• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

seiko vs oris

mullman

Breitling
oris aquis magisk klocka, hittad för 8.5k beggad.
Seiko SBBN015 pris??
Lite mer vågad, men endå magiskt cool.
Vad hade ni kört på?

Hjälp!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Oris. Bra mycket snyggare. Grym länk också. Seikon är härlig men fan inte snygg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
oris aquis magisk klocka, hittad för 8.5k beggad.
Seiko SBBN015 pris??
Lite mer vågad, men endå magiskt cool.
Vad hade ni kört på?

Hjälp!
Om du jämför med den nyare tonfisken SBBN031 så blir det lite mer rättvist, 015 har ju utgått. Två ganska olika typer av klocka varav den ena dessutom är kvartsare, smaksak vad man gillar. Personligen tycker jag tonfisken är en fullträff men kan inte jämföra med Orisen eftersom jag aldrig ägt en.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Röstar för Oris aquis jag med. Snyggare design enligt mig, passar till det mesta.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Seiko, bättre design (går byta band) mer estetiskt tilltalande för mig samt tycker Oris utom PRO diver/Specialare är rätt "nja" för egen del.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Oris om det räcker för dig att byta mellan länk och gummi (och båda är asgrymma)
 

mullman

Breitling
Ursäkta att bilderna uteblev
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    137.3 KB · Visningar: 172
  • image.png
    image.png
    89.9 KB · Visningar: 168

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Fille oris mer och mer. Kul att dom aldrig har tillverkat kvartsare. Jag röstar Oris!
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Har en SBBN015 och haft en Aquis. Som @yonsson skriver så vore det kanske mer rättvist att jämföra med efterföljaren SBBN031 men hittar du en 015 så rekommenderar jag den framför Aquis. Även om Orisen är gedigen med härlig länk och att mitt ex var med den magiska blå tavlan, så tröttnade jag på den efter ett tag. Känns som alla har eller haft en medan en Tuna är en ikon och inte lika vanlig. Nedan bilder på min 015 och min ex-Aquis.

IMG_0247.JPG
IMG_1103.JPG
 

mullman

Breitling
finns ju ett antal dykare där ute:) vad skulle rekomenderas annars? kanske mer ute efter nått som inte är super vanligt. Quartz eller attomatare spelar mindre roll.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ett partiskt svar är Oris.
Visst, du är fast till att använda deras egna länk eller gummiarmband pga bandhornen. Men det gör inget för länken är bland de skönaste jag har burit och iaf jag kör den hela tiden och knappt använt gummiarmbandet.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Fille oris mer och mer. Kul att dom aldrig har tillverkat kvartsare. Jag röstar Oris!
Efter en snabb googling verkar det som om Oris tillverkat kvartsare på slutet och 70-talet och början av 80-talet. Sen profilerade de om sig till "high-mech" och tillverkade flera avancerade urverk. :)
http://www.friendsoforis.com/forum/index.php?/topic/22020-oris-quartz/

Personligen håller jag med de som nämnt mm300, den slår helt klart båda de andra klockorna. Men priset är också högre. I förhållande till Tunan så är Aquisen en klocka som kan användas vid fler tillfällen och jag tror att jag gillar den bättre.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Efter en snabb googling verkar det som om Oris tillverkat kvartsare på slutet och 70-talet och början av 80-talet. Sen profilerade de om sig till "high-mech" och tillverkade flera avancerade urverk. :)
http://www.friendsoforis.com/forum/index.php?/topic/22020-oris-quartz/

Personligen håller jag med de som nämnt mm300, den slår helt klart båda de andra klockorna. Men priset är också högre. I förhållande till Tunan så är Aquisen en klocka som kan användas vid fler tillfällen och jag tror att jag gillar den bättre.

Se där ja! Lite efterforskning skadar ju inte:) intressant läsning. Korrigerar mg själv med att säga att Oris inte har några quartzklockor i sitt sortiment idag:)

Förövrigt håller jag med om MM300.
 
Topp