• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Semi OT: Sug efter klockor?

Isodor

Audemars
Tjena,

Tänkte att det vore intressant att veta hur erat beteendemönster är gentemot dinkor.

Jag började intressera mig för ca 2 år sedan och sedan dess är jag nog lite up & down.

Ett tag var det frenesi och jag sökte dinkor hela tiden och vilken jag skulle köpa/vilja ha.

Nu idag är jag mer likgiltig och tycker det är lika kul att se paketöppningstrådar man kan glädjas med.

Har en ny dinka på ingång som landar om ett tag dock (känner att jag ej har bråttom, sug, ATM).
När den har landat tror jag att det kommer bli mitt sista inköp på ett bra tag då det är andra saker som står på livsagendan..

Hur är det med er, hur länge har ni varit intresserade? Är intresset konstant eller lite mer periodare?
Blir ni någonsin nöjda med era inköp eller är det flippsjukan som råder?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Beror på hur rastlös man är i livet.

Då ekonomin och tiden tillåter inhandlande nu så lägger jag mkt tid på letande och tittande.
När det varit snålare har hjärnan i någon form av självbevarelsedrift stäng av suget.

Ett tag var jag mer ute efter kameragrejer, då låg klocksuget latent i bakgrunden, men så fort all kamerautr var inhandlad kom klockmanin tillbaks.

Sen sålde jag all kamerautr och var tvungen handla ännu fler klockor :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Är lite kopplat till faktorer som tidstillgång och andra stimulanser. Är jag lite uttråkad på jobbet vad gäller uppgifter och dessutom inte har det så stressigt, då börjar suget gå upp. Antagligen mest för att ha ett "roligt projekt", dvs fundera på modeller, göra research etc...

Tvärtom när man har fullt upp, då hinner jag inte lägga ner så mkt tankekraft på det, då svalnar det av lite
 
Det går upp och ner. Har samlat i 20 år. Ibland är samlingen stor, ibland nästan obefintlig.
Just nu sitter jag ganska nöjd.
Har ca 40 fungarande vintageur och 5 modernare. Lägger inga stora summor på klockor, hellre på antikviteter då de ger mig mera av känsla och lyst. (Det är väl som att svära i kyrkan:p)
 

Grön

Omega
2-Faktor
För mig är det många saker som pockar på uppmärksamhet; hus och hem, två bilar, barn, fru, god mat och dryck, båt, skidor, resor... Som sagt var är det en prioritering. Jag skulle gärna komplettera med en ytterligare, men som det känns just nu kommer det att dröja ett tag. Jag vet vad jag vill ha och väntar hellre än att köpa någonting halvdant. Omvänt har jag insett att jag hellre avstå de högre prisklasserna till förmån för övriga glädjeämnen. Därmed inte sagt att jag fortfarande inspireras och lockas av att läsa om andras läckrbitar.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Konstant intresse, men tror detta går hand i hand med att jag studerar och således inte har för mycket dineros att spenderos! Därför blir jag gladare vid nyköp också ;)
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Periodare.

Blir oftast nöjd med nyinköp, men blir oftast ändå flipp efter ett tag. Efter ett tag lockar ofta något annat mer.

Gräset är grönare... :)
 

Archie

Cartier
the chase is better than the catch för att citera en gammal scooterlåt =). researchen, letande och besluten är ju halva nöjet och den gör man såklart mest när man har tid för det
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har varit intresserad att köpa en sjysstare klocka sen 2004 men intresset för klockor för vad de är kom nog 2008 för att sedan som nämts ha gått upp och ner i intensitet, nu har ju ett extremt fotointresse kommit också, men nog behöver man flera hobbys :) men billigare blir det ju inte...
 

Icaras

Rolex
2 år skulle jag gissa, dagen jag såg min farfars seamaster 30 :cool:

Själv så är det såhär med allt... läser på tills ögonen blöder, köper det bästa min budget tillåter, tänker på det på dagarna och drömmer om det på nätterna. Sen en morgon vaknar jag och frågar mig själv vad f*n jag sysslar med :D

Sen veckan efter är det ett nytt intresse som dyker upp. Som tur är så tappar jag inte intresset helt :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
the chase is better than the catch för att citera en gammal scooterlåt =). researchen, letande och besluten är ju halva nöjet och den gör man såklart mest när man har tid för det

How Much Is The Fish. Haha. Skämskudde på att ta den referensen.

Det är nog mycket så i alla intressen av den här typen. Likadant som när man ska boka en resa. Älskar att sitta och researcha halva internet efter den perfekta kombinationen av hotell och flyg. När det väl är bokat infinner sig en jäkla tomhet som är svår att ta på.
 

Emil

Cartier
intresset har väll funnits till och från i ca fyra -fem år, fick en unge för snart två årsedan och då gick intresset in i viloläge då vi var tvugna att prioritera där hemma. nu när dem stora utgifterna är klara går man i köpetankar hela tiden och nu tar klockorna fart igen. problemet är bara att jag måste bli bättre på att smussla, annars så blir det soffan i några veckor till.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
intresset har väll funnits till och från i ca fyra -fem år, fick en unge för snart två årsedan och då gick intresset in i viloläge då vi var tvugna att prioritera där hemma. nu när dem stora utgifterna är klara går man i köpetankar hela tiden och nu tar klockorna fart igen. problemet är bara att jag måste bli bättre på att smussla, annars så blir det soffan i några veckor till.

Du är placerad på soffan nu alltså!
 

Dansken

Breitling
Tjena,

Tänkte att det vore intressant att veta hur erat beteendemönster är gentemot dinkor.

Jag började intressera mig för ca 2 år sedan och sedan dess är jag nog lite up & down.

Ett tag var det frenesi och jag sökte dinkor hela tiden och vilken jag skulle köpa/vilja ha.

Nu idag är jag mer likgiltig och tycker det är lika kul att se paketöppningstrådar man kan glädjas med.

Har en ny dinka på ingång som landar om ett tag dock (känner att jag ej har bråttom, sug, ATM).
När den har landat tror jag att det kommer bli mitt sista inköp på ett bra tag då det är andra saker som står på livsagendan..

Hur är det med er, hur länge har ni varit intresserade? Är intresset konstant eller lite mer periodare?
Blir ni någonsin nöjda med era inköp eller är det flippsjukan som råder?
Har nog samma känsla som du,det är lite upp och ner.
 
Allmänt tråkigt. Glädjen av ny klocka blir bara kortare och kortare. Klockdrömmarna svartnar.
Den fränaste vänstersnubben bär rolex, och klassens helgon har billigt hommage på armen.

Gummisnodden har kallnat, och blivit stel.
Önskar man kunde hitta EN klocka och slippa det här.
 

Archie

Cartier
How Much Is The Fish. Haha. Skämskudde på att ta den referensen.

Det är nog mycket så i alla intressen av den här typen. Likadant som när man ska boka en resa. Älskar att sitta och researcha halva internet efter den perfekta kombinationen av hotell och flyg. När det väl är bokat infinner sig en jäkla tomhet som är svår att ta på.

ja på många sätt har man ett väldigt stort nöje i att inte äga en viss klocka... än. Jag antar att detta är anledningen till att folk flippar så mycket.... det är inte ägandet av en viss klocka som är det viktiga

haha tyskar och musik alltså...
 

carlanton

Audemars
Har insett att jag inte har något som helst intresse av att äga mer än en klocka. Man har ju bara en vänsterarm. Är nöjd med min Superocean i nuläget, men om jag får loss lite pengar efter sommaren säljer jag nog den och köper en Sub eller GMT.

- Zen.
 

Emil

Cartier
Har insett att jag inte har något som helst intresse av att äga mer än en klocka. Man har ju bara en vänsterarm. Är nöjd med min Superocean i nuläget, men om jag får loss lite pengar efter sommaren säljer jag nog den och köper en Sub eller GMT.

- Zen.
förvisso bra val av klocka, men vad säger lena handén om att inte möta något motstånd?
 
Topp