• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisare som stannar vid skak?

krichan

Breitling
Hej på er,

Har köpt min första automatare, en Bulova och upptäckt en sak.
Om jag skakar klockan på armen, dvs ruskar den, så stannar sekundvisaren till en liten stund.

Dock är det jäkligt märkligt för den går fortfarande exakt, så när som på nån sekund kanske, som jag ställde den vid inköp (dvs en vecka sedan)

Ska de bete sig så? Fattar inte riktigt vad som händer nämligen... Vrider jag kronan så stannar inte sekundvisaren.
 

tobb3

Omega
Det låter ju väldigt märkligt tycker jag, vad är det för modell? Detta borde gå på garanti så är bara att gå tillbaka dit du köpte den.
 
Har haft en klocka med samma fenomen en gång. Har för mig att jag då frågade på watchuseek och fick svaret att det beror på urverkets uppbyggnad. Kommer inte ihåg exakt vad svaret var, men det hade nog något med kugghjulets till sekundvisaren upphängning.. Ska se om jag hittar den där gamla tråden....
 
  • Like
Reactions: JLW

Pantzar

Omega
Har också haft en klocka som betedde sig så, det var något miyota verk tror jag. Har för mig att jag läste att det beror på glapp mellan kugghjulen. Vad jag förstår så är det inget konstigt? Den går inte fel då klockan går som vanligt bara att sekundvisaren stannar. ;)
 
Topp