• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ser ni klockor som konsumtion eller investering?

Klockor: konsumtion eller investering eller kanske lite av båda

• Totala väljare
    162
Självklart kan man ibland köpa något smart, eller avstå från att köpa något som samlar damm i ett skyltfönster som sedan har gått upp 300% i pris efter 5 år som det oftare är i mitt fall, men jag köper saker för att jag vill använda dem. Det här med investeringar är anledningen att jag har ett ISK.

Som konsumtion när jag köper och som investering (sparande) när jag äger. :)

Jag köper för att jag vill ha. Inte för att spekulera eller deala.

Def lite både och! Klart att all ev. ekonomisk vinst är nice, men i regel köper jag för att ha och använda, med vetskapen att en del saker bibehåller värdet :)

Jag använder ju klockorna som jag köper och det sänker ju värdet när det blir märken, så konsumtion då. Hoppas ju såklart att det är en investering. Men då måste man sälja och det kanske man inte vill.

För att svara på frågan, så är det naturligtvis konsumtion. Vi köper en pryl och förser oss med något materiellt.
MEN nivåerna på denna hobby är oändlig och listan över spännande aspekter som kickar igång och gör en svinglad är lång. Bland historik, story-telling, mikromekanik, precision, proveniens etc finns även ’investering’, om än kanske långt ner.

F62F58ED-3726-437E-BCAF-A9B9F6A7EFA4.jpeg

Tillbaka
Topp