• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Semesterfyndande, typ 4

denjohan

Rolex
Pledge Member
Vid ett nyligen timat besök i Bryssel råkade jag snubbla över en antikhandel/diverseaffär/lumpbod med lite gammalmögel i skylten. Jag gick in på vinst och förlust och rafsade igenom ett tjugotal mer eller mindre ointressanta 50- & 60-talare, när jag råkade få syn på något i en låda som fick mig att bli påtagligt intresserad. När jag dessutom såg prislappen blev jag _verkligen_ intresserad. Gubben som hade affären såg ut som om han var veteran från första världskriget, och verkade ha föga koll på klockor. Vi dividerade lite om objektet som han hade, jag frågade om det verkligen var det priset som stod på prislappen han ville ha, och jodå, det var det. Taget, sade jag och gav gubben det begärda priset, och han såg ut som att han var påtagligt nöjd. Det var jag också kan man säga. Här kommer objektet:

bild.JPG


En Speedmaster Professional mark IV, inhandlad för €500. Ett imposant äkthetsbevis medföljde som jag för all del var lite skeptisk till, men efter lite googlande kom jag fram till att den som utfärdat beviset var en holländsk urhandlare som jag förstod det som är AD för Omega, så så vitt jag kan se är den kosher. Det är för all del inte ett felfritt exemplar, den har någon liten ding på boetten och en del repor i glaset, men funktionen är så här långt helt felfri och så vitt jag kan se håller den tiden inom ±10 s/dygn. Orginallänk sitter på, en smula rasslig, men inte värre än att det är OK. Servicehistoriken är okänd, möjligen obefintlig, men jag bryr mig föga om detta just nu. Jag är mycket glad för mitt fynd.

Har länge varit sugen på en Speedy Pro, då en Moonwatch, men jag är ju också extremt svag för sjuttiotalskronografer, och detta blev ett giftermål i himlen. Juryn är fortfarande ute på om det blir en flipp eller en keeper, men just nu lutar det starkt åt en keeper. I så fall blir det att kosta på en service och kanske ett nytt glas.

Nå, vad säger folket? Flyger den här?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Bra jobbat, helt klart en bra affär i mina ögon.
Samma boett som Mark2 är det väl också.
/j
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Det är en original Omegalänk, kan dock inte svära på att det är den exakta originallänken. Länken som sitter på är dock väldigt tidstypisk, så är den bytt är det gissningsvis länge sen. Serienumret säger att klockan är från 1973, och länken är från där någonstans garanterat. Så summa summarum tror jag att det är klockans originallänk.
 

Patrik J

Rolex
Grattis, lysande fynd, speciellt med länk på. Är det en originallänk (1162?) så är väl bara den värd ett par hundra euro. Visarna ser bytta ut så med lite tur kanske den fick en service samtidigt också.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Grattis, lysande fynd, speciellt med länk på. Är det en originallänk (1162?) så är väl bara den värd ett par hundra euro. Visarna ser bytta ut så med lite tur kanske den fick en service samtidigt också.

Var tvungen att googla lite och med 99,9% säkerhet kan jag säga att det är en 1162 den sitter på. Ett bra fynd blev just ännu bättre.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bra grävt :D
Sålde min för 12k för ca 5mån sedan så det där torde vara ett riktigt bra fynd du skaffat dig :D
 

Patrik J

Rolex
Var tvungen att googla lite och med 99,9% säkerhet kan jag säga att det är en 1162 den sitter på. Ett bra fynd blev just ännu bättre.

Kolla i låset så får du svart på vitt. Personligen tycker jag att de där boetterna är svåra att bära på något annat än länk. Men det är bara min egen åsikt, så testa med ett rejält läder.
E1CCLi3.jpg
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Har nu till drygt 99% säkerhet bestämt mig för att detta blir min första riktiga keeper. Vem rekommenderar ni för en service? Farfars eller?
 
Topp