• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ser ni klockor som konsumtion eller investering?

Klockor: konsumtion eller investering eller kanske lite av båda

• Totala väljare
    162

Arcticreef

Silver
Själv ser jag det som konsumtion fast med möjligheter för efterlevande att kränga av dem när jag trillar av pinn. Mao så köper men säljer inte. Åtminstone inte hittills.

Hur ser ni på ert klockköpande?

Jag ser det som en hobby(konsumtion), men tar ändå i beaktande att ett visst värde finns kvar i produkten. Hade haft svårare att betala 8k för ett par sneakers som om jag använde på samma sätt som mina klockor förmodligen inte skulle ha något större värde efter ett år.

Enligt mig ska investering ge möjlighet till daterad avkastning utan att sälja av innehav, allt annat är spekulation. Så om du inte ska hyra ut klockan är det konsumption. Det här är min syn på det, visserligen kan vissa klockor köpas med större sannolikhet att säljas med vinst men det är som sagt spekulation.

Enligt mig ska investering ge möjlighet till daterad avkastning utan att sälja av innehav, allt annat är spekulation. Så om du inte ska hyra ut klockan är det konsumption. Det här är min syn på det, visserligen kan vissa klockor köpas med större sannolikhet att säljas med vinst men det är som sagt spekulation.
Skillnaden är hårfin

Väldigt billig hobby och tidsfördriv. ”Billigare än att gå på bio” är väl det som beskriver hobbyn bäst även om man ibland köpt något för dyrt som sålts lite väl billigt. Likväl, det är en rolig hobby.

Genomtänkta köp = ekonomiskt oviktiga
Dessa klockor stannar oftast lite längre.

Spontana/testa för det är kul = ekonomiskt viktiga. Ej i vinstsyfte bara man inte backar ett par tusen. Då börjar det svida.
Klockor som oftast stannar en dag, några veckor eller max några få månader.

Konsumtion. Därför att någon värdeutveckling inte är garanterad för något. Med det inte sagt att värdebeständigheten inte är betydligt robustare, jämfört många andra konsumtionsvaror.

Istället för att köpa konst, gamla bilar (saknar tyvärr garage), islandshästar eller annat köper jag klockor. Konsumtion/hobby helt klart, använder och sliter dem med glädje!

Tillbaka
Topp