• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisare och schweiziska kvartsverk

Xtracrispy

Breitling
Hej börjar med att be om ursäkt ifall detta behandlats flera gånger redan, har sökt och hittat några trådar, men svaren spretar.

Det är så att jag nyss köpte ett enligt mig överprisat kvartsur(men jag ville bara ha den ändå :) ) och sekundvisare linear inte upp med strecken. Läst att det tydligen är så på schweiziska kvartsverk pga inte lika precisa drev osv för att öka servicetiden osv samt en massa andra utdelade svar. Såg att "Klockia" t.o.m skriver i sin FAQ att det är normalt(ej köpt klockan där).

Är det så det är så får jag ju leva med det men ändå irriterande när alla kollegor på jobbet med sina 200:- "mackklockor" linear bättre och vissa perfekt...

Har surfat runt länge och läst på forumet så vet det finns mkt kunskap här, så är det nån som vet 100% vad som gäller?

Vet man kan lämna in och flytta sekundvisaren, men är det nåt min AD skulle vägra så kommer jag såklart inte göra det under garantitiden iaf.

Mvh Simon
 

Bilagor

  • IMG_20190122_224505.jpg
    IMG_20190122_224505.jpg
    164.7 KB · Visningar: 9

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det varierar mellan olika urverk så det finns inget som garanterar att dyrare klockor träffar markeringarna. Oftast är det svårt att justera så det inte behöver vara likadant hela varvet runt. På vissa verk kan det även variera beroende på vilket läge klockan är i. Utöver det behöver inte tim och minutvisare linjera helt korrekt hela dygnet, det beror också på vilket verk det är.

Är du petig så får du köpa GS.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex levererar som vanligt :)
Har inte sett några bevis på att :gs: gör det @yonsson :cigar: :angel:
Vadå inga bevis? Det är ju en "feature" på GS-verket. De ska träffa markeringarna, gör de inte det så är det bara att skicka in den så fixar dom den under garantin.
GS kvartsverk har dessutom helt separata upphängningar för visarna så att tim och minutvisare alltid ska synka exakt.
 

Xtracrispy

Breitling
Tack för info! Har faktiskt läst om att GS har det samt även citizen fast med annan teknik har jag för mig. Jag får helt enkelt leva olinjerad visare då. :)

Mvh Simon


Det varierar mellan olika urverk så det finns inget som garanterar att dyrare klockor träffar markeringarna. Oftast är det svårt att justera så det inte behöver vara likadant hela varvet runt. På vissa verk kan det även variera beroende på vilket läge klockan är i. Utöver det behöver inte tim och minutvisare linjera helt korrekt hela dygnet, det beror också på vilket verk det är.

Är du petig så får du köpa GS.
 
Topp