga Seiko och Certinas har hållit rätt jämt skägg i design, komfort och finish. Mest av allt kan du få en schysst 5KX ny för ca 2,5k medan motsvarande Certina snurrar runt 10k.
Och man får en rätt fin Seiko för 10 papp!

Jag har ägt ett antal Certinas, Seikos och Chris Wards i prisklassen under 10k. Sämst var Chris Ward-klockorna (vars boetter och boettlock måste vara designade av en halvblind praktikant, mina billiga Seiko och Certinas har hållit rätt jämt skägg i design, komfort och finish. Mest av allt kan du få en schysst 5KX ny för ca 2,5k medan motsvarande Certina snurrar runt 10k.
Vad tråkigt att höra! :( Jag antar att det var deras tidigare modeller med lökvisare och vågtavla? De har steppat upp sitt game rejält på senare år och skillnaden mot den senaste versionen av Trident är som dag och natt. Seiko är givetvis prisvärda sett till vad man får men de dras samtidigt med väldigt stora brister i sin kvalitetskontroll, har väldigt dåliga länkar (även på dyrare pjäser vilket är direkt pinsamt) och tillåter väldigt stor differens i gångavvikelsen även om man i vissa fall kan förbättra det genom ruckning.
Och man får en rätt fin Seiko för 10 papp!
Diskussionen handlade om hur Seiko står sig mot Certina och jag tycker som sagt att Certina DS Action är vassare än Seiko på bl.a. de punkter som jag tidigare har nämnt. Även om du går upp i prisklass till nylanserade modeller med 6R35 så tillåter specifikationen -15/+25 även om man som sagt kan ha tur att få ett bra exemplar och/eller rucka den till lägre avvikelser men det är tråkigt på en klocka i den här prisklassen. Jag har inte lyckats hitta någon specifikation för powermaticverket vilket mer eller mindre är en vidareutveckling av ett ETA 2824 men de går i regel inom eller åtminstone i närheten av COSC-specifikationer i verkligheten vilket tyvärr inte kan sägas om många av Seikos urverk i den här klassen. Det var inte min mening att dra igång en infekterad strid mellan varumärkena i fråga utan jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och den allmänna åsikten kring bl.a. gångavvikelse som tenderar att vara ganska dålig hos de allra flesta av Seikos billigare modeller.

Om du vill får du jättegärna bidra med information kring vilka Seikomodeller du själv anser är likvärdiga eller bättre än t.ex. DS Action Diver som diskuteras i tråden och i vilka avseenden då det är hela poängen med diskussionen. :)

Vad tråkigt att höra! :( Jag antar att det var deras tidigare modeller med lökvisare och vågtavla? De har steppat upp sitt game rejält på senare år och skillnaden mot den senaste versionen av Trident är som dag och natt. Seiko är givetvis prisvärda sett till vad man får men de dras samtidigt med väldigt stora brister i sin kvalitetskontroll, har väldigt dåliga länkar (även på dyrare pjäser vilket är direkt pinsamt) och tillåter väldigt stor differens i gångavvikelsen även om man i vissa fall kan förbättra det genom ruckning.
Diskussionen handlade om hur Seiko står sig mot Certina och jag tycker som sagt att Certina DS Action är vassare än Seiko på bl.a. de punkter som jag tidigare har nämnt. Även om du går upp i prisklass till nylanserade modeller med 6R35 så tillåter specifikationen -15/+25 även om man som sagt kan ha tur att få ett bra exemplar och/eller rucka den till lägre avvikelser men det är tråkigt på en klocka i den här prisklassen. Jag har inte lyckats hitta någon specifikation för powermaticverket vilket mer eller mindre är en vidareutveckling av ett ETA 2824 men de går i regel inom eller åtminstone i närheten av COSC-specifikationer i verkligheten vilket tyvärr inte kan sägas om många av Seikos urverk i den här klassen. Det var inte min mening att dra igång en infekterad strid mellan varumärkena i fråga utan jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och den allmänna åsikten kring bl.a. gångavvikelse som tenderar att vara ganska dålig hos de allra flesta av Seikos billigare modeller.

Om du vill får du jättegärna bidra med information kring vilka Seikomodeller du själv anser är likvärdiga eller bättre än t.ex. DS Action Diver som diskuteras i tråden och i vilka avseenden då det är hela poängen med diskussionen. :)
Asså, CW är mycket men det är väl det tydligaste exemplet på vad man får när man köper ett mikromärke. Det ser bra ut online men framför allt bärkomforten är klart bristande. Billigt, ser flash ut, de har lagt ut tillräckligt för att få skriva ”Swiss” på tavlan och folk verkar vara överlag rätt nöjda. Jag håller inte med om dina punkter kring Seiko, speciellt inte länkarna som jag anser slår framför allt CW och andra mikromärken på fingrarna (fasade kanter på undersidan är en grej). Å andra sidan föredrar jag Omegas 90-talslänkar över Rolex SuperOysters så det kan vara fel på mig.

Nåväl, om man är road av Powermatic 80 ska man självklart köpa Certinan, klarar man sig på 6R-serien finns även de i handeln. Köp tillräckligt många så får du se alla möjliga fel, fadäser och olika sätt att flå en katt. Det mesta blir bra och få av klockorna vi köper är _egentligen_ annorlunda än någon annan.

Tackar det högsta för alla diskussioner i tråden men om man riktar in sig på en certina ds någonstans mellan 4-8000 vilken rekommenderar ni då och varför. Har kollat lite på exempelvis precidrive och automatic.

Tackar det högsta för alla diskussioner i tråden men om man riktar in sig på en certina ds någonstans mellan 4-8000 vilken rekommenderar ni då och varför. Har kollat lite på exempelvis precidrive och automatic.
Först och främst så bör du välja om du vill ha en klocka med automatiskt urverk eller ett quartzverk. Quartz (precidrive) är batteridrivet och har många fördelar jämfört med automatiska urverk som t.ex. att du alltid har korrekt tid (+/-10spy, dvs. avviker maximalt tio sekunder per år), den stannar inte om du inte använder den, de tål mer stryk i form av vibrationer, slag och liknande samt att det enda underhållet som krävs är ett batteribyte för någon hundring med några års mellanrum. Den enda egentliga nackdelen är att vissa anser det vara tråkigt att sekundvisaren tickar en gång per sekund istället för att svepa fram (egentligen 6-8 tick per sekund beroende på modell) som på automatiska urverk.

Om vi istället vänder på det och fokuserar på automatiska urverk så får du som sagt en mjukare sekundvisare men det är egentligen den enda fördelen. Den drivs av sin egen rörelseenergi då en rotor snurrar och laddar upp gångreserven på ca 40-80h vilket innebär att klockan stannar om du lägger ifrån dig den i ett par dagar och den har dessutom en gångavvikelse som gör att du i de allra flesta fall måste ställa om tiden en eller ett par gånger per månad för att få den att gå rätt även om du använder den dagligen. Automatiska urverk har även många rörliga delar som kräver regelbunden och kostsam service (åsikterna går isär men rekommenderat intervall brukar vara 5-7 år) med ett par tusen kronor i kostnad per tillfälle.

Quartz har oförtjänt dåligt rykte inom klockkretsar då de anses "sakna själ" vilket bara är skitsnack och det är nog ganska tydligt vilket jag själv föredrar. ;)

Mina billiga Seikos och Certinas har hållit rätt jämt skägg i design, komfort och finish. Mest av allt kan du få en schysst 5KX ny för ca 2,5k medan motsvarande Certina snurrar runt 10k.
Nja.
En DS Action Automat får du ju för 5.5k typ och då vill jag påstå att bara länk och lås gör den värd de extra stålarna.

Länken på Skx/5KX är ju inte mycket o hänga i granen tyvärr.

Kanske OT, men om du närmar dig 10k hade jag kikat på Longines istället för Certina. Hade en DS Action Precidrive och var inte imponerad av finish och kvalitet i jämförelse med Seikos i både samma prisklass och under. Longines jag känt på är definitivt trevligare (och dyrare Seikos).
Hoppas du hittar nåt du gillar!

Om du redan har en klocka med automatiskt urverk är det väl ett bra komplement med en med ett quartzverk. Det är väldigt trevligt att kunna plocka upp en klocka ur lådan som alltid är redo. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Det viktigaste är du själv blir nöjd med ditt val.

Medan jag ändå är i diskussionstagen kan jag ju fråga om någon har några erfarenheter eller åsikter om Steinhart ocean one. Har sett lite bilder på den och rent visuellt tycker jag den ser ok ut för prisklassen. Men hur är kvalitén osv....är den prisvärd? I relation till Certina Seiko osv....?

Medan jag ändå är i diskussionstagen kan jag ju fråga om någon har några erfarenheter eller åsikter om Steinhart ocean one. Har sett lite bilder på den och rent visuellt tycker jag den ser ok ut för prisklassen. Men hur är kvalitén osv....är den prisvärd? I relation till Certina Seiko osv....?
Skulle personligen undvika den för att det är tråkigt att köpa en rolex-kopia men tror kvalitén är helt OK. Finns en massa andra trådar på det här forumet också där folk skriver en massa om vad de tycker! :)

Se mitt tidigare inlägg...

Är servicen på en Seiko i 5k klassen ett par tusen efter 5-7 år Låter ju sjukt i relation till inköpspris.
Inköpspriset är inte särskilt relevant då tidsåtgången är densamma men som du säger så känns det ibland märkligt att en enda standardservice kan överstiga priset för en helt ny klocka. Det känns på något sätt lättare att svälja 4k i servicekostnad om det gäller en klocka vars värde överstiger det med råge trots att kostnaden är densamma.

Sen finns det så klart ingenting som säger att den tvunget måste servas inom detta intervall utan det är bara en generell rekommendation och det finns många som lever efter "if it works, don't fix it". För klockor i den prisklassen så brukar man snarare strunta i service och om den skulle uppvisa problem någon gång i framtiden så får man i så fall ta ställning då med hänsyn till om modellen t.ex. kanske har utgått, om den har ett emotionellt värde för ägaren osv.

Älskar Seiko, men av mina klockor i prisklass under 10k måste jag erkänna att Certina är bättre. Både Certinas quartz och automatare håller tiden bättre och ger ett mer gediget kvalitetsintryck. Detta gäller ju bara mina klockor och ett urval på 17 st Seiko och 6 st Certina är ju ett rätt begränsat urval att dra generella slutsatser ifrån :)

Tillbaka
Topp