• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Separera krona från stam

Hej,

jag kollade men hittade inte svaret på detta någonstans hör på forumet.
Jag har två verk (inkl. krona och stam) och två boetter.
Jag vill flytta det ena verket till den andra boetten.
Kronan som hör till verket passar inte i boetten vilket gör att jag tänkte byta krona mellan stammarna.
På båda stammarna sitter kronan fast så inåt helv**e.

Har ni några tips?


/Johan
 

rogart-63

Patek
Värme. Värm kronan eller bommen så loctiten släpper. Lite lagom så du inte steker kronan . Men du bör limma med loctite igen.
 
Värme. Värm kronan eller bommen så loctiten släpper. Lite lagom så du inte steker kronan . Men du bör limma med loctite igen.

Nytt projekt.
Jag har en boett med medföljande krona.
Jag har ett urverk med medföljande stam.
Stammen har en provisorisk plastkrona.
Hur tar jag bort den för att skruva fast kronan från boetten?

Jag vill verkligen inte bryta av stammen, vilket jag råkade göra på föregående projekt…
 

rogart-63

Patek
Nytt projekt.
Jag har en boett med medföljande krona.
Jag har ett urverk med medföljande stam.
Stammen har en provisorisk plastkrona.
Hur tar jag bort den för att skruva fast kronan från boetten?

Jag vill verkligen inte bryta av stammen, vilket jag råkade göra på föregående projekt…
Ta bort plastkronan ?. Den brukar inte så hårt . Håll så nära kronan du kan . Så ska det nog gå bra . Sen är inte alla bommar såna som ska användas till klockan. Det följer med en bom med plastkronan till vissa Seiko . Men då är inte bommen gängad .
 

Exxet

Rolex
Nytt projekt.
Jag har en boett med medföljande krona.
Jag har ett urverk med medföljande stam.
Stammen har en provisorisk plastkrona.
Hur tar jag bort den för att skruva fast kronan från boetten?

Jag vill verkligen inte bryta av stammen, vilket jag råkade göra på föregående projekt…
Dom där plastkronorna brukar ju inte sitta så hårt vad jag vet, själv brukar jag använda en s k pin vise för att hålla i bommen (stem)
480-144-pin-vise.jpg
 
Ta bort plastkronan ?. Den brukar inte så hårt . Håll så nära kronan du kan . Så ska det nog gå bra . Sen är inte alla bommar såna som ska användas till klockan. Det följer med en bom med plastkronan till vissa Seiko . Men då är inte bommen gängad .

Den här bommen är till urverket, jag har ingen annan.
Är det klassiskt lefty loosey, righty tighty på det här?
 
Använd en plattång eller ett lite skruvstycke . Om du håller så långt upp sol möjligt . Kanske en papper imellan så inte sabbar gängorna . Själv har jag en liten peang .

Jag lyckades igår! Tack!
Men nu behöver jag hjälp med en annan grej.
Jag lånade nån annans tråd här i ”Hemmafix-forumet” gällande visarna.
Behöver verkligen råd med att få dem på plats.
Kan man länka till en annan tråd?

 
Topp