• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisaren fastnar på minutvisaren på min Cocktail time

Du_Jag

Breitling
Jag tappade min relativt nya Seiko SARB065 (Cocktail time) i golvet häromveckan. Plockade upp den och allt såg OK ut.
Senare på kvällen noterade jag att den visade helt fel tid, och kom till slutsatsen att sekundvisaren liksom hakar upp sig på minutvisaren. Om man ger klockan en stöt eller skakar den brukar sekundvisaren lossna och klockan går då problemfritt i en minut - innan den återigen stannar på minutvisaren.

Nedan en liten gif för att visa:
SxoGN0sLEPIu4.gif


Min fråga är: Hur fixar jag detta på bästa sätt? Kan jag göra något på egen hand? Lämnar jag in till någon, och i sådant fall vem (jag bor i Göteborg).
Skickar jag tillbaka till Seiya?
 
B

Banankontakt

Guest
Du måste ta ut urverket och förmodligen plocka lös visarna för att sen sätta dit dem igen. Det kan gå att bara pilla till minutvisaren, men det är ganska små marginaler.
Det är lite trixig och innehåller flera moment som kan gå snett om man inte är försiktig. Så om du är rädd om klockan skulle jag rekomendera att lämna den till någon som kan.

Både tavlan, visarna och urverket är rätt känsliga om du slinter men mejseln och om man råkar böja en visare eller göra ett märke på urtavlan så är det inte så lätt att återställa det alla gånger.

Vem i Göteborg du kan lämna til har jag ingen aning. Alla urmakare kan nog lösa problemet, men du kanske har kvar garanti på klockan?Då kan du skicka ett mail till återförsäljaren för att få reda på hur du ska göra. Kanske har du någon försäkring du kan ta det på. Hemförsäkringen? Men det beror ju på självrisken också.
 
Topp