• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko VS Certina

Hej på er,

Börjar fundera på att köpa en lite mer dressad klocka. Har länge sneglat på en Seiko sarb023(http://www.seiyajapan.com/product/S-SARB023/SEIKO-Automatic-Watch-6R15-SARB023.html)

Var inne hos den lokala urmakaren och hittade den här certinan(http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-11-031-00.html)

Har hört/läst mycket om SARB:en på forumet, men det stora minuset är att den inte går att få tag på här (Örebro).
Tror den finns på klockmaster i Stockholm, så man kanske måste masa sig iväg dit för att känna på den... Har lärt mig att det är en jäkla skillnad på att se en klocka på bild och i verkligheten.

Certinan var riktigt snygg, pärlemor-vitt urtavla(syns dåligt på bilden) men kanske för dressad.

För övrigt så ska jag köpa en Orient Mako som komplement, om det gör er klokare :)

Så, vad säger ni? Motivera gärna era tips!

Tack och trevlig helg :pompus:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker Certinan är riktigt fin, men påminner en hel del om en viss Rolex. o_O

Jag har inte läst ett enda negativt ord om den Seikon, men har aldrig hållit i den själv. Har dock haft andra klockor från SARB-linjen och alla har varit bra och med en bra länk. Kittkatt-indexarna på sarbemodellen du tittar på ska vara riktigt fina IRL har jag hört och detaljnivån ska vara riktigt bra. Inte många klockor i den prisklassen som kan stoltsera med denna detaljfinishen:
d81115b7.jpg


Jag tror du blir nöjd med vilken du än väljer. SARB-linjen är rätt stor och det finns flera modeller med ljus urtavla, så min rekommendation är att du bildgooglar lite innan du bestämmer dig.
 
Tycker Certinan är riktigt fin, men påminner en hel del om en viss Rolex. o_O

Jag har inte läst ett enda negativt ord om den Seikon, men har aldrig hållit i den själv. Har dock haft andra klockor från SARB-linjen och alla har varit bra och med en bra länk. Kittkatt-indexarna på sarbemodellen du tittar på ska vara riktigt fina IRL har jag hört och detaljnivån ska vara riktigt bra. Inte många klockor i den prisklassen som kan stoltsera med denna detaljfinishen:

Jag tror du blir nöjd med vilken du än väljer. SARB-linjen är rätt stor och det finns flera modeller med ljus urtavla, så min rekommendation är att du bildgooglar lite innan du bestämmer dig.

Jo, tänkte faktiskt också på att den var väldigt lik en viss rolex :)

Har ju gått och funderat på att köpa en klocka i snart tre månader. Börjar klia i fingrarna nu, så finns risk att jag bara hugger för att... Men certinan kanske inte är helt fel ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är säkert en kanonklocka.

Här är några andra SARBar;
seikomaticSARB06519-1.jpg

911759d1356143687-raising-bar-sarb0315001a.jpg

492069d1313271583-dilemma-seagull-819-351-vs-seiko-sarb035-sarb.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Finishen på sarbarna slår certina alla dagar i veckan, så upplever jag det när jag testat en ds-1 (äger en sarb023). Jag säger seiko av den anledningen.
 
Ugh, ville gärna få EN klocka att välja på. Nu blev det ju lite jobbigare :(
Men, jo, Seikon/Seikorna(?) är helt klart snyggare... bara det att jag vill ha en NU!
Är väl lika bra att dunka iväg en order på en sånhär... http://watchhubs.com/en/japan-domestic-model/540-seiko-mechanical-automatic-japan-6r15-sarb023.html
Har ju sett recensionen på KS ang just sarb023 och den är ack så vacker.
Vore som sagt gött att köpa första "riktiga" klockan från AD i Sverige om det blir strul. Men kanske spelar kvitta. Bara att köra!(?)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kan varmt rekommendera sarben.
Har ju som sagt en 021.
Finishen är oslagbar i den prisklassen.
Snygg på bild men ännu bättre i verkligheten.
En klocka jag aldrig kommer sälja.

43A24CEF-D04C-4435-AD7E-8E46DB2C2BD4-5315-0000015D37A1A6AE.jpg
 
Topp