• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisaren snurrar med när man ställer klockan...

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Just detta knaset har jag aldrig stött på tidigare och är lite nyfiken på vad det kan bero på.
Tänker att det finns åtminstone dussinet personer här som har full koll på just detta. ;)

På många av mina gamla klockor kan man se sekundvisaren "reagera" (d.v.s. röra sig nån mikrometer) då man ställer tiden.
Men på just denna som jag refererar till så rör den sig mycket. Om man ställer fram klockan tio minuter så snurrar sekundvisaren också tio varv.
Ställer man fram den en timme så snurrar den sextio...
Tänker att det inte är särskilt nyttigt för verket, så det är väl kanske bättre att låta bli att ställa tiden för stunden.
Verket är annars ett ESA 9162 (stämgaffel) som jag inte vet om det funkar alls. Givet sekundvisaren så förutsätter jag att det inte gör det.

Någon som varit med om detta och vet vad det beror på?
Min Google-känsla var visst inte så vass idag.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Just detta knaset har jag aldrig stött på tidigare och är lite nyfiken på vad det kan bero på.
Tänker att det finns åtminstone dussinet personer här som har full koll på just detta. ;)

På många av mina gamla klockor kan man se sekundvisaren "reagera" (d.v.s. röra sig nån mikrometer) då man ställer tiden.
Men på just denna som jag refererar till så rör den sig mycket. Om man ställer fram klockan tio minuter så snurrar sekundvisaren också tio varv.
Ställer man fram den en timme så snurrar den sextio...
Tänker att det inte är särskilt nyttigt för verket, så det är väl kanske bättre att låta bli att ställa tiden för stunden.
Verket är annars ett ESA 9162 (stämgaffel) som jag inte vet om det funkar alls. Givet sekundvisaren så förutsätter jag att det inte gör det.

Någon som varit med om detta och vet vad det beror på?
Min Google-känsla var visst inte så vass idag.
Sluta snurra direkt och absolut inte så visaren snurrar bakåt, ett känt fel på 9162/9164 när ett kopplingshjul blir segt av gammal olja. En service med tvätt/olja kan räcka, men om du snurrar på kronan så att sekundvisaren snurrar, är det lätt att förstöra ett annat hjul (som håller sekundvisaren) med väldigt tät Och fin kugg. Det hjulet är lite dyrare än många andra reservdelar på grund av att felet är vanligt.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Sluta snurra direkt och absolut inte så visaren snurrar bakåt, ett känt fel på 9162/9164 när ett kopplingshjul blir segt av gammal olja. En service med tvätt/olja kan räcka, men om du snurrar på kronan så att sekundvisaren snurrar, är det lätt att förstöra ett annat hjul (som håller sekundvisaren) med väldigt tät Och fin kugg. Det hjulet är lite dyrare än många andra reservdelar på grund av att felet är vanligt.

Tackar!
Känner mig lite sneaky och ber om ursäkt för detta.
Klockan ifråga (Eterna Sonic KonTiki) var någonting som jag funderade på att buda på i en auktion, men ville inte avslöja för mycket. ;)

Givet klockans issues (och att jag inte vet hur många andra som snurrat bakåt) så vågade jag inte bjuda så pass högt som den i slutändan landade på.
Hoppas att köparen också gjort sin hemläxa, men tyckte att den var värd mer än vad jag tyckte.

Men som sagt - stort tack för hjälpen @eriksson850 - Lärorikt som alltid!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tackar!
Känner mig lite sneaky och ber om ursäkt för detta.
Klockan ifråga (Eterna Sonic KonTiki) var någonting som jag funderade på att buda på i en auktion, men ville inte avslöja för mycket. ;)

Givet klockans issues (och att jag inte vet hur många andra som snurrat bakåt) så vågade jag inte bjuda så pass högt som den i slutändan landade på.
Hoppas att köparen också gjort sin hemläxa, men tyckte att den var värd mer än vad jag tyckte.

Men som sagt - stort tack för hjälpen @eriksson850 - Lärorikt som alltid!
Ingen fara! :) kul och bra verk och hyffsat prisvärda att serva om man skickar till electric watches i England. Här på hemmaplan är det få som tar sig an dem pga att det krävs elektronmikroskop för att justera de små armarna som matar fram sekundhjulet?

18s in i det här klippet ser du det känsliga hjulet med runt 300 kuggar som matas fram av två armar.

 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sluta snurra direkt och absolut inte så visaren snurrar bakåt, ett känt fel på 9162/9164 när ett kopplingshjul blir segt av gammal olja. En service med tvätt/olja kan räcka, men om du snurrar på kronan så att sekundvisaren snurrar, är det lätt att förstöra ett annat hjul (som håller sekundvisaren) med väldigt tät Och fin kugg. Det hjulet är lite dyrare än många andra reservdelar på grund av att felet är vanligt.
Har stött på en Omega Seamaster fetlug med samma problem som TS. Kan det vara ett så allvarligt problem så det inte är lönt att köpa pga den höga kostnaden att laga?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har stött på en Omega Seamaster fetlug med samma problem som TS. Kan det vara ett så allvarligt problem så det inte är lönt att köpa pga den höga kostnaden att laga?
Helt olika verk och funktioner mellan ett 50-tals mekaniskt och ett 70-tals stämgaffelverk. Behöver nog inte bli speciellt dyrt men det får en urmakare avgöra.
 
Topp