• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisare på hembyggd SKX

nbla

Cartier
Byggt ihop min första SKX med delar från diverse ställen, dock får jag inte till det med sekundvisaren. Googlat lite och verkar som ett vanligt problem är att man bryter av sekundvisaren och en del blir kvar i urverket, vilket det ser ut som jag råkat ut för här.

Någon som har ett bra tips på hur jag får bort den?

IMG_20210615_154605.jpg
 
  • Like
Reactions: iko
Jag lånar den här tråden och kanske kan lyfta den för OT om han inte löst sitt problem med visaren.

men jag håller på att pussla ihop ett hopplock från Ebay och fastnar nu på montering av visare.
De fäster liksom inte på verket.
Har ni något tips?

Jag inbillar mig att hålen är för små på visarna.
Kan det stämma?

(Jag har matchat verket mot visarna vid inköp, ETA2824)

CB7E0F41-20CC-4AF1-86B7-EBCE06B416DA.jpeg
 

Exxet

Rolex
Jag lånar den här tråden och kanske kan lyfta den för OT om han inte löst sitt problem med visaren.

men jag håller på att pussla ihop ett hopplock från Ebay och fastnar nu på montering av visare.
De fäster liksom inte på verket.
Har ni något tips?

Jag inbillar mig att hålen är för små på visarna.
Kan det stämma?

(Jag har matchat verket mot visarna vid inköp, ETA2824)

CB7E0F41-20CC-4AF1-86B7-EBCE06B416DA.jpeg
Ett digitalt skjutmått är en bra grej att ha att mäta axlarna och det invändiga måttet på visarna, och även inte bara till klockpillande, det finns ju dedikerade visarverktyg typ t ex detta:

tool.jpg

ett budget alternativ brukar vara att skruva av nederdelen på en kulspets-/bläckpenna och använda denna.
Om hålen är för små kan man brotscha upp dessa.
 

Jonas

Breitling
2-Faktor
Jag kämpade länge med min första sekundvisare häromdagen. Efter de första försöken ramlade visarna av när jag monterade verket i boetten. Nu sitter de där men inte perfekt i linje kl 12.

Jag använde ett billigt visarverktyg av typen ovan, men det slutade med att jag tog loss verktyget ur hållaren för att få bättre kontroll. Topparna till mitt verktyg var ojämna och tenderade att ramla ur. Skräp! Pennor hade sannolikt varit bättre.

Jag kommer köpa bättre verktyg till nästa gång. Och en bättre urverkshållare, pincett och lupp!

Den här videon hjälpte mig:

Ett skjutmått kanske funkar för att mäta axlarnas diameter, men jag undrar om de verkligen har tillräcklig precision eller om man borde använda typ en micrometer?

Jag tvivlar på att ett skjutmått duger till att mäta visarnas håldiameter. Det kräver nog något riktigt specialverktyg?
 
Ett digitalt skjutmått är en bra grej att ha att mäta axlarna och det invändiga måttet på visarna, och även inte bara till klockpillande, det finns ju dedikerade visarverktyg typ t ex detta:

tool.jpg

ett budget alternativ brukar vara att skruva av nederdelen på en kulspets-/bläckpenna och använda denna.
Om hålen är för små kan man brotscha upp dessa.

Jag kämpade länge med min första sekundvisare häromdagen. Efter de första försöken ramlade visarna av när jag monterade verket i boetten. Nu sitter de där men inte perfekt i linje kl 12.

Jag använde ett billigt visarverktyg av typen ovan, men det slutade med att jag tog loss verktyget ur hållaren för att få bättre kontroll. Topparna till mitt verktyg var ojämna och tenderade att ramla ur. Skräp! Pennor hade sannolikt varit bättre.

Jag kommer köpa bättre verktyg till nästa gång. Och en bättre urverkshållare, pincett och lupp!

Den här videon hjälpte mig:

Ett skjutmått kanske funkar för att mäta axlarnas diameter, men jag undrar om de verkligen har tillräcklig precision eller om man borde använda typ en micrometer?

Jag tvivlar på att ett skjutmått duger till att mäta visarnas håldiameter. Det kräver nog något riktigt specialverktyg?

Tack för svar! Ja, jag köpte ett exakt sånt verktyg igår kväll efter jag postat och väntar på leverans.
Jag har monterat vidare några gånger förr och då har jag inte haft samma problem med tim- och minutvisaren som nu.
Då var problemet sekundvisaren som var för tjock för att gå ner i hålet.

Jag snodde t om visarna från en annan klocka (billig klon) för att testa (också de Mercedes-visare) men de var åt andra hållet, för stora i hålet och föll bara av.

Jag köpte ovanstående verktyg för att våga pressa ner visarna mer kontrollerat.
Är det rätt väg att gå tror ni?
 
Topp