• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Seriös eller scam-omega på Chrono24?

Funderar på en Omega Deville i guld och har kommit i kontakt med en professionell säljare på Chrilles från Portugal 4.7(140), som säljer en.
Priset ligger kanske lite under de andra men han har skickat högupplösta bilder.
Den är från 2009 men saknar papper.

I annonsen står klockan som NOS (New Old Stock) och han upprepar det när jag ställer frågan om den blivit polerad. Han svarar inte på den frågan, men säger att den är oanvänd.

Jag ser några konstiga skuggor/märken på bilderna som jag behöver era hökögon för att analysera. Misstänker att den ändå polerats.
Är det jag som är petig eller är detta lurendrejeri från säljarens sida?

Jag är okej med att en klocka från 2009 har använts och t.o.m. polerats, men jag är INTE okej med att säljaren hävdar att den är NOS och aldrig använts, när den eventuellt är uppfixad. Då blir jag riktigt misstänksam att han ljuger om annat också.

Här kommer några bilder:
166D1257-0595-434D-A1F5-DAA218A1F5F9.jpeg

1CBE9665-E65A-49B0-B390-6CBD2ABBE844.jpeg

E7FADB89-52F2-4BE3-B22E-FE9BB75BA9B0.jpeg

B2DF05C8-C64B-4EE1-887E-78FDC6F657DD.jpeg

F2201C7D-868F-4E7B-A027-0A1139F859CC.jpeg

4ABDCD01-50D4-4C00-ADB7-B175D89F69AE.jpeg

…kan tilläggas att han har följt upp med ett meddelande där han säger att han kan gå ner lite, utan att jag ens nämnt något om pris.

I övrigt, om klockan ändå är ompolerad och han dragit en vals om dess NOS-status och den kommer utan papper skulle ni säga att 70K är rimligt för denna?

Skulle jag i så fall kunna gå till en urmakare med den och få den äkthetskontrollerad?

Dåliga bilder men ser mer ut som oxidering samt vanligt "display wear".
Det är inte så att de polerat så långt in de kan, utan att nudda boetten? 🤔
Har aldrig polerat en klocka själv eller sett hur man gör, men vet från annat jag slipat/polerat att två mötande ytor kan vara lite tricky, speciellt om man gör det med maskin/verktyg.

Har aldrig polerat en klocka själv eller sett hur man gör, men vet från annat jag slipat/polerat att två mötande ytor kan vara lite tricky, speciellt om man gör det med maskin/verktyg.
Har svårt att se det.

Om du inte litar pa saljaren ar det val bara att ga vidare?
Sa svart kan det val inte vara att hitta en OmegaDeVille?

Om den ar billigare an normalt och dessutom saljs av en professional handlare sa finns det ju en orsak.

Om du inte litar pa saljaren ar det val bara att ga vidare?
Sa svart kan det val inte vara att hitta en OmegaDeVille?

Om den ar billigare an normalt och dessutom saljs av en professional handlare sa finns det ju en orsak.
Mm samtidigt är det en bra deal för en klocka som sägs vara NOS, så inte helt självklart att jag borde passa. Finns inte så många andra liknande klockor med de premisserna.

Svårt med magkänslan eftersom jag aldrig köpt en begagnad klocka i mitt liv och dessutom aldrig köpt en online som jag inte känt och klämt på.

Senast ändrad:
Mm samtidigt är det en bra deal för en klocka som sägs vara NOS, så inte helt självklart att jag borde passa. Finns inte så många andra liknande klockor med de premisserna.

Svårt med magkänslan eftersom jag aldrig köpt en begagnad klocka i mitt liv och dessutom aldrig köpt en online som jag inte känt och klämt på.
Just darfor.
Varfor skulle en handlare ge dig en
Bra Deal?
Denne om.nagon tar ju ut max vad som gar.

Flyg ner till Portugal o h kika sjalv.
Du far val se det som en forsaking.

Annars är det väl bara att returnera om den inte matchar beskrivning.

Verkar vara denna.. Lite oklar annons dock. saknar cert, finns box och cert, och sedan bild på cert 🤷‍♂️

Annars är det väl bara att returnera om den inte matchar beskrivning.

Verkar vara denna.. Lite oklar annons dock. saknar cert, finns box och cert, och sedan bild på cert 🤷‍♂️

Precis den. Tyvärr är säljaren riktigt dålig på engelska så det försvårar lite.
Jag känner till 14-dagars-möjligheten från Chrono24, men har samtidigt läst att vissa haft svårt att lämna tillbaka klockor om säljaren hävdar att klockan uppfyller specen och att Chrono24 oftast tar säljarens parti.

Precis den. Tyvärr är säljaren riktigt dålig på engelska så det försvårar lite.
Jag känner till 14-dagars-möjligheten från Chrono24, men har samtidigt läst att vissa haft svårt att lämna tillbaka klockor om säljaren hävdar att klockan uppfyller specen och att Chrono24 oftast tar säljarens parti.

Dert stämmer att C24 oftast tar säljaren parti, Dock med bilder du tar när du packar upp och synar klockan som påvisar att den skulle vara använd och inte NOS väger nog in till din fördel.
Samt som säljare vill du inte riskera att få dåligt omdöme för dom pengarna.

Dert stämmer att C24 oftast tar säljaren parti, Dock med bilder du tar när du packar upp och synar klockan som påvisar att den skulle vara använd och inte NOS väger nog in till din fördel.
Det är sant. Sedan såg jag med de betygen de hade fått tidigare, att det var en hel del bortförklaringar i kommentarerna till kunder som hade varit missnöjda. Till skillnad mot andra säljare som verkat lite mer professionella.
Men men, de är väl inte ”mediatränade” ☺️

• Like
Reactions: SWC
Det är sant. Sedan såg jag med de betygen de hade fått tidigare, att det var en hel del bortförklaringar i kommentarerna till kunder som hade varit missnöjda. Till skillnad mot andra säljare som verkat lite mer professionella.
Men men, de är väl inte ”mediatränade” ☺️
Läste aldrig omdömena. Bättre att hoppa den isåfall.

Funderar på en Omega Deville i guld och har kommit i kontakt med en professionell säljare på Chrilles från Portugal 4.7(140), som säljer en.
Priset ligger kanske lite under de andra men han har skickat högupplösta bilder.

I annonsen står klockan som NOS (New Old Stock) och han upprepar det när jag ställer frågan om den blivit polerad. Han svarar inte på den frågan, men säger att den är oanvänd.

Jag ser några konstiga skuggor/märken på bilderna som jag behöver era hökögon för att analysera. Misstänker att den ändå polerats.

Jag är okej med att en klocka från 2009 har använts och t.o.m. polerats, men jag är INTE okej med att säljaren hävdar att den är NOS och aldrig använts, när den eventuellt är uppfixad. Då blir jag riktigt misstänksam att han ljuger om annat också.

Här kommer några bilder:

Här kommer några bilder:

Jag vet inget om klockan och nåt är det man ser på bilderna men svårt att säga vad. Kanske inte rengjord ordentligt?

NOS betyder ju inte att klockan behöver vara i nyskick. Bara att den är oanvänd/osåld. Kan finnas lagerspår av olika slag som det så fint heter. Men de bör framgå förstås.

Är du så osäker på den så är det naturliga att strunta i den.

Om du gillar att lägga 70k på något som inte känns klockrent så köp! Vissa gillar den där goa känslan när de väntar på frakten och inte vet om det är en klocka eller bakpotatis som är på väg.

Jag beställde själv ett avgassystem från Italien för några veckor sedan. Det är lika härligt pirrigt varje gång. För några dagar sedan frågade jag vad som hänt med min order och fick svaret
”I suppose this week I ship it”.

@DarrBings
1. Hur många produkter skulle du köpa osedda över nätet i denna prisklass?
2. Har du råd med att något går snett? Klockan "försvinner" under frakt, eller du lämnar in den för äkthets test när den anlänt, och den visar sig vara stulen... Listan kan göras lång av problem som man kan råka på...

Du har ganska nyligen registrerat dig på KS, använd lite tid till att läsa på innan du gör affär eller startar en tråd i ämnet, svaren finns på forumet :)
*angående bilderna kan det lika gärna vara reflektioner av fotografens spretiga frisyr man ser på de ställen du påvisat.

Inom eu har man väl lagstadgad returrätt av handlare? Så man behöver inte motivera en retur utan bara säga att man vill returnera. Har funkat för mig iaf

Precis som många andra har skrivit.
Iom att du har svårt med magkänslan så har du svaret.
Leta vidare till något som känns rätt om du inte vill chansa.
Lycka till oavsett.

Tillbaka
Topp