• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sekundvisaren stannar ibland och ibland inte när jag ställetäe tiden.

krolleg

Breitling
Som rubriken säger. Sekundvisaren på min klocka stannar ibland och ibland inte när jag stället tiden. Ibland kan det funka 10 gånger på raken och ibland kan jag får hålla på länge innan Sekundvisaren stannar.

Det är en automatisk klocka och detta problem har kommit efter att klockan varit inne på garanti med utbytt urverk då mitt gamla urverk la av helt.
Detta urverk är alltså ca 2 månader gammalt.

Är det att anse som normalt att funktionen som stannar Sekundvisaren funkar lite sådär?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
För mig låter det som fel på kronan. Inte urverket? Kronans ”huggtänder” låser inte sekundvisaren. Eller mer precis den delen som stoppar sekundvisaren. Förutsatt att det finns hackning funktion.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nej, normalt är det förstås inte.

Ett Seagul 2836 (som nog egentligen heter något annat, ST2100 eller nåt sånt) är väl en ETA2836-klon, som är en variant av ett ETA2824.
De "hackar" sekundvisaren med en liten spak som har ena änden i en skåra på ett hjul på kronaxeln. När den flyttas så stoppas balansen.

Svårt att säga vad det beror på om det inte funka som det ska utan att öppna och titta efter. Kan vara felmontering (om den inte ligger rätt), eller något som skadats vid montering eller tillverkning.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Är hacking mekanismen som kärvar. Tyvärr ganska vanligt på asiatiska ETA klon verk. Är en liten tunn arm som ligger under fjäderhusbryggan med ingrepp i muffhjulet (sliding pinion) som vid visarställ läge på krona stoppar balansen.

Ofta beror felet på för mycket olja i de asiatiska verken så denna lilla arm klibbar fast när den inte skall.
 

krolleg

Breitling
Tack för svar.
Nu vet jag att funktionen som stoppar visare heter hacking 🙂 vi får se hur detta fel utvecklar sig. Har ju fortfarande något års garanti kvar på klockan.
Men när jag frågade tillverkaren om detta fel fick jag som svar typ att det är normalt att denna funktionen inte är 100% ig.

Jag tycker bara det låter konstigt för ingen av mina andra klockor med hacking har funkat dåligt utan alla är 100% så jag tycker mest det låter som att dom försöker slingra sig.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Tack för svar.
Nu vet jag att funktionen som stoppar visare heter hacking 🙂 vi får se hur detta fel utvecklar sig. Har ju fortfarande något års garanti kvar på klockan.
Men när jag frågade tillverkaren om detta fel fick jag som svar typ att det är normalt att denna funktionen inte är 100% ig.

Jag tycker bara det låter konstigt för ingen av mina andra klockor med hacking har funkat dåligt utan alla är 100% så jag tycker mest det låter som att dom försöker slingra sig.
Vilket svar 🙈. Säljer man något så ska ju produkten fungera. Reklamera!
 

krolleg

Breitling
Ja jag vet inte vem som lessnat mest. Tillverkaren som får tillbaka klockan gång på gång eller jag som måste skicka in den hela tiden men jag har faktiskt tappat exakt räkning av antal gånger den varit inne de ganska exakt 3 år jag haft den.

Men tror det ligger till såhär.
En gång för justering för den hade riktigt brottom å tiden gick för fort långt utanför specifikationen. Tre gånger har den varit inne för att byta urtavlan då olja från verket trängt fram på tavlan. Å en gång för å byta hela verket.
Ja just ja, fick skicka in den efter jag fick bytt verk eftersom jag fick fel krona på den med. Så de kunde byta till rätt. Sen kan man lägga till att jag alla gånger skickat in den i original trälådan men utan att få tillbaka den i rätt låda två av gångerna. Så de har fått skicka lådan separat.

Vill inte säga vem men det är en svensk tillverkare som börjar på M å slutar på alm.... 🤷‍♂️
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja jag vet inte vem som lessnat mest. Tillverkaren som får tillbaka klockan gång på gång eller jag som måste skicka in den hela tiden men jag har faktiskt tappat exakt räkning av antal gånger den varit inne de ganska exakt 3 år jag haft den.

Men tror det ligger till såhär.
En gång för justering för den hade riktigt brottom å tiden gick för fort långt utanför specifikationen. Tre gånger har den varit inne för att byta urtavlan då olja från verket trängt fram på tavlan. Å en gång för å byta hela verket.
Ja just ja, fick skicka in den efter jag fick bytt verk eftersom jag fick fel krona på den med. Så de kunde byta till rätt. Sen kan man lägga till att jag alla gånger skickat in den i original trälådan men utan att få tillbaka den i rätt låda två av gångerna. Så de har fått skicka lådan separat.

Vill inte säga vem men det är en svensk tillverkare som börjar på M å slutar på alm.... 🤷‍♂️
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
12028123636_3b1e0f179e_b.jpg
Så här fungerar hacking. När uppdragsaxeln dras ut så rör sig denna del mot balansens hjul och friktionen som uppstår ska stoppa balansen. Är denna tunna arm böjd eller skadad så fungerar det inte som tänkt.
 
Topp