• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sekundlösa quartz-klockor

Sekundvisare på quartz?

• Ja

Röster: 10 47.6%
  • Nej

Röster: 11 52.4%

• Totala väljare
    21

Mono

Basic
En stor anledning till att jag inte äger någon quartzdriven klocka är den, i mitt tycke, estetiskt otilltalande tickande sekundvisaren. Varför finns den där då på typ alla quartzklockor?

”Jag måste ha sekundvisare” säger folk.

Varför?

För att ta tid? Nej, du sitter inte och följer sekundvisaren längre än 1 varv om du inte sitter på ett ålderdomshem.

För att se att klockan går? Nej, med 2-10 år utan batteribyte kan man unna sig att lyssna på den vid det tillfället som den avviker från din iPhone.

För att klockan ska kännas levande? Köper det för en svepande sekund, men inte en visare med dödsryckningar.

Är sekundvisaren helt enkelt o-ifrågasatt och totalt överskattad på en batteridriven klocka? Bör fler tillverkare plocka bort den på sina quartz-modeller?

Slänger in en poll för statistikens skull men diskutera gärna visarens vara och icke vara.

Beror väl lite på vilken typ av klocka men förstår vad du menar. Tooligare klocka (typ en dykare) så tror jag det skulle kännas fel utan sekundvisare. Men något lite dressigare (typ en cartier) så känns det helt rätt att skippa den 👏

Tickande sekundvisare är väl en smaksak men jag tycker quartzklockor generellt har lite för dålig status idag. Jag hoppas dom stora tillverkarna satsar än mer på fina quartzverk i framtiden!

Beror väl lite på vilken typ av klocka men förstår vad du menar. Tooligare klocka (typ en dykare) så tror jag det skulle kännas fel utan sekundvisare. Men något lite dressigare (typ en cartier) så känns det helt rätt att skippa den 👏
Kan hålla med om dykare, där en snurrande visare faktiskt fyller en funktion om man ska ner med tuber. Men det känns som att en märklig gräns för godkännandet av sekundvisarens icke existens har dragits vid dressklockor.

Behöver man verkligen sekundvisare på en fieldwatch tex? Jag hittar inte ens något exempel att posta, så tillverkarna tycker onekligen det. Eller är det bara för att ingen ifrågasätter den?

Har en del tvåhandare som jag gillar. Man kan ju ta bort sekundvisaren om man vill. Subsekund tycker jag funkar dock.
IMG_1324.jpeg
IMG_1276.jpeg
IMG_1210.jpeg

Kan hålla med om dykare, där en snurrande visare faktiskt fyller en funktion om man ska ner med tuber. Men det känns som att en märklig gräns för godkännandet av sekundvisarens icke existens har dragits vid dressklockor.

Behöver man verkligen sekundvisare på en fieldwatch tex? Jag hittar inte ens något exempel att posta, så tillverkarna tycker onekligen det. Eller är det bara för att ingen ifrågasätter den?
En field watch är ursprungligen en militär klocka och då är sekundvisare nödvändigt.

En field watch är ursprungligen en militär klocka och då är sekundvisare nödvändigt.
Ja men nu för tiden skaffar man väl en field watch för att åla runt i sandlådor på föräldraledigheten eller för att slippa lämna den i skåpet på gymmet när man ska duscha.

Min poäng är att folk verkar leva i historia. Gemene man är inte nere på 300m djup eller står på frontlinjen. En fieldwatch 2023 borde vara anpassad för blöjbyten och blöta uteserveringar.

Finns det ens en 200m quartz-klocka utan sekundvisare?! Jag vill inte ha en DW i sandlådan!

Ja men nu för tiden skaffar man väl en field watch för att åla runt i sandlådor på föräldraledigheten eller för att slippa lämna den i skåpet på gymmet när man ska duscha.

Min poäng är att folk verkar leva i historia. Gemene man är inte nere på 300m djup eller står på frontlinjen. En fieldwatch 2023 borde vara anpassad för blöjbyten och blöta uteserveringar.

Finns det ens en 200m quartz-klocka utan sekundvisare?! Jag vill inte ha en DW i sandlådan!
Så utöver att du skaffat en avog inställning till tickande sekundvisare (som gör tidtagning betydligt enklare än en "flytande") så har du missat att hela trenden med mekaniska klockor är att folk vill leva historia? En kvartsklocka bär du för att du primärt vill kunna läsa av tiden, en mekanisk för att du är romantiker. Frågan du bör ställa dig är vad en sekundvisare gör för nytta på en mekanisk klocka.?

Om man vill ha något på armen och samtidigt leva i nutiden så skaffar man en smartwatch. Alla konventionella klockor är arkaiska.

En stor anledning till att jag inte äger någon quartzdriven klocka är den, i mitt tycke, estetiskt otilltalande tickande sekundvisaren. Varför finns den där då på typ alla quartzklockor?

”Jag måste ha sekundvisare” säger folk.

Varför?

För att ta tid? Nej, du sitter inte och följer sekundvisaren längre än 1 varv om du inte sitter på ett ålderdomshem.

För att se att klockan går? Nej, med 2-10 år utan batteribyte kan man unna sig att lyssna på den vid det tillfället som den avviker från din iPhone.

För att klockan ska kännas levande? Köper det för en svepande sekund, men inte en visare med dödsryckningar.

Är sekundvisaren helt enkelt o-ifrågasatt och totalt överskattad på en batteridriven klocka? Bör fler tillverkare plocka bort den på sina quartz-modeller?

Slänger in en poll för statistikens skull men diskutera gärna visarens vara och icke vara.
Mycket bra trådstart, heder!
Älskar att se en mekanisk flytande sekundvisare och ogillar starkt därför quartz som oetiskt hoppar fram.
Har några quartz men de tenderar inte besöka handleden alls lika ofta.
Och mina Chrono-ur (mekaniska givetvis) startar jag oftast tidtagningen så man ser sekundvisaren röra sig - vackert!

Har dressur (Tank) vars quartz saknar sekundvisare. Då blir det så finfint så!

ZEN: Når jeg hadde en 40mm PRX quartz, så vurderte jeg å ta av sekundviseren for å få en klokke som er mer harmonisk å se på.

Mycket bra trådstart, heder!
Älskar att se en mekanisk flytande sekundvisare och ogillar starkt därför quartz som oetiskt hoppar fram.
Har några quartz men de tenderar inte besöka handleden alls lika ofta.
Och mina Chrono-ur (mekaniska givetvis) startar jag oftast tidtagningen så man ser sekundvisaren röra sig - vackert!

Har dressur (Tank) vars quartz saknar sekundvisare. Då blir det så finfint så!
Du får välja en quartz med lite högre frekvens så får du en mer svepande rörelse. Det är fortfarande en quartz, men känslan finns där på rätt klocka. :)

Enda jag stör mig på vad gäller kvartsklockornas sekundvisare är när dom dallrar mycket eller grovt missar markörerna på tavlan. Detta är dock mest ett problem på billigare kvartsare. Tycker det är riktigt gött att ha ett par kvartsare i lådan man bara kan slänga på sig utan att behöva oroa sig för att behöva vrida upp och sätta tiden.

Mekanisk utan sekundvisare.
q.jpg

Kvarts utan sekundvisare.
IMG_20230424_185939.jpg

Kvarts med helt flytande sekundvisare.
IMG_20230418_110742.jpg

Enda jag stör mig på vad gäller kvartsklockornas sekundvisare är när dom dallrar mycket eller grovt missar markörerna på tavlan. Detta är dock mest ett problem på billigare kvartsare. Tycker det är riktigt gött att ha ett par kvartsare i lådan man bara kan slänga på sig utan att behöva oroa sig för att behöva vrida upp och sätta tiden.

Mekanisk utan sekundvisare.
q.jpg

Kvarts utan sekundvisare.
IMG_20230424_185939.jpg

Kvarts med helt flytande sekundvisare.
IMG_20230418_110742.jpg
Snyggt uppställ 👍🏿😎
Men räknar du verkligen Springdrive (som är en egen teknik) till kvarts? Den kan du ju inte lämna i lådan och bara slänga på dig utan att ställa tiden 😉

Snyggt uppställ 👍🏿😎
Men räknar du verkligen Springdrive (som är en egen teknik) till kvarts? Den kan du ju inte lämna i lådan och bara slänga på dig utan att ställa tiden 😉
Jag tycker nog allt att spring drive är en slags kvartsare, den har ju en kvartskristall. Just GS:en använder jag minst två ggr i veckan så det finns alltid soppa i tanken👍

Tillbaka
Topp