• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Seikovarning!) Jag som aldrig skulle.....

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Kanonköp! Grattis. Kan inte få en cool kolumnhjulskronograf till bättre pris.
6138-verket är grymt bra. Haft några:

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut inget fel på den klockan! Den var ett alternativ nu när jag var på jakt efter en ny kronograf. Man får sjukt mycket autokrono för pengarna med vintage-SEIKO, eller vad säger du klockodile
 

Exxet

Rolex
Snygg chrono, en sk Yacthman lr UFO, Oktober -74, okej pris, om man ska vara petig så är väl inte den övre pushern original, hoppas att allt funkar, ska visst finnas en svag punkt på 6138 verken, nämligen minutaxeln/hjulet (minute recording wheel) det ska visst utsättas för stora krafter när man nollar chronographen, kan bli fin med ett svart rally m röda sömmar.

Ev. en intressant sida: http://seikoholics.yuku.com/sreply/236/Seiko-6138-001x-Big-Small-Eye-style#.U-4mkTC9lJz
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
buda hem något från Lauritz igen!!

Fan! Det sprack! Dubbelfan!

Vad säger Seikoexpertisen?

Har haft lust att äga en i flera år men gillar inte att köpa osett på auktion.

Länken är ju inte original och visarna är nog relumade misstänker jag. Nytt eller polerat glas men i övrigt då?

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=3&ItemId=3506637

Hit me!! Bad news or good news!

Jim

Tycker den ser helt OK ut. Visst, ser visare och index väldigt fräscha ut så kan man misstänka utbytesvarianter. Men tavlan tycker jag ser original ut. Tachybezel också. Jag har sett svarvade skaror på tryckknappar på vissa bilder och tittar man på en originalkatalog (dålig scan iofs) tycker jag det ser ut som att reset och möjligen start/stopp knapparna är spårade.

Så frågetecknet är alltså ev förbättrade minutvisare och index på tavlan. IMHO. Fina grejer om man gillar vintagekronografer.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Övre tryckknappen är definitivt utbytt, original har skåror som den nedre. Går säkert att hitta en originalknapp om du vill byta ut den. Tavlan och tachybezeln ser helt ok ut och är med största sannolikhet original. Även om inte länken är original så tycker i alla fall jag att den passar perfekt till klockan. Bara att gratulera till ett kanonköp för dom pengarna :)
 

seikoswede

Panerai
Tackar så mycket för all input!

Missade det med övre pushern men det spelar ingen större roll. Går ju att fixa senare.

Tycker modellen är en av Seikos allra finaste och just nu är jag som barnen kvällen före julafton'!

Rapport kommer!

Jim
 

Exxet

Rolex
Någon som ser något "fishy"??

Med min begränsade kunskap ser den ok ut förutom de punkter jag redan nämnt.

Jim
Inte direkt "fishy" men sekundvisaren ska ju matcha färgmarkeringarna på sub-tavlorna, i det här fallet orange, men det har ju inget med funktionen att göra men i a f ;) , har själv ett "UFO" på "inflygning" snart.
 

seikoswede

Panerai
Inte direkt "fishy" men sekundvisaren ska ju matcha färgmarkeringarna på sub-tavlorna, i det här fallet orange, men det har ju inget med funktionen att göra men i a f ;) , har själv ett "UFO" på "inflygning" snart.

Misstänker också att den är ommålad och fixad men får se hur illa det egentligen är imorgon.
Ibland ljuger ju bilderna men oftast till det värre!:nailbiting:

Jim
 
Topp