• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Senaste scamen....

Gripenbro.se

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Kom på mailen igår... vill att man skall gå in på den bifogade länken
för att skriva in sina bankkortuppgifter...
Nytt för mig men jäkligt smart

Hej,
Med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket sig rätten att regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket. Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 300 kr. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid senaste transaktionen på Blocket.
https://www.blocket.se/blocketkonto/form&kr=300
Belopp Återbetalas: SEK 300.00
Blocket Användar: [email protected]
Det här mejlet går inte att svara på.
Hälsningar
Blocketskundservice
Blocket.se - Sveriges största köp & sälj marknad
105 18 Stockholm
Org nr 556610-3429

https://www.blocket.se/blocketkonto/form&kr=300

Belopp Återbetalas: SEK 300.00

Blocket.se - Sveriges största köp & sälj marknad
105 18 Stockholm
Org nr 556610-3429
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag klickar in på den URLn med Chrome så varnar den mig om att sidan är rapporterad som lösenordsfiske, en ganska trevlig feature i Chrome imo!

F.ö ett ganska vanligt knep, att man påstår att något ska återbetalas, och att man måste knappa in sitt kortnummer eller liknande.. Fick liknande mail från någon som uppgav sig vara Telia.. Dock är de "oftast" ganska lätta att förstå att det är scam då svenskan ofta är extremt dålig..
 

Gripenbro.se

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
När jag klickar in på den URLn med Chrome så varnar den mig om att sidan är rapporterad som lösenordsfiske, en ganska trevlig feature i Chrome imo!

F.ö ett ganska vanligt knep, att man påstår att något ska återbetalas, och att man måste knappa in sitt kortnummer eller liknande.. Fick liknande mail från någon som uppgav sig vara Telia.. Dock är de "oftast" ganska lätta att förstå att det är scam då svenskan ofta är extremt dålig..


Absolut men i detta fallet tyckte jag det var lite mer tricky med bra svenska och blocket emailadress osv..
Kan nog vara lätt att gå på ...
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut men i detta fallet tyckte jag det var lite mer tricky med bra svenska och blocket emailadress osv..
Kan nog vara lätt att gå på ...


Håller med dig, bra att du tar upp det!

Frosse, de använder sig inte av en blocket-adress egentligen, länken ser ut som en adress, men själva adressen går som sagt till en domän registrerad på Island, och går alltså INTE till blocket.se.
 

Mafr

Breitling
Ett bra tips är väl att aldrig klicka på nån länk i mail överhuvudtaget. Hur ofta får ni mail med länkar i som ni måste klicka på för att det är något viktigt? :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Länken går till domänen blocketskundservice.info, vilket absolut inte är blocket.se. Dock är den förklädd med typ 7 subdomäner, vilket för den vanliga internet-användaren inte säger någonting. Blocket-design osv. Snyggt gjort, dock solklar scam.

Tumregel: En seriös sida kommer aldrig be dig om betalningsuppgifter i ett mail, det kommer alltid vid en registreringsprocess.
 

Mafr

Breitling
Ett annat tips .. om du nu tror dig behöva ange ngn form av kontouppgifter på nätet överhuvudtaget .. motring gärna .. det kan vara värt ett samtal att kolla allt innan.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Såg den idag och den var väldigt bra gjord.
Som många inklusive mig har har haft annonser uppe nyligen.

Dock undrar jag hur dom fått tag i adressen då jag endast använder den för annonser på blocket typ och inte nån annanstans.
 

par

Patek
2-Faktor
Den har cirkulerat sen i somras. Har en kompis som blev av med ca 15000kr som gick till Italien. Efter anmälan mm så fick han tillbaka allt inom en vecka.
 
Topp